קיש ואקוניס לבכירי האוניברסיטאות והחוקרים: "מחויבים לחופש אקדמי"

שרי החינוך והמדע פרסמו הצהרה משותפת בתגובה על המכתב של בכירי עולם המדע והאקדמיה, שבו התריעו מפני הצטברותם של סימני אזהרה ברורים לעתיד המחקר המדעי במדינת ישראל", בשל המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית: "נעשה כל מאמץ להגדלת המשאבים המוקצים לאקדמיה במטרה להמשיך ולפתח את ההשכלה הגבוהה בישראל"

סטודנטים באוניברסיטה העברית

אחרי שוועד ראשי האוניברסיטאות, וראשי האקדמיה והמחקר, שיגרו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים קיש ואקוניס, שבו התריעו  מפני "הצטברותם של סימני אזהרה ברורים לעתיד המחקר המדעי במדינת ישראל", בשל המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית - קיש ואקוניס פרסמו הערב (רביעי) הצהרה משותפת שבה אמרו כי "אין לעשות כל שימוש במוסדות ההשכלה הגבוהה לצרכים פוליטיים, ויש לשמור עליהם ממלכתיים וניטרליים".

עוד הם אמרו כי "יעשו כל מאמץ להגדלת המשאבים המוקצים לאקדמיה במטרה להמשיך ולפתח את ההשכלה הגבוהה בישראל" וכי הם מחויבים לחופש אקדמי.

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר אופיר אקוניס
השר אופיר אקוניס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במכתב ששוגר לנתניהו והשרים נכתב: "בחודשים האחרונים, בפרט בשבועות האחרונים, הצטברו סימנים המעידים על תהליכים הרסניים אשר עלולים לפגוע בחוסנה המדעי של ישראל. בין השאר אנו עדים לירידה משמעותית בנכונותם של מדענים ישראלים מובילים הנמצאים בחו"ל לקבל משרות אקדמיות בישראל ולחזור להשתקע; חשש הולך וגובר מעזיבה של כח אדם מצטיין בתחומי המדע והטכנולוגיה של ישראל; ביטול השתתפותם של המדענים המובילים בעולם בכנסים מדעיים בישראלף איומים מפורשים על ביטול שיתופי פעולה מדעיים בין מדענים בישראל למדעני העולםף איומים מפורשים של תורמים, בכל המוסדות להשכלה גבוהה, להפסיק את תרומותיהם בגלל החקיקה המשפטית. ישנם כבר תורמים (מעטים) שהודיעו על הפסקת התרומות; ירידה במענקי מחקר מהם נהנים מדענים ישראלים; ירידה משמעותית בהשקעות מחקר ופיתוח מגורמים בינלאומיים בחו"ל בחברות ההייטק הישראליות ובמחקר ופיתוח בישראל".

עוד נאמר: "כוח אדם מדעי הוא הבסיס להצלחות ישראל בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחינוך של ישראל על רבדיו השונים. מכיוון שהון אנושי זה הוא גורם יצור נייד ברמה בינלאומית, ורגיש לסוגיות בתחומי זכויות הפרט והקניין, מהלכי החקיקה הדרמטיים והמהירים שנעשו, מאיימים על זכויות אלו וכבר גורמים נזק בעיסוק המדעי".