פלונטר חוק הגיוס: הממשלה מתכננת מתווה חדש

נכון לעכשיו, החלטת הממשלה שמונעת גיוס חרדים תוארך עד סוף יוני. במקביל להארכת אי-הגיוס, הממשלה תאשר מתווה חדש ולו״ז לחקיקה. בקואליציה מעריכים שהחלטת הממשלה הזמנית תמנע קיצוץ לישיבות

זמן צפייה: 01:31

בשבועיים הקרובים תובא לידי הממשלה תכנית חדשה למתווה גיוס החרדים - כך דווח הערב (ראשון) במהדורה המרכזית. התכנית הכוללת שלושה מרכיבים: הארכת החלטת הממשלה הקיימת, אשר מונעת גיוס חרדים עד יוני;  ניסוח מתווה חדש, כללי, ללא פרטים ספיצפיים; והצעת לו"ז חקיקה חדש, שיפרט את זמני העברת המתווה הכללי שנוסח.

התכנית הנ"ל אמורה לאותת לבג"ץ כי הקואליציה אכן מעוניינת להעביר מתווה גיוס חדש - וזו כדי למנוע קיצוץ נרחב בתקציבי הישיבות. הצוות שעובד על המתווה החדש כולל את מזכיר הממשלה יוסי פוקס, וכן את השר לשעבר מש"ס אריאל אטיאס.

אתמול, הרב יצחק יוסף התייחס בשיעורו השבועי לחוק הגיוס ולמחלוקת שעורר. הוא אמר: "יכריחו אותנו ללכת לצבא? ניסע כולנו לחו"ל". לדברי הרב יוסף, "כל החילונים האלה צריכים להבין שבלי התורה – לא תהיה הצלחה לצבא. ראינו איך הצבא הצליח בבוקר שמחת תורה. במשך כמה שעות באו ושחטו... איפה היה הצבא? הוא מצליח רק בזכות בני התורה".

חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס4 03 03 At 1
חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס

בשבוע שעבר חסמו מפגינים חרדים המשתייכים לפלג הירושלמי את כביש 4 בשני הכיוונים, סמוך למחלף גבעת שמואל, במחאה על הכוונה לגייס תלמידי ישיבות. הם קראו, בין היתר: "נמות ולא נתגייס". כוחות משטרה הגיעו למקום, ובמהלך הניסיונות לפנותם - פרצו עימותים בין הצדדים.

המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב "סטאלין זה כאן" ו"לעם ישראל בלי תורה אין זכות קיום". במשטרה טענו כי מפגינים קראו לעברם "נאצים". מנגד, תועדו שוטרים מנסים לפנות באלימות את החסימה - ושוטרת אף נצפתה בועטת בראשו של מפגין.

חוק הגיוס, חרדים, גיוס
חרדי בכניסה ללשכת הגיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, טענה כי החל מ-1 באפריל 2024, "בלא קידום חקיקה על-ידי ממשלת ישראל - אין בסיס חוקי להימנעות גורפת של המדינה מגיוס בני ישיבות". המשמעות: אם לא תקודם חקיקת החוק החדש עד המועד האמור - צה"ל ייאלץ להתחיל לגייס חרדים. מספר ימים לאחר מכן, בג"ץ הוציא צו על תנאי, הקובע כי על המדינה לנמק מדוע לא ניתן לגייס את תלמידי הישיבות.

לפי הצעת החוק שגובשה, הנובעת מצורכי המלחמה, שירות הסדיר לגברים ולנשים יוארך ל-36 חודשים בתמורה לדמי קיום מוגדלים ומענקים מותאמים. כמו כן, נקבע כי יועלה גיל הפטור ממילואים, ושירות המילואים השנתי יוארך ל-40 ימים. על הצעה זו לא הייתה הסכמה, עקב אי גיוס החרדים - ולכן חקיקתה לא קודמה.

שר הביטחון יואב גלנט טען בהצהרה מיוחדת: "בלי הסכמת כלל הקואליציה - לא אגיש את חוק הגיוס", ובתגובה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "משוכנע שאפשר להתגבר על סוגיית הנשיאה בנטל, נקבע יעדים לגיוס".