שר החוץ הבריטי: "מודאגים מהאפשרות שישראל תפעל לסיפוח שטחים"

דומיניק ראב התייחס לתוכנית המאה, אשר מאפשרת לישראל להחיל ריבונות באיו"ש ובבקעה, ואמר: "צעדים חד צדדיים יהוו נזק למו"מ. כל שינוי בסטטוס קוו לא יכול להתבצע ללא הסכם של הפלסטינים"

Vehicles Drive Through A Road In Jordan Valley, The Eastern Most Part Of The Israeli Occupied West Bank That Borders Jordan
בקעת הירדן | צילום: רויטרס

שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, אמר היום (שישי) כי "בריטניה מודאגת מהדיווחים על האפשרות שישראל תפעל לסיפוח שטחים בגדה המערבית". את הדברים אמר שלושה ימים לאחר הצגת תוכנית המאה, המאפשרת לישראל להחיל ריבונות על בקעת הירדן ויהודה ושומרון, ללא סיכום עם הפלסטינים.

"כל צעד חד צדדי יהווה נזק למאמץ לחדש את המשא ומתן, והוא יהיה מנוגד לחוק הבין-לאומי", הוסיף ראב. "כל שינוי בסטטוס קוו לא יכול להתבצע ללא הסכם עם הפלסטינים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בכירים בלשכת רה"מ: המחלוקת על סיפוח מיידי – עקב אי הבנה

"לא לעסקת המאה": הפגנות בצפון הארץ וברצועה נגד תוכנית טראמפ

קושנר: מקווה שישראל תחכה עם הסיפוח עד לאחר הבחירות

Cabinet Meeting On Downing Street In London
שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תקף את מדינות ערב שלא התנגדו לתוכנית השלום האמריקנית ואמר כי "מדינות ערב שתומכות בהסכם בוגדות בירושלים, בוגדות באנשים שלהן ובוגדות באנושות כולה". זאת, ברקע המחלוקת בעולם הערבי בנוגע לעסקה.

בד בבד, עבדאללה מלך ירדן שוחח בטלפון עם יור הרשות הפלסטינית אבו מאזן. במהלך השיחה הדגיש מלך ירדן כי "עמאן עומדת לצד העם הפלסטיני ותומכת בעמדתו הצודקת מול הצפוי להתרחש עד שתוקם המדינה הפלסטינית העצמאית והריבונית שבירתה מזרח ירושלים. אבו מאזן הודה למלך ירדן על דבריו, שמשקפים את הקשר בין שני העמים - כך נמסר מרמאללה.

טראמפ, נתניהו ואבו מאזן
טראמפ, נתניהו ואבו מאזן | צילום: רויטרס

אתמול, בכירים בלשכת ראש הממשלה טענו כי המחלוקת עם הבית הלבן בנוגע לסיפוח מיידי של בקעת הירדן וההתנחלויות בגדה המערבית נובעת מאי הבנה. לפי הבכירים, נתניהו התכוון לבצע את הסיפוח בהתאם לתוכנית של הנשיא דונלד טראמפ בשני שלבים. בשלב הראשון, סיפוח של בקעת הירדן וההתנחלויות ובשלב השני, סיפוח של כל השטחים הפתוחים בגדה, שאמורים להישאר חלק מישראל במסגרת תוכנית טראמפ. ההיקף הכולל של שטחים אלה הינו 30 אחוזים מהגדה המערבית.

עוד טענו הבכירים כי נתניהו חשב שהאמריקנים מוכנים שהשלב הראשון של הסיפוח יבוצע מיידית בעוד שהשלב השני יידון בוועדה משותפת. זאת, לאור העובדה שיש לתחם במדוייק את השטחים הפתוחים שיסופח. אלא שהאמריקנים הבהירו כי הם מעוניינים שהסיפוח יתבצע בשלב אחד בלבד וכי תתבצע לגביו עבודת הכנה של הוועדה המשותפת.