דחיית התאגיד עברה בקריאה ראשונה בכנסת

דחיית עלייתו של התאגיד לאוויר אושרה ברוב של 45 מול 36. בג"ץ הורה למדינה לנמק עד 1 בינואר את העיכוב בעלייה באותו היום ונזף על המהלך

התאגיד לא יחל לשדר לפני אפריל (פלאש 90, מרים אלסטר)

הצעת החוק לתחילת שידורי התאגיד בסוף חודש אפריל אושרה היום (שני) בקריאה ראשונה בכנסת. במקביל, דן בג"ץ בעתירה שהוגשה לו נגד דחיית השידורים. השופטים נזפו במדינה על תשובתה ה"אנורקטית", אך גם רמזו כי ידחו את העתירה - שהגישו ח"כ איתן כבל, עו"ד אלדד יניב וארגון העיתונאים. לבסוף קבעו השופטים כי "המדינה צריכה לנמק עד ה-1 בינואר למה התאגיד לא עולה לשידור ב-1 בינואר".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

העותרים ביקשו, באמצעות עו"ד יובל יועז למנוע משר התקשורת וראש הממשלה והממשלה להתחיל צעדי חקיקה בנוגע לתאגיד. הנשיאה מרים נאור השיבה: "קיים קושי להיענות לכך. צו ביניים להימנע מצעדי חקיקה? יש בסיס לבקשה כזאת?". השופט מני מזוז הצטרף: "סעד כזה לא ניתן אף פעם. לא ניתן ולא יינתן סעד כזה של הגבלת חקיקה מהכנסת. ביקורת שיפוטית נעשית אחרי חקיקה ולא לפניה".

לאחר מכן אמר השופט מזוז למדינה: "התגובה שלכם בולטת באנורקסיה קיצונית ביחס להיקף העתירות. אתם התייחסתם רק למה שאתם רוצים ולמה שאתם מתייחסים אתם מתייחסים בעקיפין". בתגובה המדינה הבטיחה שהצעת החוק המתוקנת תעלה להצבעה - וזאת למרות שנתניהו שב ואמר כי הוא נגד פתיחת התאגיד.

בג''ץ: ''הבעיה לא מסתיימת בדחייה'' (פלאש 90, יוסי זמיר)
בג''ץ: ''הבעיה לא מסתיימת בדחייה'' (פלאש 90, יוסי זמיר)

הנשיאה נאור אמרה: "אני מבקשת התייחסות למצב הבלתי נסבל שאנשים נמצאים בו. ככל שהזמן חולף אנשים קמים לעבודה ולא יודעים מה יהיה מחר או בעוד שבועיים". גם השופט מזוז אמר כי "הבעיה לא מסתיימת בדחייה ל-30 באפריל. הבעיה היא שכנראה שאף אחד מאלה שמושפעים לא בטוח שזה ייגמר שם. אתם יכולים להבטיח שזה ייגמר שם?". נציג המדינה אמר שהוא לא יכול להבטיח זאת.

נציגת התאגיד אמרה בדיון: "אנחנו עומדים מאחורי הודעת המוכנות שלנו לעלות לשידור". השופט מזוז שב ועקץ: "השיקולים לדחות את פתיחת שידורי התאגיד הם לא שיקולי מוכנות או שיקולים טכנולוגיים. יש שיקולים אחרים". לאחר ההחלטה, ח"כ איתן כבל אמר: "בג"ץ הוציא כרטיס צהוב לממשלה ומחייב אותה לנמק למה היא לא פותחת בזמן את שידורי התאגיד".  עו"ד אלעד מן שהשתתף בעתירה הוסיף: "בית המשפט הישיר מבט לעיניו של ראש הממשלה ואמר לו באופן ברור שהוא יודע שהשיקולים לפתיחת התאגיד אינם ענייניים".

עדיין חלוקים. נתניהו וכחלון (מארק ישראל שלם, פלאש 90)
עדיין חלוקים. נתניהו וכחלון (מארק ישראל שלם, פלאש 90)

לפני כשבועיים המדינה הגישה לבג"ץ את תגובתה לעתירות הנוגעות לתאגיד השידור הציבורי, בה נכתב כי "המדינה מעדכנת כי בימים אלה סיכמו ראש הממשלה, המכהן כשר התקשורת, ושר האוצר כי יפעלו לקדם בהקדם תיקון לחוק השידור הציבורי הישראלי", נכתב בתשובה. לפי ההודעה, שידורי התאגיד יחלו ב-30 באפריל 2017 - המועד המאוחר ביותר לפי החוק כיום.

"בד בבד, יבוטל ההסדר בחוק המאפשר לשרים להקדים את יום תחילת השידורים בהתאם להודעה מנומקת של מועצת התאגיד, בדבר מוכנותו להתחיל לשדר החל מיום 1.1.17", נכתב בתשובת המדינה שהוגשה באמצעות עו"ד נחי בן-אור ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. "שאלת קידומו של תיקון החקיקה האמור הובאה לפני היועץ המשפטי לממשלה, אשר קבע כי לגישתו אין מניעה משפטית ליזום אותו".