עולים לירושלים: שביתת המחאה נגד המהפכה המשפטית יוצאת לדרך

הכרזת ארגוני המחאה על כוונה לשבות ביום שני, עת מתחילות ההצבעות על חוקי הרפורמה, נענתה - ואלפים צפויים להגיע לבירה ולהפגין מול משכן הכנסת. כ-315 חברות הייטק הודיעו שיאפשרו לעובדיהן לשבות, ראשי האופוזיציה הודיעו שיתייצבו להצהרה משותפת • מפת החסימות המלאה

זמן צפייה: 03:11

שביתה רחבה בכל המדינה צפוייה להתקיים מחר (שני) כמחאה על המהפכה המשפטית שמתכננת ממשלת ישראל, וכן הפגנה גדולה מתוכננת מול בניין הכנסת בירושלים, עת יצביעו חברי הכנסת בוועדת חוק חוקה ומשפט על חלק מהתיקונים המוצעים כחלק מהרפורמה של שר המשפטים יריב לוין. לפי סקר חדשות 13 וקמיל פוקס 17% מהנשאלים בסקר, כמעט חמישית, אמרו שייקחו חלק במחאה וישבתו מחר, בעוד 65% אמרו שלא ישבתו.

כבר בשעה 8:00 בבוקר יעלו המוחים לירושלים, כאשר לפי מארגני המחאה צפויים עשרות רכבים לעשות את דרכם בכביש 1 לעיר הבירה כדי לקחת חלק באירועי המחאה. בשעה 10:00 ייפתחו האירועים בתפילה משותפת וחגיגית ברחבת הכותל של חילונים ודתיים למען הדמוקרטיה. ב-12:00 יחל האירוע המרכזי - ההפגנה ברחבת הכנסת.

Whatsapp Image 2023 02 04 At 1
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בהפגנה צפויים לנאום יוזמי המחאה ופעילים, וכן הופעות של אומנים. בנוסף צפויות בכל הארץ הפגנות וצעדות, כמובן לא באותם היקפים כמו בירושלים. כמו כן, ראש האופוזיציה יאיר לפיד, ושותפיו לאופוזיציה יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי יתייצבו מחר ב-13:30 להצהרה משותפת: "זוהי שעת חירום, לא ניתן להרוס את מדינת ישראל", כתבו בהודעה מטעמם.

כ-315 חברות הייטק הודיעו שיאפשרו לעובדיהן לשבות, וחלקן אף יסגרו את משרדיהן. איגוד התעשייה הקיבוצית קרא למנהלי חברות קיבוציות, אשר מעסיקות עשרות אלפי עובדים מכל שכבות הציבור, לאפשר לעובדיהן "לנהוג בהתאם לצו מצפונם". ולאפשר לעובדים המעוניינים בכך להשתתף במחאה ביום שני.

מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב
מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

גם הארגונים 'מאבק הרופאים – החלוקים הלבנים' ו'אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה' הודיעו כי אלפי רופאים ורופאות מתכוונים להיג להפגנה מול הכנסת, וציינו כי ההיעדרות תיעשה בתיאום ועל זמן החופשה הרשמי, והיא מאושרת על ידי מנהלי המחלקות בבתי החולים ובמקומות רבים, נעשית בעידודם. בנוסף גם מטה מאבק המילואימניקים "אחים לנשק" הוציא הודעה לגבי ההפגנה וקרא "לכל מי שאוהב את ישראל להתגייס ליצירת פתרון מוסכם".

המשטרה תחסום כבר משעות הבוקר את הרחובות הבאים:

- רחוב אליעזר קפלן ייחסם בקטע בין רחוב דרך רופין (כיכר השעון) ועד כיכר אגרנט (שדרות רבין).

- רחוב רוטשילד ייחסם בקטע בין שד' יצחק רבין ועד משכן הכנסת.

- רחוב הנשיא השישי ייחסם בקטע בין שד' רבין ועד צומת הרחובות מבקר המדינה - העלייה.

- רחוב רופין ייחסם בקטע בין צומת הרחובות הזז-בן צבי ועד צומת הרחובות וולפסון-לורך נתנאל.

המשטרה מציינת כי בעקבות חסימות אלו, ייתכנו עומסי תנועה גם ברחובות הסמוכים.

שלט של יש עתיד מההפגנה בכיכר הבימה
שלט של יש עתיד מההפגנה בכיכר הבימה

המשק הישראלי חושש לשבות

שר החינוך יואב קיש הודיע היום כי מורים שיחליטו לשבות מחר ולא יגיעו ללימודים לא יקבלו תשלום, כנהוג בכל שביתה, ולתלמידים שלא יופיעו בבתי הספר יירשם חיסור. מהנעשה בשטח נראה כי מנהלים רבים מתכוונים לכל הפחות להעלים עין ולהתעלם מהחיסורים, ויש כאלה שמדרבנים את המורים והתלמידים לקחת חלק בהפגנות או להעביר מערכי שיעור בכיתות.

מבחינת המשק הישראלי, רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, שלהם 350 אלף עובדים, שואלים את עצמם מה לעשות מחר בבוקר. בעלי רשתות המסחר והאופנה חוששים לנקוט עמדה מסיבות כלכליות. כך למשל אחד מבעלי הרשתות כתב בפורומים הסגורים: "להביע דעה זה רע לעסקים". החשש הוא גם לסגור ולהסתכן בכך שהלקוחות ילכו למתחרים, וגם הסכנה בחרם מצד חצי מהעם.

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

אמנם בפורומים סגורים אומרים בעלי רשתות גדולות שהם תומכים אידאולוגית בשביתה וחרדים לדמוקרטיה - אולם אותה קבוצה, שבימי הקורונה ובתקופת הסגרים השמיעו קולם והתראיינו בכל מסך טלוויזיה, ואמרו כי הם נלחמים על הזכות ללכת ולקנות - הם שבוחרים בשלב הזה לשקוט ולא לנקוט עמדה פומבית.

נכון לכעת רק שתי רשתות גדולות יצאו בקריאה אקטיבית ללכת ולהפגין: אבי נמני, בעלי רשת "קפה קפה", אמר לזכיינים שלו להודיע לעובדים שההנהלה ממליצה ללכת ולהפגין למען הדמוקרטיה, ורשת אופנה בשם "אלמביקה" ולה 15 חנויות, הודיעה שתסגור מחר את החנויות. כל שאר המשק יפעל כרגיל, העובדים שירצו ללכת להפגין יקחו יום חופש על חשבונם, כאשר יש מקומות שגם את זה לא מאפשרים.