התרגיל של הקואליציה: החוק של אמסלם הופל, הצעה זהה של השכל עברה

ההצעה להגביל את המימון העצמי של נבחרי הציבור, שהוגשה ע"י הח"כ מהליכוד וכונתה "חוק ברקת", לא עברה במליאה לאחר ששר החוץ לפיד הגיש ערעור על החלטת ועדת השרים לחקיקה, אך חוק כמעט זהה שהגישה החכ"ית מתקווה חדשה אושר

זמן צפייה: 01:21

התרגיל של הקואליציה: הצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם מהליכוד להגביל את המימון העצמי של נבחרי הציבור, שידוע כ"חוק ניר ברקת", לא עברה הערב (רביעי) בכנסת, אך הצעת חוק כמעט זהה של שרן השכל עברה מיד לאחר מכן ברוב של 64 מול 17, לאחר שזכתה לתמיכת הקואליציה.

על אף שהצעת אמסלם אושרה בוועדת השרים לחקיקה, מספר דקות לפני ההצבעה הגיש שר החוץ יאיר לפיד ערר לשר המשפטים גדעון סער על החוק, ובו נכתב: "מגיש ההצעה ח"כ דודי אמסלם מוביל שיח אלים ופוגעני במליאת הכנסת ומבייש את מעמד חברי הכנסת והמליאה, ולאור כך הנני מגיש ערעור על החלטת הוועדה".

על פי הצעת החוק, נבחר ציבור ובני משפחתו יחד יוכלו להוציא מכיסם עד מאה אלף ש"ח בשנה כתרומה לטובת פעילות פוליטית שגרתית. הצעת החוק של אמסלם נועדה לפגוע בברקת, שכידוע מכוון לראשות מפלגת הליכוד. חברי הכנסת מהליכוד שתמכו בהצעה כוללים את אמסלם, אלי כהן, שלמה קרעי, אורלי לוי-אבקסיס, ישראל כ"ץ, קרן ברק, אופיר כץ, גלית דיסטל אטבריאן, יריב לוין, אמיר אוחנה, יובל שטייניץ ומירי רגב.

גדעון סער, בנימין נתניהו, ניר ברקת
גדעון סער, בנימין נתניהו, ניר ברקת | צילום: רויטרס

ח"כ ניר ברקת מסר בתגובה לאישור החוק: "לצערנו, יש עסקנים שעדיין תקועים בפוליטיקה הישנה - והם מפחדים ממני, והפחד שלהם מביא אותם לחוקק נגדי חוק פרסונלי. זה לא יעזור להם, כי את התשוקה והאהבה שיש לי לעם ישראל אף אחד לא יוכל לכבות. בימים אלה, כשהמדינה מתמודדת עם האיום האירני, משבר הקורונה, גל התייקרויות קשה, והבעיות רק הולכות וגדלות, במה מתעסקת הממשלה של סער, בנט, לפיד וכל עסקני הפוליטיקה הישנה? בחוק פרסונלי נגדי. הם לא יצליחו לפגוע באחדות הליכוד. לא באתי לפוליטיקה בשביל לקבל תפקיד או כסף. באתי כדי לתת ולא לקחת".

ח"כ השכל אמרה בתגובה: "החוק מבקש להבטיח יושרה ומניעת קניית שלטון בכסף. החוק מבקש למנוע יצירת תלות פוליטית מוגזמת בהון, מה שזכה לכינוי 'הון שלטון'. תאר מצב שרק אנשים עשירים היו יכולים להיבחר לכנסת". ח"כ אמסלם מסר: "אין דבר יותר הגון מהחוק הזה".