לא הושג הרוב הדרוש: הכנסת הצביעה נגד הדחת עופר כסיף

לאחר הסערה ובהתאם לעמדת היועמ"שית: ההצעה להדחתו של חבר הכנסת מחד"ש, בגין "תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור נגד ישראל", נפלה במליאת הכנסת לאחר שרק 86 ח"כים תמכו בה - ובכך לא הושג סף 90 הקולות הדרוש לאישור המהלך. 11 בלבד הצביעו נגד. כסיף, שחתם על עצומה התומכת בתביעה נגד ישראל בהאג, הציג את טענותיו בטרם ההצבעה

זמן צפייה: 01:32

הכנסת הכריעה היום (שני) שלא להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף מחד"ש, לאחר ש-11 חברי כנסת התנגדו להדחה ו-86 תמכו בה - מה שלא הספיק לאישור המהלך, הדורש את תמיכתם של 90 חברי כנסת. את ההצעה להדחת כסיף הגיש ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), לאחר שכסיף חתם על עצומה התומכת בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג. גורמים משפטים הביעו התנגדות למהלך והצביעו על הסיכון שהוא מציב לחופש הביטוי.

רוב חברי כנסת מהמחנה הממלכתי ויש עתיד, ובהם השר בני גנץ, השר גדי איזנקוט ויו"ר האופויציה יאיר לפיד, לא נכחו בהצבעה. חברי המחנה המללכתי חילי טרופר ומתן כהנא הצביעו בעד. חברי המפלגות החרדיות תמכו בהצעה גם כן. חבריו למפלגה של כסיף בחד"ש-תע"ל וחברי רע"מ הצביעו נגד.

מליאת הכנסת בזמן ההצבעה על הדחת כסיף
מליאת הכנסת בזמן ההצבעה על הדחת כסיף | צילום: ערוץ כנסת

לאחר ההצבעה, יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיב לתוצאות: "מצער מאוד, שדווקא בהצבעה על הדחתו של תומך הטרור עופר כסיף מהכנסת, החליטו יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד, שר הביטחון לשעבר ח״כ בני גנץ והרמטכ״ל לשעבר, ח״כ גדי אייזנקוט לעמוד לצידו של כסיף ולא לצד חיילי צה״ל. במקרה של הדחת עופר כסיף, לא מדובר על פגיעה בחופש הביטוי אלא מדובר בהפסקת חופש השיסוי. במקום שחברי הכנסת יגנו על חיילי צה"ל, הם מפקירים אותם".

בתגובה, לפיד השיב אש: "מצער שאביגדור ליברמן וישראל ביתנו מעדיפים לעשות סיבוב על חיילי צה״ל במקום באמת להדיח את עופר כסיף בדרך הנכונה - להסיר את חסינותו ולהעמיד אותו לדין".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד וח"כ אביגדור ליברמן
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד וח"כ אביגדור ליברמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר, בישיבת הסיעה של מפלגתו, ליברמן תקף את כסיף ואמר: "כל מי שיצביע היום נגד, או יברח מההצבעה, פשוט מפקיר את חיילי צה"ל". בפניייה ישירה לראשי המחנה הממלכתי הוסיף: "אני לא יכול להבין כיצד בני גנץ וגדי אייזנקוט, אנשים שפיקדו על חיילים לאורך שנים רבות, איך דווקא הם בורחים מהכרעה בנושא כה חשוב".

לאחר שלפיד כינה מוקדם יותר היום את המהלך להדחתו של כסיף "חלטורה מקושקשת של ליברמן", יו"ר ישראל ביתנו אמר: "אני לא יכול להבין את יו"ר האופוזיציה, מר' יאיר לפיד, מצביע נגד. חבר כנסת שמדבר על חובות וזכויות, על החשיבות של שירות צבאי וברגע כזה לא נעמד לצד החיילים".

חברתו של לפיד למפלגה, ח"כ מירב כהן, ניצלה את הדיון כדי להעלות את המודעות למצב החטופים שנותרו בשבי חמאס, ובמקום לנאום על הדחתו של חבר הכנסת מחד"ש ספרה על דוכן הנאומים עד 136, כמספר ימי השבי של החטופים בעזה.

בפתח דיון ההדחה, יו"ר הקואליציה אופיר כץ אמר: "חשוב לי להגיד לחברי הכנסת המתלבטים, אם לא תצביעו בעד, אתם תנרמלו התנהגות של פגיעה במדינת ישראל, התנהגות של לגיטימציה לפגיעה בחיילי צה״ל, של תמיכה בטרור, של הלל למחבלים. זה על ראשכם. אם כנסת ישראל לא תעמוד איתנה מול מי שבא לפגוע במדינת ישראל, מה ימנע מחברי הכנסת פה להפוך להיות העזמי בשארה והבאסל גטאס הבאים?".

ח"כ מירב כהן
ח"כ מירב כהן | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כזכור, במשרד המשפטים התנגדו למהלך, ומצאו בו "קשיים משפטיים רבים". לעמדה זו שותפה גם היועמ"שית גלי בהרב-מיארה. בכירי המשרד מסרו לחדשות 13 כי לדעתם דרוש "רף גבוה הרבה יותר מבחינה משפטית כדי להדיח ח"כ מכהן", וכי "על-פי הראיות הנוכחיות, ח"כ כסיף לא קרא לתמוך בחמאס".

את המהלך הוביל ח"כ עודד פורר מסיעת ישראל ביתנו, שהחתים 87 חברי כנסת על בקשת ההדחה שהוגשה ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה. לאחר מכן הצביעה ועדת הכנסת בעד המהלך ברוב של 14 חברי כנסת מול שניים. כדי להעביר את ההצעה נדרש רוב מיוחד של 90 תומכים, כאמור.

ח"כ עודד פורר
ח"כ עודד פורר | צילום: פלאש 90

הקריאות להדחתו של כסיף החלו בחודש שעבר, לאחר שחתם על עצומה התומכת בתביעת דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, וכן בעקבות התבטאויות ופרסומים שונים של חבר הכנסת, בהם טען כי ישראל מבצעת רצח עם ופשעי מלחמה בעזה.

פורר כתב בפנייתו ליו"ר הכנסת: "בחתימתו על העצומה, תוך העלאת הטענה השקרית לפיה ישראל מבצעת רצח עם, תומך ח"כ כסיף במאבק המזוין כנגד מדינת ישראל ובכך עבר על המגבלה הקבועה בחוק יסוד הכנסת הקובע כי 'תמיכה במאבק מזוין, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל מהווה עילה לפסילת מועמד מלהשתתף בבחירות לכנסת. בשל כך, קיימת עילה להדחת חבר כנסת מכהן בתנאים האמורים בחוק'".