היום: נתניהו יפטר את דרעי; סמוטריץ' יחרים את ישיבת הממשלה

ראש הממשלה צפוי לפטר היום את שר הפנים והבריאות מתפקידו בעקבות פסיקת בג"ץ. במקביל, בן גביר צפוי לדרוש את פינוי ח'אן אל-אחמר כתגובה לפינוי המאחז "אור חיים", וגורמים בציונות הדתית יחרימו את ישיבת הממשלה

זמן צפייה: 01:32

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לפטר היום (ראשון) את השר אריה דרעי מתפקידיו - כפי שפסקו שופטי בג"ץ. זהות מחליפיו של דרעי תיקבע עד כניסת הפיטורים לתוקף, ביום שלישי. אמש, ארבעה ימים אחרי שבג"ץ קבע כי על נתניהו לפטר את השר אריה דרעי מתפקידיו - אמרו גורמים בש"ס כי דרעי צפוי להגיע מחר בכל זאת לישיבת הממשלה.

במקביל, כתגובה לפינוי המאחז "אור חיים" שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צפוי לדרוש הבוקר בישיבת הממשלה את פינוי המאחז הבדואי ח'אן אל-אחמר שביהודה ושומרון, לאחר שיטען כי המאחז לזכרו של זקן רבני הציונות הדתית פונה חרף דרישתו ודרישת השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' לדחות את הפינוי ולהמתין לתחילת השבוע הבא.

פינוי המאחז אור חיים שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן
פינוי המאחז אור חיים שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן

יש לציין כי לא מדובר בקריאת סרק של בן גביר, מכיוון שבימים הקרובים המדינה צריכה לגבש את החלטתה בעניין המאחז הבדואי, ולהשיב לבג"ץ האם היא מתכוונת לפנות את התושבים, וכיצד היא מתכוונת לפעול בנושא. הדיון בנושא יתקיים בישיבת הממשלה ובקבינט המדיני-ביטחוני. השר סמוטריץ' צפוי להחרים את הישיבה.

נזכיר כי מדובר במאחז בו מתגוררות משפחות בדואיות. בית המשפט ממתין כבר זמן ארוך לקבלת תשובה מממשלות ישראל מה הן מתכוונות לעשות באשר למאחז. הוא נתן אפשרות לפנות את המקום. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבר, בעצמו, לא פינה את התושבים, בין היתר בשל חשש מתגובת בינלאומיות נרחבות. בשנה שעברה משרד החוץ העביר לבית המשפט מסמך המפרט את ההשלכות הבינלאומיות של מהלך שכזה, כך שנתניהו ירצה אולי להימנע מכך.

חאן אל-אחמר
חאן אל-אחמר | צילום: רויטרס

גורמים בציונות הדתית טוענים כי השרים מטעמם ייעדרו מישיבת הממשלה במחאה על הפרת ההסכם הקואליציוני. הדבר בא לידי ביטוי שוב אמש עם הנחיות של שר הביטחון יואב גלנט ללא תיאום ובניגוד להנחייתו של סמוטריץ׳ למנהל האזרחי. עוד נטען כי הם לא מתכוונים לעבור לסדר היום, ובוחנים צעדים נוספים בהמשך.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: רויטרס