הקרב על התיקים: דרעי פועל לשינוי חוק יסוד הממשלה

חילופי ההאשמות בין נתניהו לסמוטריץ' הפכו לקרב פומבי, דווקא בשעה שנרשמת התקדמות מסוימת במו"מ. נראה כי יו"ר ש"ס מתרחק מתיק האוצר, והוא לא מתכוון לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי שייקבע אם הוא יוכל להתמנות לשר - אלא לחוקק חוק פרסונלי

זמן צפייה: 04:55

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כבר היה רוצה להשביע ממשלה בשלב הזה, אבל חילופי ההאשמות בינו לבין יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הופכים הערב (ראשון) מכיפופי ידיים של משא ומתן לקרב פומבי של ממש - לאחר שפעילי ליכוד השוו אותו למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, סמוטריץ' תקף בפוסט חריף.

"לא ייתכן שבכל פעם שאנחנו לא עומדים דום מול דרישות הליכוד יהיו מיי שיהפכו אותנו לאויבים", כתב סמוטריץ', וכל זה קורה דווקא בשעה שנרשמת התקדמות מסוימת בקרב על התיקים בממשלה. סביב התסבוכת המשפטית של יו"ר ש"ס אריה דרעי, נדמה כי הוא מתרחק מתיק האוצר, מה שמשאיר את המשרד הבכיר לסמוטריץ'.

בצלאל סמוטריץ' | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה בסוף השבוע לנתניהו שהוא חייב לפנות ליו"ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, כדי שייקבע האם דרעי יוכל להתמנות לשר, אך דרעי לא מתכוון לעשות זאת, ומתכנן לייצר "חוק דרעי" פרסונלי נוסף, שייאפשר את מינויו.

דרעי בעצם רוצה לשנות ובהקדם האפשרי את חוק יסוד הממשלה, ולאפשר גם למי שנגזר עליו מאסר על תנאי לכהן כשר. כלומר, דרעי יפעל לשנות את החוק כך שימנע מאדם לכהן כשר רק אם ריצה מאסר בפועל. בכך, למעשה, הוא יכשיר את מינויו.

גורמים משפטיים התייחסו הערב לנושא ואמרו לחדשות 13 כי מדובר ב"מהלך מושחת", אך טענו כי "ספק אם יהיה ניתן לעצור אותו". לאחר שהשינוי בחוק יעבור בכנסת, במשרד המשפטים ייאלצו לחשוב האם בג"צ יוכל להתערב בגלל שמדובר בשינוי חוק יסוד, ואז, בהתאם, עמדת היועצת המשפטית לממשלה תהיה שלא מתערבים למרות שהמהלך הזה הוא בעייתי מאוד. לחלופין, בגלל שמדובר בשינוי חוק יסוד רק לטובתו של דרעי, יגידו כי "המושחתות שלו זועקת לשמיים", ודווקא זה מצדיק את התערבותו של בג"צ.

ראש הממשלה נתניהו ויו''ר ש''ס דרעי
נתניהו ודרעי | צילום: רויטרס

בש"ס פועלים נמרצות לשלים את המהלך, כי דרעי רוצה להשלים את החוק לפני שתושבע הממשלה. אם תושבע ממשלה בלי שהסיפור הזה מוסדר - יהיה סימן שאלה סביב המינוי שלו, ולכן הוא רוצה לעשות את זה מהר. זה יקרה מהר אם הוא יהיה יו"ר כנסת זמני, ולכן יש לחץ גדול של ש"ס על הליכוד לקדם את העניין הזה.

בליכוד בוחנים את הנושא, ונתניהו מוכן לחקיקה הפרסונלית אבל סמוטריץ' מתנגד למנות יו"ר כנסת כל עוד לא פתרו את העניינים שלו. עדיין לא מופעל לחץ מצד הליכוד על סמוטריץ' לצרף את החתימות שלו לבקשה להחליף יו"ר כנסת, ואחת הסיבות האפשריות לכך היא שבליכוד אומרים שזה מעוכב כדי שדרעי יוותר באופן מלא על האוצר, יפתור את הפלונטר ויאפשר את קידום החקיקה שלו.

ח''כ יצחק גולדקנופף, יו''ר יהדות התורה
ח''כ יצחק גולדקנופף, יו''ר יהדות התורה | צילום: חדשות 13

בכל מה שקשור להסכמים עם המפלגות החרדיות, נדמה שהמשא ומתן קרוב לסיום. בין ההסכמות שהושגו - תועבר פסקת התגברות, חוק הגיוס יעבור בהסכמה בין כל סיעות הקואליציה, תבוטל רפורמת הסלולר הכשר של שר התקשורת יועז הנדל, תבוטל רפורמת הכשרות של שר הדתות לשעבר מתן כהנא, ותואץ הבנייה של עיר חרדית ליד קריית גת.

מעוצמה יהודית נמסר הערב כי הופסקו שיחות המתן בין המפלגה לבין הליכוד, מכיוון שלטענתם הליכוד חזר בו מההסכמה למשרד נוסף - הנגב, הגליל והפריפריה לעוצמה יהודית. "בניגוד לסיכום המוקדם", אמרו בכירים במפלגה, "הליכוד חזר בו ומסרב כעת לתת את השר הנוסף - הנגב והגליל והפריפריה החברתית לעוצמה יהודית"

הערב פורסם במהדורה המרכזית כי סיעת הציונות הדתית הניחה על שולחן המו"מ את דרישתה מנתניהו להתחייב על מהלכי סיפוח והחלת ריבונות ביהודה ושומרון. בליכוד מסתייגים מהתחייבות או אמירה ברורה בנושא הזה, ונכון להערב אין הסכמות על הנוסח ולא ברור האם זה יהיה חלק מההסכמים הקואליציונים. גורם מעורה במו"מ אומר בליכוד מסרבים לרדת לעומקם של דברים או לנקוט באמירה ברורה.