גנץ: "לא נוכל להיות חברים בממשלה אם חוק הגיוס יעבור"

יו"ר המחנה הממלכתי אמר כי מפלגתו פועלת כדי שהחוק לא יעבור במתכונת הנוכחית, והוסיף כי "חבריי ואני לא נוכל להיות חברים בממשלת החירום אם חקיקה כזו תעבור". הוא קרא לשרי הליכוד והח"כים: "השמיעו קולכם, אל תישאו את אות הקין הזה"

זמן צפייה: 03:34

השר בני גנץ אמר הערב (ראשון) כי הוא פועל כדי למנוע את העברת חוק הגיוס במתכונת הנוכחית, אותה גיבשה הממשלה וייעדה לעלותה להצבעה בישיבת הממשלה ביום שלישי - והוסיף כי המחנה הממלכתי לא תוכל להישאר בממשלת החירום אם חקיקה כזו תעבור.

"חוק הגיוס כפי שמגבשת הממשלה, הוא כשל ערכי חמור שיביא לקרע עמוק בתוכנו, בשעה שאנו צריכים להילחם ביחד מול אויבינו", אמר גנץ בפתח דבריו, "אנו פועלים כדי שחוק כזה לא יעבור במתכונת הזו. לא נוכל להסתכל בעיניים ללוחמים שנמצאים בגבולות ומעבר להם, ומתבקשים להאריך את שירותם. לא נוכל להישיר מבט לחיילי המילואים שעוזבים מאחור משפחה ועסקים".

"העברת חוק כזה היא קו אדום בשגרה, ובעת מלחמה כמו מתנוסס מעליה דגל שחור", הוסיף, "העם לא יוכל להשלים איתה, הכנסת לא תוכל להצביע בעדה, וחבריי ואני לא נוכל להיות חברים בממשלת החירום אם חקיקה כזו תעבור בכנסת ותיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, באופן שיפגע באחדות ובביטחון המדינה בכלל, בזמן מלחמה בפרט".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403241828' autoplay='0' credit='' desc='גנץ: "לא נוכל להיות חברים בממשלה אם חוק הגיוס יעבור"' poster='' kid='1_k7i43hjc' duration='105']

בהמשך דבריו קרא גנץ לשרי הליכוד ולחברי הכנסת ואמר: "השמיעו קולכם, אל תישאו את אות הקין הזה. אני פונה למנהיגי המפלגות החרדיות כמי שאין לו ספק בחשיבות לימוד התורה ושימור מורשת ומסורת ישראל - אל תנסו להעביר חוק לא נכון, שהעם כולו לא יכול לשאת".

"זה לא יעבור", סיכם גנץ, "וזה יפגע קודם כל בחברה החרדית, שגם בשמה ובשבילה, עלינו לקדם פתרונות שיביאו להגדלת ההשתתפות בשירות המדינה והעם. אפשר להביא חוק נכון והוגן שייתן מענה לצרכים המבצעיים של צה"ל כאן ועכשיו. אפשר להביא מתווה שירות שיחזק אותנו מול אויבינו ויאחד אותנו למען עתידנו המשותף".

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט הבהיר הבוקר כי עמדתו בנוגע לחוק הגיוס לא השתנתה, והודיע כי לא יתמוך בהצעת הגיוס של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שתעלה להצבעה בישיבת הממשלה ביום שלישי, ללא הסכמתו של השר בני גנץ וחברי סיעתו.

"ביום שלישי הקרוב תובא לממשלה הצעת החלטה בנושא הגיוס על ידי ראש הממשלה וביוזמתו", אמר גלנט בסרטון שפרסם, "עמדתי לא השתנתה, לא אהיה שותף לכל הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה - ומערכת הביטחון בראשותי, לא תגיש אותה לחקיקה".

עוד אמר: "בשבועות האחרונים קיימנו מספר ישיבות, חלקן בראשותי, בניסיון להגיע להסכמות בנושא מתווה הגיוס - שחיוני לקיומו ולהצלחתו של צה״ל - צבא העם. בפגישות שהתקיימו, הצדדים סירבו להתגמש לצערי, והתבצרו בעמדותיהם הפוליטיות". בפנייה ישירה לנתניהו וגנץ, הוסיף שר הביטחון: "עדיין יש זמן לשבת יחד ולגבש הצעה משותפת. אני שב וקורא לראש הממשלה ולשר בני גנץ לנצל את הזמן הנותר ולגבש הסכמה רחבה בעניין חוק הגיוס, לטובת צה"ל ולטובת מדינת ישראל".

שר הביטחון יואב גלנט
"חוק הגיוס צריך לעבור בהסכמת כל חלקי הקואליציה". שר הביטחון גלנט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

דרישת גלנט להסכמות רחבות בסוגיית חוק הגיוס מטלטלת את הקואליציה מאז הציג אותה לראשונה במהלך הצהרה דרמטית שנשא בסוף החודש שעבר. בהצהרתו, הבהיר גלנט כי מערכת הביטחון לא תגיש את חוק הגיוס במידה ולא יושגו הסכמות בסוגיה בקרב כל חלקי הקואליציה. בכך, נתן בפועל וטו בנושא לשר בני גנץ ועורר פעם נוספת את זעמו של נתניהו וחברי האגף הקיצוני בממשלה.

חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס4 03 03 At 1
חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס, לפני כשלושה שבועות
יו"ר יש עתיד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד
לפיד: "החוק במתכונתו הנוכחית - הונאה" | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בהצהרה שפרסם היום: "מתווה הגיוס שהממשלה מתכוונת להעביר ביום שלישי הוא הונאה גמורה. חרדי אחד לא יתגייס במתווה הזה. אחד! זו תהיה פגיעה אדירה בכלכלה, פגיעה בביטחון, ואפליה מבישה בין דם לדם".

"זה עלבון ללוחמים, לאנשי המילואים, להרוגים ולפצועים. לא יכול להיות שהחוק הזה יעבור למרות התנגדות שר הבטחון, ושני רמטכ"לים לשעבר. בני וגדי צריכים להטיל וטו על החוק הזה. אסור לתת לזה לקרות. מה שצריך זה גיוס מידי של צעירים חרדים. מי שלא יבוא לבקו"ם, לא יקבל מהמדינה קצבאות", הוסיף חה"כ לפיד.

ח"כ אביגדור ליברמן תקף גם הוא בחשבון הטוויטר שלו: "חוק ההשתמטות כפי שהממשלה מתכוונת לאשר בישיבתה הקרובה, מהווה יריקה בפנים של חיילינו בסדיר ובמילואים, ופגיעה אנושה בחוסן הלאומי ובכלכלת ישראל".