לוין: "בג"ץ לקח קולות ממיליונים"; לפיד: "מילא תפקידו נאמנה"

סערה במערכת הפוליטית בעקבות פסילת החוק לביטול עילת הסבירות. שר המשפטים הבהיר כי "פסק הדין לא ירפה את ידינו", יו"ר הכנסת אוחנה: "מובן מאליו הוא שלבג"ץ אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד - ועוד יותר בזמן המלחמה". גנץ גיבה: "חובה לכבד את פסק הדין, אחרי המלחמה נסדיר את מערכת היחסים בין הרשויות". השר מיקי זוהר לחדשות 13: "נוצרה כאן אחדות בדם, והחלטת בג"ץ פוגעת בה"

זמן צפייה: 05:13

בג"ץ פסל הערב (שני) את החוק לביטול עילת הסבירות ברוב של שמונה שופטים מול שבעה, פסילה תקדימית של חוק יסוד של הכנסת - והמערכת הפוליטית סוערת. שר המשפטים יריב לוין תקף את החלטת בג"ץ: "השופטים לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, שבמשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון. מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון - לוקח ממיליוני אזרחים את קולם. פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד גיבה את שופטי בג"ץ: "בית המשפט העליון מילא היום נאמנה את תפקידו בשמירה על אזרחי ישראל. מקור כוחה של מדינת ישראל היא העובדה שאנחנו מדינה יהודית, דמוקרטית, ליברלית ושומרת חוק". בנוסף, לפיד הזהיר: "אם ממשלת ישראל תתחיל שוב את המריבה על בית המשפט העליון - אז הם לא למדו כלום ב-7 באוקטובר, וב-87 ימים של מלחמה על הבית".

יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה בני גנץ התייצב גם הוא מאחורי החלטת בג"ץ: "את פסק הדין חובה לכבד", אמר גנץ, והדגיש: "אחרי המלחמה, נידרש להסדיר את מערכת היחסים בין הרשויות ולחוקק חוק יסוד 'חקיקה', שיעגן גם את מעמד חוקי היסוד. נעשה זאת בהסכמה רחבה ובשיח פתוח. חובה להפנים את הלקח מההתנהלות בשנה האחרונה - אחים אנחנו, לכולנו גורל משותף".

מתנועת הליכוד נמסר: "החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות במיוחד בזמן המלחמה. מצער שבית המשפט העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה"ל, מימין ומשמאל, נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה". יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הוסיף ואמר: "המובן מאליו הוא שלבית המשפט העליון אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד. המובן עוד יותר מאליו הוא שלא נוכל לעסוק בכך כל עוד המלחמה בעיצומה".

שר החינוך יואב קיש כתב בציוץ בטוויטר: "עצם קיום דיון בנוגע לפסילת חוק יסוד על ידי בג"ץ, מהווה פגיעה בדמוקרטיה". השר אופיר אקוניס הגיב: "מבקש סליחה מכל כוחותינו על התנהגות בג"צ בעת מלחמה. בושה וחרפה!". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף בחריפות את הפסיקה וכתב: "בזמן שלוחמינו מוסרים מדי יום נפשם למען עם ישראל בעזה, החליטו שופטי בג"ץ להחליש את רוחם ולפגוע בהם בראש ובראשונה".

חבר הכנסת מתן כהנא מהמחנה הממלכתי כתב בציוץ בטוויטר: "לפסק דין של בג"ץ יש לציית. מצב בו חוק יסוד מחוקק ברוב של 53% מחברי הכנסת הוא לא סביר", אך הדגיש: "פסילת חוק ע"י בית המשפט, בוודאי חוק יסוד, ברוב של 53% משופטי העליון, גם אינה סבירה". כהנא הוסיף: "את המצב הזה נתקן בכנסת הבאה בהסכמה רחבה".

מוקדם יותר פורסם לראשונה בחדשות 13 כי במשרד המשפטים ובהנהלת בתי המשפט מתנגדים להצעת החוק של ש"ס לדחות את פרסום פסקי הדין של בית המשפט העליון בחצי שנה. מש"ס נמסר הערב בעקבות פרסום פסק הדין כי התנועה "מצרה על כך שהיוזמה של יו"ר התנועה אריה דרעי לדחות את פרסום פסק הדין במספר חודשים - לא התקבלה, ובית המשפט נחפז לפרסם את ההחלטה". עוד נמסר מש"ס כי פסיקת בג"צ היא "אירוע מצער וקשה, הממשיך לכרסם תחת עקרון הפרדת הרשויות, פוגע במעמדה של הכנסת ובאימון הציבור במערכת המשפט".

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד הגיבה: "זו פסיקה רעועה מבחינה משפטית, מטלטלת מבחינה משטרית, ועל רקע המצב במדינה - בעיקר מקוממת. 'ממשלת הימין על מלא' אחראית גם היא למהפכה החוקתית השניה".