חוק טבריה, חוק הנבצרות ועילת הסבירות: הדיונים הדרמטיים בבג"ץ

בשבועות הקרובים יתקיימו בבית המשפט העליון מספר דיונים בעלי חשיבות מכרעת לממשלה, לראש הממשלה ולמדינה. כבר בשבוע הקרוב יעלו חוק טבריה וחוק הנבצרות לדיון, לאחר שהיועמ"שית סיפקה חוות דעת בעניינם. החשש ממשבר חוקתי בשל אי ציות לפסיקת בג"ץ גובר

זמן צפייה: 02:21

לאחר שעבר החוק לביטול עילת הסבירות וברקע המחאה שלא נרגעת, בית המשפט העליון צפוי לקיים בשבועות הקרובים מספר דיונים בעלי השפעה מכרעת על הממשלה, המחאה ודעת הציבור. במקרה של סירוב של מי מחברי הממשלה לקבל את החלטות בג"ץ, כפי שנשאל השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו, עלול להתפתח משבר חוקתי.

מחר בבוקר (ראשון) יעלה "חוק טבריה" לדיון בבג"ץ. מדובר בחוק שנועד להיטיב עם מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה כבר קבעה, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, שלא ניתן להחיל את החוק הזה על הבחירות המוניציפליות הקרובות - מה שלא עוזר למקורב של דרעי. על פי ההערכות שופטי בית המשפט העליון צפויים לקבל את עמדתה.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בהמשך השבוע, ביום חמישי, יתקיים דיון על חוק הנבצרות. היועמ"שית טענה בחוות דעת השבוע שהכנסת עשתה שימוש לרעה בסמכותה "כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה". לטענתה נתניהו העביר את החוק במטרה להפר את הסכם ניגוד העניינים. מדובר בתיקון לחוק יסוד, והשופטים לרוב לא מתערבים בתיקונים כאלה. לכן, עיניים רבות נשואות לבג"ץ כדי להבין כיצד יגיבו והאם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תרחיב את ההרכב על מנת שיוכל לפסול חוק יסוד.

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס

כמו כן, בספטמבר יחלו דיונים על החוק לביטול עילת הסבירות שעבר השבוע בכנסת. בהרב-מיארה לא תגן על החוק בבג"ץ והממשלה תשכור עורך דין פרטי לשם כך. ב-12 בספטמבר יתקיים גם דיון סביב הפרת הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה - בו תטען היועמש"ית שההסדר הופר. בדיון יקבע בג"ץ אם אכן הופר ההסכם - ואם כן, ייתכן ויינקטו פעולות.

דיון נוסף שצפוי להתקיים בחודש ספטמבר הוא על כינוס הוועדה לבחירת שופטים. שר המשפטים יריב לוין לא כינס את הוועדה עד כה, על אף שנבחרו נציגי ציבור שירכיבו אותה. הדיון יהיה בהרכב של שלושה שופטים והם עשויים להורות על כינוס הוועדה  - מה שיעלה את השאלה האם השר יעשה זאת.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-2807232020' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_57oezohv' duration='241']

יואב גלנט בוויכוח עם יריב לוין
יואב גלנט בוויכוח עם יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל לדיונים, עלה לאחרונה החשש מפני משבר חוקתי, אם נתניהו או אחד השרים לא יסכים לבצע את הוראות בג"ץ. נתניהו קיים כ-3 ראיונות לתקשורת האמריקנית השבוע. בראיון לרשת CNN, הוא סירב לענות מה יעשה אם בג"ץ יבטל את החוק, ולמעשה התחמק מהשאלה. בעקבות הביקורת עליו, הבהיר רה"מ כי: "ממשלות ישראל תמיד מכבדות את החלטות בית המשפט, ובית המשפט תמיד ראה את עצמו כפוף לחוקי היסוד להם הוא מייחס מעמד של חוקה".