היועמ"שית נגד בן גביר: "התערבות בחקירת מח"ש מפרה את החוק"

היועצת המשפטית לממשלה שלחה מכתב חריף וחריג לשר לביטחון לאומי, לאחר שהגיע למשרדי המחלקה לחקירות שוטרים בירושלים וגיבה את השוטר שירה אמש למוות בנער הפלסטיני בן ה-13 בשועפאט. היועמ"שית ציינה כי מדובר ב"פוליטיזציה של מערכות אכיפת החוק ויש להימנע מכך לאלתר". בן גביר הגיב: "אין מקום ל'מכתבי איומים' ממך ולניסיון שלך להטיל מורא על נבחרי הציבור"

זמן צפייה: 01:52

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שלחה היום (רביעי) מכתב חריף וחריג לשר לביטחון לאומי, לאחר שהגיע הבוקר למשרדי המחלקה לחקירות שוטרים בירושלים וגיבה את השוטר שירה אמש למוות בנער הפלסטיני בן ה-13 בשועפאט שבצפון ירושלים. במכתבה קוראת היועמ"שית לשר להימנע מהתערבות בחקירות, שכן התערבות כזו מהווה הפרה של החוק. הערכה: היועצת תזכיר את המקרה בפני בג"ץ, ותתקוף בחריפות את בן גביר בעניין פקודת המשטרה. בימים הקרובים תקיים בהרב-מיארה דיון בנוגע לצעדים נוספים.

"לפי פרסום בתקשורת, הגעת הבוקר למשרדי מח"ש, במהלך חקירה פלילית בנוגע לאירוע ירי שהתרחש אתמול", כתבה היועמ"שית בפתח מכתבה, "חקירות פליליות, גם של שוטרים, מתנהלות בעצמאות מוחלטת של גורמי החקירה, לרבות גורמי מח"ש. כל התערבות מטעמך בחקירות, בדרך ישירה או עקיפה, מפרה את החוק, פוגעת פגיעה קשה בשלטון החוק ומהווה פוליטיזציה של מערכות אכיפת החוק והשפעה אסורה עליהן. יש להימנע מכך לאלתר. אין במכתב זה כדי להביע עמדה ביחס לחקירה המתנהלת או לחשוד, אלא רק ביחס להתנהלותך".

מהפרקליטות נמסרה תגובה דומה בשמו של פרקליט המדינה עמית איסמן: "כל התערבות מטעם גורם פוליטי בחקירות פליליות- בדרך ישירה או עקיפה - מהווה הפרה בוטה של החוק, פוגעת בשלטון החוק באופן פסול ואסור. אין מקום להשלים עם אמירות המכוונות נגד המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, אשר יש בהן כדי לפגוע בעצמאותה של מערכת אכיפת החוק. המחלקה לחקירות שוטרים תמשיך לפעול באופן עצמאי ולא תירתע מפני נסיונות השפעה על עבודתה".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

בן גביר שיגר ליועמ"שית מכתב תגובה, וציין כי "אין מקום ל-'מכתבי איומים' ממך ולניסיון שלך להטיל מורא על נבחרי הציבור למלא את תפקידם ושום 'מכתב איום' לא ירפה ידי מלעשות כך ולתת "גב" ללוחמים שלנו".

"כפי שאת יודעת מצוין", כתב בן גביר בפתח דבריו, "יש הבדל שמים וארץ בין התערבות בחקירה, אשר במקרה הזה מסורה בידי המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים - לבין מתן גיבוי לשוטרים וללוחמים שאנחנו שולחים לשטח לשמור על מדינת ישראל ועל אזרחי ישראל. בהיותי הממונה על המשטרה - ובתוך כך על מג"ב, תפקידי הוא לתת לאותם לוחמים 'גב', קל וחומר מקום בו שוטרי ולוחמי משטרת ישראל מצויים בסכנת חיים ברורה ומידית, ומנטרלים מחבל. בהקשר הזה אזכיר לך אין ספור ישיבות שנעשו במשרדי עם גורמים ממשרדך, שבהן הסכמנו כולנו כי זיקוקין מסכנים חיים והוחלט לצאת למגוון רחב של פעולות".

השר בן גביר הוסיף: "ברור לכל כי מתן הגיבוי שלי ללוחמים, אינו מהוה התערבות בחקירה בשום צורה ואופן, וכל מטרתו להעביר מסר חד משמעי לכל שוטרינו ולוחמינו - כי לא נפקיר אותם בזירת הקרב. זאת ועוד, בהיותי לא רק השר לביטחון לאומי אלא גם אזרח במדינת ישראל, יש לי את הזכות המלאה למתוח ביקורת חריפה על עצם ההחלטה המקוממת לזמן לחקירה לוחם אחרי לילה של פעילות על כך שהגן על אזרחי ישראל. חופש הביטוי מסור גם לשרי הממשלה והגיעה השעה שאתם במשרד המשפטים תלמדו גם לקבל ביקורת. את, עובדי משרד המשפטים, אני ועוד מליוני מהאזרחים שלנו יכולים לישון בשקט בזכות אותו לוחם והזמנתו לחקירה על ידי הפרקליטות - מח"ש היא צעד מביש ומעציב שמוכיח שיש גורמים שלא למדו כלום מ-7 באוקטובר".

השר איתמר בן גביר במשרדי מח"ש
השר בן גביר במשרדי מח"ש | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כאמור, השר בן גביר הגיע הבוקר למשרד מח"ש לקראת חקירת לוחם מג"ב שירה למוות אמש בנער הפלסטיני, ואמר: "בעיני זה מזעזע שהמחלקה לחקירת שוטרים בכלל העזה להזמין את הלוחם כאן לחקירה, זה בושה וחרפה. אני זוכר בתיק של אהוביה סנדק, במשך שבועות ארוכים הם בכלל לא הזמינו אף אחד, וכאן את הלוחם הגיבור הזה, עשה את מה שאנחנו מצפים ממנו. בא מחבל מרים זיקוקים ורוצה לפגוע בחיילים שלנו, בלוחמים שלנו, ויורה את הזיקוק".

"אגב, אנחנו במשך כל השנה האחרונה במשרד לביטחון לאומי עושים עבודה נגד הזיקוקים האלה", הוסיך בן גביר, "כל גורמי המקצוע מספרים לי כמה הזיקוקים האלה מסוכנים, הם יכולים לעוור, הם יכולים לפגוע, הם יכולים אפילו לרצוח את הלוחמים שלנו. בא לוחם ועושה בדיוק מה שאנחנו מצפים ממנו, זה פשוט שערורייה הכי גדולה שמזמינים אותו לכאן ומביאים אותו לחקירה".

עוד אמר השר: "אני רוצה להגיד שמח"ש הורסת את ההרתעה של מדינת ישראל, שמח"ש פוגעת בלוחמים שלנו, אני הייתי בטוח שאחרי 7 באוקטובר ילמדו ויבינו, אבל במח"ש לא מבינים. אני רוצה להגיד בתור השר לביטחון לאומי, בתור מי שממונה על הלוחמים האלה, ואני אומר את הדברים ויודע שכל משטרת ישראל מסכימה איתי, אנחנו לא נפקיר את הלוחמים האלה, אנחנו ניתן להם גב, אני לא אתן שיפגעו".

"אתם יודעים שבמהלך השנה האחרונה אני החזרתי לא מעט לוחמים גם כאלה שמח"ש השעתה ואני כאן מעביר מסר אני לא אתן שיפגעו בלוחם הזה. אני לא מתכוון כמובן להתערב בחקירה של מח"ש, לא יכול להתערב וגם אין לי רצון להתערב, אבל אני במשרד לביטחון לאומי, במסגרת הסמכויות שלי, אתן גב ללוחם הזה. הלוחם הזה, יחד עם כל החברים שלו, עשו עבודה למופת".

ילד משליך זיקוק
ילד משליך זיקוק בשועפאט

הנער בן 13 נהרג אמש מירי מג"ב במהלך הפרות סדר ועימותים שהתרחשו באזור שועפאט, בהן הושלכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות - שהשיבו באש. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לנער טיפול רפואי ראשוני ופינו אותו לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, אך שם נקבע מותו. במג"ב טענו כי הילד ניסה לירות זיקוק לעבר השוטרים.

הלילה דיווחו הפלסטינים על שני הרוגים נוספים מאש כוחות הביטחון במזרח ירושלים, ומדוברות המשטרה נמסר כי לוחמי מג"ב נטרלו חמישה מחבלים שניסו להשליך בקבוקי תבערה לעבר כביש מעבר לגדר הביטחון. לפי הדיווח הפלסטיני כאמור שניים נהרגו, בעוד ששלושה אחרים נפצעו.