בן גביר התקפל, והשיב לבג"ץ: "השימוע למפכ"ל יבוטל"

בתשובה לשופטי העליון, השר לביטחון לאומי חזר בו מכוונתו לערוך שימוע לרנ"צ שבתאי - לאחר שהיועמ"שית הודיעה כי מדובר במהלך בלתי חוקי. לצד זאת, בן גביר "נזכר" בוועדת החקירה של אסון הר מירון - והודיע כי יעלה בממשלה החלטה שתקבע מועד לסיום כהונת המפכ"ל, בהתאם להמלצותיה

זמן צפייה: 05:07

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע הערב (שלישי) לבג"ץ כי השימוע שתכנן לערוך למפכ"ל קובי שבתאי, במטרה להמליץ על סיום כהונתו באופן מיידי - יבוטל ולא יתקיים. לצד זאת, בתשובתו לבית המשפט, אותה הגיש בעקבות עתירה שהוגשה נגד החלטתו, בן גביר "נזכר" במסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון, שפורסמו לפני כחודשיים וחצי, וטען כי יפעל בהתאם אליהן. בעקות זאת הודיע כי יביא הצעת החלטה לממשלה שתקבע את מועד סיום כהונתו של המפכ"ל.

בנוסף, בתשובתו לבג"ץ תקף השר את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, וטען כי הודעתה, בה טענה כי זימון שבתאי לשימוע הוא מהלך בלתי חוקי, נעשתה בחוסר סמכות. "מכל מקום, ולמען הסר ספק, יצוין כי ההזמנה לשימוע נועדה לאפשר למפכ"ל המשטרה להשיב לטענות שיש כנגדו באשר לחוסר תפקודו", כתב בן גביר, שהבהיר: "השימוע מבוטל ועל כן הבקשה מתייתרת".

בהמשך הוסיף: "יחד עם זאת יצוין, כי בכוונת המשיב לפעול בהתאם לדו"ח ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון ולהביא בתוך עשרה ימים לדיון בממשלה, בהצעת מחליטים, את סיום כהונת המפכ"ל בהתאם לקביעות בדו"ח מירון".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, שבתאי נאם בכנס לשכת עורכי הדין באילת - ושיגר מסר לשר הממונה עליו. "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה ונקייה מכל סממן פוליטי", אמר המפכ"ל, "משטרת ישראל אינה פוליטית, לא הייתה, ואני מתחייב בפניכם כאן היום שאמשיך לעמוד כחומה בצורה בכל הניסיונות להכניס שיקולים כאלו למשטרת ישראל! וזאת מתוך אמונה שלמה שאם ניתפס אחרת - אבדה זכות קיומנו".

בנאום במליאה, השיב בן גביר: "בימים אלו, יש מי שמבקשים לערער את יסודות המשטר הדמוקרטי, ולהביא למצב בו פקידי השלטון הופכים לראשי השלטון. זו מגמה שהיא איום מוחשי נגד הדמוקרטיה. פקיד, פקיד בכיר מאוד, אבל הוא לא אמור לנהל את מדינת ישראל. בפרט אלו המנסים בסתר לקדם שימוש בכלים מסוכנים לצורך הגשמת שאיפותיהם הפוליטיות הנסתרות. הממשלה היא הריבון, והיא זו שמתווה את המדיניות, ומנחה את הדרגים המקצועיים כיצד לפעול".

Whatsapp Image 2023 05 03 At 0
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

כאמור, היועמ"שית בהרב-מיארה הודיעה היום לבן גביר כי זימונו של מפכ"ל המשטרה לשימוע אינו חוקי - ואין לקיימו. לטענתה, סמיכות הזמנים בין פניית שבתאי אליה לבין הוצאת הזימון לשימוע "מעוררת חשד כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה מפורשת של בג"ץ". עוד הוסיפה כי "מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".