נתניהו לאחר אישור התקציב: "הרפורמה המשפטית תחזור"

לאחר לילה ארוך שכלל כ-530 הצבעות שונות, הכנסת אישרה את התקציב לשנת 2024-2023. בקואליציה בירכו על האירוע, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "התקציב המזיק וההרסני בתולדות המדינה". גנץ השיב לדברי נתניהו: "אם ההפיכה המשטרית תחזור - נרעיד את המדינה"

זמן צפייה: 05:58

תקציב המדינה לשנת 2024-2023 אושר במליאת הכנסת הבוקר (רביעי) לאחר 530 הצבעות שונות במהלך הלילה. ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לאחר מכן: "ממשיכים ל-4 שנים טובות". ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "התקציב המזיק וההרסני בתולדות המדינה. אין בו שום דבר מלבד סחטנות אין-סופית". במענה לשאלת ערוץ 14 אמר נתניהו כי "הרפורמה המשפטית תחזור, מנסים להגיע להבנות".

התקציב עבר על אף המכשולים בימים האחרונים, ולאחר שנתניהו סגר הסכמים עם יהדות התורה ועוצמה יהודית השבוע. יו"ר ועדת הכספים משה גפני הוסיף: "העברנו תקציב טוב ואחראי לטובת אזרחי ישראל. כעת המשימה שלנו היא להוריד את יוקר המחיה ולטפל במחירי הדיור לטובת האזרחים כולם, ובעזרת השם כך נעשה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס לדבריו של נתניהו על המהפכה המשפטית ואמר: "אני מבין שנתניהו שוב שיכור כוח, אחרי שהעביר תקציב שיתפוצץ לכולנו בפנים. אני מזכיר לנתניהו, שטיפשות היא לחזור על אותה פעולה ולצפות לתוצאות אחרות. אם ההפיכה המשטרית תחזור לשולחן - נרעיד את המדינה ונעצור אותה"

בנימין נתניהו, יואב גלנט, בצלאל סמוטריץ' ואופיר כץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט, בצלאל סמוטריץ' ואופיר כץ

בקואליציה בירכו כמובן על התקציב ובאופוזיציה האשימו כי מדובר בתקציב "אנטי חברתי", לדברי יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שהוסיף: "מדינת ישראל נפלה שבי בידי קואליציה קיצונית ששמה את כלכלת ישראל והחברה הישראלית על מזבח הפוליטיקה. זה יום עצוב למדינת ישראל. האיש שמנע מאזרחי ישראל תקציב ממניעים פוליטיים, הפך היום את התקציב שוב לכלי במשחק הפוליטי".

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר אמר כי "אחרי ליל תקציב ארוך - שחר של יום חדש. הרבה בשורות טובות, בראשן 9 מיליארד שקלים תוספת למשרד לביטחון לאומי בדיוק כמו שהבטחנו, כ-20% תוספות למשכורות השוטרים, גיוס אלפי שוטרים וסוהרים חדשים, הקמת משמר לאומי, ומימוש התכניות להחזרת המשילות, ההרתעה, והביטחון האישי לאזרחי ישראל כמו גם בשורות חשובות לתושבי נגב והגליל".

בנימין נתניהו יחד עם שרים נוספים
בנימין נתניהו יחד עם שרים נוספים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול נשא ראש הממשלה דברים בהצהרה לתקשורת: "אמרתי לחברים שלנו באופוזיציה שלא יפתחו ציפיות, אנחנו נעביר תקציב אחראי - היום או מחר. בכל פעם אנחנו מפתיעים מחדש. הפתענו כשניצחנו בבחירות, הפתענו את האויבים שלנו בעזה, נקים את המשמר הלאומי של איתמר בן גביר. התקציב מקבל שבחים מסוכנויות הדירוג". הוא התייחס בדבריו גם לאזהרת הרמטכ"ל בנוגע לאיום האיראני: "נפתיע את כל אויבינו".

ביום שני, סיכם נתניהו עם עוצמה יהודית על תמיכתה בתקציב המדינה, ולפיו השנה יוקצו 250 מיליון שקלים למשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי לשנת 2024, זאת מתוך עודפי התקציב, ואם לא יהיו כאלה - יגדל הקיצוץ הרוחבי של משרדי הממשלה.

נתניהו ולפיד במליאה
נתניהו ולפיד במליאה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם הסכם עם יהדות התורה נחתם השבוע, במסגרתו אברכים יקבלו מענק חד פעמים בשווי עד 2,500 שקלים - מתוך עודפים לא מנוצלים של הכספים הקואליציוניים. הכסף אמור לעבור ביוני, אך הוא תלוי בעודפי תקציב שרק בסוף השנה יהיה ניתן לדעת אם הם קיימים בכלל.

היועץ המשפטי של משרד האוצר עו"ד אסי מסינג קבע אתמול בחוות דעתו כי את המענקים לאברכים ניתן יהיה לשלם רק לאחר 1 באוקטובר, בתנאי שיישארו בפועל עודפי תקציב בלתי מנוצלים, ולא ב-1 ביוני על סמך הערכה אמורפית שיהיו עודפים כאלה בעתיד. כמו כן, קבע היועץ המשפטי, את תוספות התקציב למשרד הנגב והגליל ניתן להעביר רק כנגד קיצוץ בסעיף ספציפי ולא על בסיס הערכה לקיומם של עודפים. ככל שלא יימצא מקור תקציבי ברור, יש לבצע קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה כדי לממן את ההסכם עם בן גביר.