לוין ורוטמן: "הגיע הזמן להידברות, פגישה משותפת עוד הערב"

בהודעה משותפת של שר המשפטים ויו"ר ועדת החוקה לראשי האופוזיציה, קראו להידברות ולפגישה משותפת אצל נשיא המדינה. "אנו קוראים לראשי האופוזיציה להתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים". לפיד: "התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה"

המהפכה המשפטית תחמיר את המצב. השר יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן
השר יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהודעה משותפת של יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין שיצאה הערב (שני) קראו לראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ להיפגש עוד הערב אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג ולדון בחקיקת הרפורמה המשפטית.

בהודעה נכתב כי "בהמשך לקריאתו של נשיא המדינה אמש, לשכותינו פונות בדקות אלו ללשכותיהם של לפיד וגנץ, על מנת לתאם פגישה משותפת אצל נשיא המדינה, עוד הערב. אנו קוראים לראשי האופוזיציה להתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים. הגיע הזמן".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתגובה: "כפי שהדגיש אמש הנשיא בנאומו וכפי שהוסבר שוב ושוב, התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה לזמן קצוב שבו תתקיים ההידברות בתיווך הנשיא. אם השר לוין וח״כ רוטמן מסכימים לכך נשמח להפגש בבית הנשיא מחר בבוקר".

לוין ורוטמן התייחסו לתגובתו של לפיד ואמרו: "הצטערנו מאוד לקרוא את ההודעה של ראש האופוזיציה, ממנה עולה שרצונו היחיד הוא לעצור את החקיקה ולא לקיים הידברות אמיתית. אנחנו קוראים לכל חבר כנסת אחראי באופוזיציה לנהוג אחרת. נשמח להיפגש עוד הערב עם כל גורם באופוזיציה שמעוניין בהידברות אמיתית".

לפיד מסר בתגובה: "אם השר לוין וח״כ רוטמן היו מתכוונים להצעתם ברצינות הם היו מסכימים לעצירת החקיקה עד תום ההדברות ואולי אף טורחים לעדכן מראש את הנשיא ואותי בהצעתם במקום שנשמע עליה בתקשורת".

Whatsapp Image 2023 02 13 At 1
יאיר לפיד בהפגנה הבוקר | צילום: אריה לייב אברהם, פלאש 90

מוקדם יותר פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וביקש ממנה לאפשר לו במסגרת הסדר ניגוד העניינים לעסוק במהפכה המשפטית כדי לנסות לקדם הסכמות. היועמ"שית לא אישרה לו לעסוק בפרטי המתווה עצמו, כלומר בתוכן הסעיפים, אך לא אמרה לו שהוא לא יכול להתערב בקידום מתווה הנשיא לצורך משא ומתן.

נתניהו גם התייחס למחאה מבלי לדבר על הרפורמה, ואמר: "האופוזיציה משתוללת בתוך הכנסת וחברי כנסת שלה קופצים על השולחנות. אני קורא לראשי האופוזיציה - תפסיקו לדרדר בכוונה את המדינה לאנרכיה. תתאפסו על עצמכם, גלו אחריות ומנהיגות. רון חולדאי מסית במפורש לשפיכות דמים, ובהפגנת השמאל קוראים לראש הממשלה 'בוגד'. רוב אזרחי ישראל לא רוצים אנרכיה. הם רוצים שיח ענייני ובסוף הם רוצים אחדות".

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לדברי ראש הממשלה: "מר נתניהו, פעם אחת בחייך קח אחריות על מעשיך במקום להאשים אחרים. האנרכיה היא בגלל הממשלה המטורללת שלך, הנזק לכלכלה ולבטחון הוא בגלל החקיקה המטורפת שאתה מוביל, אובדן האחדות בעם הוא תוצר ישיר של ההסתה הבלתי פוסקת שלך. תפסיק להתבכיין על איומים מדומיינים, תעצור את החקיקה ההרסנית הזו ותראה איך הסדר יחזור ועמו גם אחדות עם ישראל".

בתוך כך, עשרות אלפי מפגינים הגיעו לירושלים היום ומחו מול משכן הכנסת, במקביל לשביתה רחבת היקף ברחבי הארץ. ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בהפגנה מחוץ לכנסת: "המאבק הזה יהיה ארוך. הוא לא ייגמר היום. בחדרים הפנימיים הם רועדים, הם שומעים ומפחדים".

יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן
יו''ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח''כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אני רוצה להגיד לכם מה קורה עכשיו בתוך משכן הכנסת, מעבר לגדר ולחומה ולשומרים, מעבר למשטרה ולמשמר הכנסת ולפרשים ולזרנוקים", הוסיף לפיד. "אני רוצה שתדעו: הם שומעים אותנו. שומעים את הצעקה שלנו. שומעים את קולה החזק של האמת. שומעים את העוצמה שלנו ואת המחוייבות שלנו. הם מעמידים פנים שהם לא שומעים, הם מעמידים פנים שלא אכפת להם, אבל הם שומעים והם מפחדים. לאחר מכן, בהצהרה מיוחדת בכנסת קרא לחברי הליכוד לעצור את תהליך החקיקה: "גלנט, ברקת, אדלשטיין, דנון - זה מאבק בין טוב לרע, אל תתנו לזה לקרות".