בתום דיון סוער: ועדת הכנסת אישרה את הדחת ח"כ עופר כסיף

ברוב של 14 חברי כנסת מול שניים, הצביעה ועדת הכנסת בעד הדחת ח"כ עופר כסיף (חד"ש). את הליך ההדחה יזם ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), שאמר: "הדברים שעשה ח"כ כסיף, בשעת מלחמה, כשחתם על עצומה לבית הדין בהאג לפיה מדינת ישראל מבצעת רצח עם, הם תמיכה במאבק מזוין". ההחלטה תובא למליאת הכנסת

ח"כ עופר כסיף
ח"כ עופר כסיף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת הכנסת הצביעה היום (שלישי) ברוב של 14 חברי כנסת מול שניים, בעד הדחתו של ח"כ עופר כסיף (חד"ש), לאחר שתמך בכך כי יש לבדוק האם ישראל מבצעת רצח עם בעזה, וזאת לאחר התביעה של דרום אפריקה נגד המדינה, בטענה לרצח עם.

לאחר האישור בוועדת הכנסת, בשלב הבא ההדחה תגיע להצבעה במליאת הכנסת, ויידרש רוב של 90 חברי כנסת על מנת להוציא אותה לפועל. כרגע מספר התומכים הוא 87. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא חתם על הצעת ההדחה, וכך גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה וארבעה חברי ועדת האתיקה מתוקף תפקידם, אך במליאה יוכלו להצביע בעד, כך שרוב של 90 על פניו אפשרי.

במשרד המשפטים מתנגדים להדחה, ומוצאים בהליך זה "קשיים משפטיים רבים" - עמדה ששותפה לה גם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. מבכירי המשרד נמסר כי הם סבורים ש"צריך רף גבוה הרבה יותר מבחינה משפטית כדי להדיח חבר כנסת מכהן", והוסיפו כי "על-פי הראיות הנוכחיות, ח"כ כסיף לא קרא לתמוך בחמאס".

ח"כ עופר כסיף
ח"כ עופר כסיף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חברי הכנסת שרוצים בהדחתו של כסיף, טוענים כי הוא הביע תמיכה וחתם על עצומה התומכת בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק שבהאג, בטענה כי ישראל מבצעת רצח עם בעזה. כסיף התייחס להליך ההדחה נגדו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "חוק ההדחה הוא אבן הראשה של ההפיכה המשטרית ומטרתו הדרה של הכוחות הדמוקרטים כדי לבצר את משטר הימין הנפשע", והוסיף כי "ההדחה איננה שלי אישית אלא של מחנה שלם - זהו ניסיון להשתיק ולהעלים את מתנגדי הטבח ושפיכות הדמים". כמו כן, כתב כסיף: "חובתי החוקתית היא לחברה הישראלית, ולא לממשלה שבה קוראים לטיהור אתני ולרצח עם. הם אלה שהובילו לפנייה של דרום אפריקה להאג, לא אני".

ח"כ עודד פורר
ח"כ עודד פורר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), שיזם את הליך ההדחה של ח"כ כסיף, אמר כי "הדברים שעשה ח"כ כסיף, בשעת מלחמה, כשחתם על עצומה לבית הדין בהאג לפיה מדינת ישראל מבצעת רצח עם, הם תמיכה במאבק מזוין. במעשהו סיכן את חיילי צה"ל והתיר את דמם בשעת מלחמה. אילו דרישתו הייתה מתקבלת, ישראל היתה נותרת חסרת הגנה מול תקיפה אכזרית, תוך קשירת ידיה ומניעה של אפשרות להילחם נגד חמאס. כל זאת, בזמן שידי חמאס יהיו חופשיות להמשיך ולטבוח באזרחים ישראלים באין מפריע". בשלב הבא תובא ההחלטה למליאת כנסת - שם נדרש רוב של 90 חברי כנסת כדי להדיח את ח"כ כסיף.

בוועדה הצביעו בעד הדחת ח"כ כסיף חברי הכנסת אופיר כץ, בועז ביסמוט, משה סעדה, אריאל קלנר, עמית הלוי (הליכוד), נאור שירי (יש עתיד), מתן כהנא וזאב אלקין (המחנה הממלכתי), סימון מושישאווילי וארז מלול (ש"ס), משה רוט (יהדות התורה), מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), צביקה פוגל (עוצמה יהודית) ושרון ניר (ישראל ביתנו). ח"כ אחמד טיבי (תע"ל) וואליד טאהא (רע"מ) התנגדו.