"ברוך הבא לבחריין": מסעו של שליח חדשות 13 לוועידה הכלכלית

למרות הביקורות, היום ייערך ערב הפתיחה של הוועידה. הבחריינים לוקחים זאת ברצינות רבה, הם מאורגנים ואדיבים - גם לעיתונאים מ-6 כלי תקשורת ישראליים, שנכנסו לממלכה לראשונה זה 25 שנה

זמן צפייה: 02:36

הוועידה הכלכלית שתיפתח היום (שלישי) בבחריין ספגה הרבה ביקורות – הפלסטינים מחרימים, נציגים ישראלים רשמיים לא הזומנו ומדינות ערב שולחות נציגים זוטרים בלבד. רוסיה וסין, שבהתחלה חשבו להחרים את הוועידה, ישלחו נציגים בדרג זוטר.

אבל יש גם הישג קטן לישראל: ממשלת בחריין אישרה, לראשונה מזה 25 שנה, לעיתונאים משישה כלי תקשורת ישראליים להיכנס לממלכה כדי לסקר את הוועידה בה יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום האמריקנית.

לכתבות נוספות בנושא >> 

פרשנות: החלק הכלכלי של "עסקת המאה" ישים – אחרי עידן אבו מאזן

הפלסטינים תוקפים את תוכנית השלום: "לא יקנו אותנו בכסף"

השקעה של 50 מיליארד דולר: פורסם החלק הכלכלי של "עסקת המאה"

דרכונו של ברק רביד לצד כרטיס הטיסה לחוריין
דרכונו של ברק רביד לצד כרטיס הטיסה לחוריין | צילום: חדשות 13

לא מעט ישראלים עושים כל שבוע את המסלול מנמל התעופה בן גוריון, לשדה ברבת עמון שבירדן ועד לבחריין, בעיקר אנשי עסקים אבל גם נסיעות חשאיות של נציגים ממשלת ישראל. וכשהמטוס נמצא מעל שמי המפרץ הפרסי, בדרך לנחיתה, מבינים כמה זעירה בחריין על 700 אלף התושבים שלה. לא הרבה יותר גדולה מגוש דן, דחוקה בין סעודיה לבין איראן.

הבחריינים לוקחים את הוועידה ברצינות רבה, והם מאורגנים ואדיבים, גם למשלחות הישראליות. התפאורה תהיה חגיגית ונוצצת לכבוד כ-300 הדיפלומטים ואנשי עסקים מעשרות מדינות שיגיעו מחר לערב הפתיחה של הוועידה במלון "ארבע העונות" באל-מנאמה, אך כל המשתתפים מציאותיים – הם מגיעים עם הרבה סקפטיות בריאה.

Prcedk
נחיתת המטוס בשדה התעופה בחוריין
נחיתת המטוס בשדה התעופה בחוריין | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, שליח הבית הלבן למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלאט, בירך בטוויטר את שליח חדשות 13 לבחריין. "מצפה לפגוש אותך באל-מנאמה, בוועידת השלום", כתב. "25 כלי תקשורת יסקרו את הוועידה, כולל שבעה מישראל".

הוועידה, כאמור, תחל מחר בהשתתפות יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ – ג'ארד קושנר, שר האוצר האמריקני סטיבן מנושין ונציגים דיפלומטיים ואנשי עסקים מעשרות מדינות. נציגים רשמיים ישראליים או פלסטיניים לא ישתתפו בוועידה, מאחר שהאחרונים מחרימים אותה ובעקבות כך ממשלת ישראל לא הוזמנה.

ממלכת בחריין היא אחת המדינות הקטנות בעולם. מספר תושביה לא עולה על מיליון וחצי, שמחציתם כלל לא אזרחים. הממלכה התעשרה בעידן הנפט, ובשנים האחרונות ביססה עצמה כמרכז פיננסי בין-לאומי, וכעת היא אחת הכלכלות הצומחות בעולם.

מלך בחריין, שמארח את הוועידה, הוא חמאד בין איסה אל חליפה משושלת סונית. במדינה יש מיעוט שיעי, בפרוץ האביב הערבי ניסה להתקומם אך דוכא.

במוצאי שבת, כאמור, הבית הלבן פרסם את החלק הכלכלי ובכיר בממשל האמריקני מסר, כי התוכנית תכלות השקעה של 50 מיליארד דולרים שיושקעו, על פני עשר שנים, בכלכלה הפלסטינית, בגדה המערבית ובעזה, אך גם בירדנית, במצרית ובלבנונית. 5 מיליארד דולר יושקעו במעבר בין הגדה המערבית ורצועת עזה, שיכלול כביש מהיר ומסילת רכבת.

בכיר בבית הלבן אמר כי ממשל טראמפ החליט לפרסם את החלק הכלכלי באותו היום על מנת לאפשר למשתתפים בוועידה בבחריין להגיע לדיונים לאחר שקראו את החלק הרלוונטי. אורכה של התוכנית הוא 40 עמודים, ועוד 100 עמודים של נספחים. התוכנית כוללת גם 100 פרויקטים לביצוע בתחומי התשתיות, החינוך, הבריאות והתעשיה, וכן השקעה של מיליארד דולר בתיירות בגדה ובעזה. המטרה: הכפלת התל"ג הפלסטיני בתוך עשור.