המפכ"ל דרג פיקודי עליון - אך כפוף לשר: הנוסח הסופי של חוק בן גביר

הנוסח הסופי של התיקון לחוק פקודת המשטרה כולל את הסעיף שהשר המיועד התעקש עליו, לפיו המפכ"ל יהיה כפוף אליו. לשר לא תהיה סמכות לקבוע מדיניות העמדה לדין, ואילו הסמכות לקבוע מדיניות בנוגע לחקירות תהיה בכפוף לשמיעת עמדת היועמ"שית והמפכ"ל

איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי בבת המצווה של בתו של בן גביר
איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי בבת המצווה של בתו של בן גביר | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

מהנוסח הסופי של "חוק בן גביר" שיתקדם להצבעה במליאת הכנסת עולה הבוקר (שני) כי הוא כולל את הסעיף לפיו מפכ"ל המשטרה הוא הדרג הפיקודי העליון, אך גם את הסעיף שהשר המיועד לביטחון לאומי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, התעקש עליו - לפיו המפכ"ל יהיה כפוף ישירות לשר.

בנוסף, לפי הנוסח הסופי לשר לא תהיה סמכות לקבוע מדיניות העמדה לדין, ואילו הסמכות לקבוע מדיניות בנוגע לחקירות תהיה בכפוף לשמיעת עמדת היועצת המשפטית לממשלה והמפכ"ל. סעיף נוסף שנכנס לחוק קובע כי השר רשאי להתוות מדיניות ולקבוע עקרונות כללים בעניין משך זמן הטיפול בתיקים, בהתייעצות עם היועמ"שית, המפכ"ל והגורמים מופקדים במשטרה על נושא החקירות.

המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה
המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה | צילום: יונתן זנדל, פלאש 90

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי גם לאחר שרוב חברי הכנסת ניצלו את הנר הראשון של חנוכה כדי להתקפל מהדיונים בוועדות ובמליאה מוקדם ולצפות בגמר המונדיאל, מי שנשאר עמוק אל תוך הערב בכנסת הם בן גביר ואנשיו, ואנשי הייעוץ המשפטי, אשר דנו בניסוחים האחרונים של החוק.

מוקש נוסף כעת בן גביר לליכוד הוא זכות הווטו שבן גביר דרש בוועדת השרים לחקיקה. אמש נועדו בן גביר ונתניהו בנושא הזה, אך הפגישה הסתיימה ללא הסכמות.