הליכוד: "חוק לימוד תורה לא יקודם"; יהדות התורה: "יגובש בהסכמות"

אחרי שיהדות התורה הניחה את הצעת החוק שלפיה "לימוד תורה ייחשב כשירות משמעותי" - בליכוד אמרו כי היא "לא על הפרק ולא תקודם". לפיד תקף: "יום אחרי ביטול עילת הסבירות, הקואליציה המופקרת בתולדות המדינה מתחילה לחגוג על חשבוננו"

זמן צפייה: 06:25

זמן קצר אחרי שח"כ משה רוט מיהדות התורה הניח הבוקר (שלישי) על שולחן הכנסת את הצעת "חוק יסוד: לימוד תורה", שלפיה לימוד תורה "ייחשב שירות משמעותי" - מיהרו בליכוד להבהיר כי "ההצעה לא עומדת על הפרק ולא תקודם". גם יו"ר הקואליציה אופיר כץ אמר בוועדת כנסת כי ההצעה לא תואמה ולכן לא תקודם. ביהדות התורה אמרו כי "כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני, יימצא פתרון מוסכם על כלל סיעות הקואליציה בנושא הגיוס. הצעת הוכנה בזמנו על ידינו כחלק מהפתרון הכולל. מועד ההנחה על שולחן הכנסת הוא מקרי וכל הנושא יגובש בהסכמות בין מפלגות הקואליציה. אנו מצרים על כל מי שמנסה לתלות בהצעה מה שאין בה".

גורם בש"ס אמר: "אנחנו בהלם מהפרסום של 'חוק יסוד: לימוד תורה' שהונח ללא ידיעתנו ונגד דעתנו, דבר הגורם נזק עצום למאמצים להגנת בני הישיבות. הסיכום היה להקים צוות מורחב של כל המפלגות הכולל גורמי הצבא, משפטנים, ושרי ממשלה, כדי ליצור מתווה שיזכה להסכמת כל דרגי המקצוע ויוגש כהצעת ממשלה. לצערנו, מי שפרסם זאת בעיתוי הנוכחי, בעיצומו של משבר אזרחי וקרע חמור בעם, חיבל במטרה וגרם להסתה חמורה כנגד בני הישיבות".

מוקדם יותר אמר שר התפוצות עמיחי שיקלי (הליכוד): "לימוד תורה הוא ערך עליון בעם ישראל שמעולם לא נזקקה לחקיקה, וכך ראוי שיישאר. הנחתה של הצעת חוק זו על שולחן הכנסת היא הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל, וההשוואה לשירות בצבא לא שייכת, לא ראויה ולא תהיה - לא בקולי". שר הביטחון יואב גלנט הגיב גם הוא: "השירות בצה"ל הוא חובה אזרחית שאין נעלה ממנה. לימוד התורה הוא יסוד חשוב בשמירת הגחלת שלנו כעם ויש לי הערכה ללומדים. חשוב לזכור: אין ולא יהיה מקום להשוואה בין שירות בצה"ל לבין לימוד תורה. הגנת המדינה במסגרת השירות בצה"ל היא ערך עליון. נמשיך להבטיח שמי שנותן יותר - יקבל יותר".

חלק מההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה
חלק מההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את יוזמי ההצעה: "יום אחרי ביטול עילת הסבירות, הקואליציה המופקרת בתולדות המדינה מתחילה לחגוג על חשבוננו. ממשלת החורבן שלא הפסיקה לזעוק 'סרבנות' מגישה את 'חוק הסרבנות וההשתמטות' ועוד מעיזה לקרוא לו 'חוק יסוד: לימוד תורה'".

לפיד הוסיף: "הקיצונים מקבלים גיבוי לסרבנות מהממשלה שרק אתמול תקפה בגסות את טובי הלוחמים ואת גיבורי ישראל. אם הם לא יתגייסו, מי יתגייס? אם הם לא יסכנו את חייהם, מי אלו שיסכנו את חייהם? ואם הם לא מתגייסים, מה פתאום שיקבלו את כל הזכויות בחינם? ממשלת החורבן ממשיכה להרוס את החיים המשותפים. איפה שר הבטחון? איפה אנשי הליכוד? איפה ראש הממשלה? האם נכנעתם ללא קרב לקיצוניים? 'אם אין קמח אין תורה', כתוב בפרקי אבות. איבדתם את הדרך".

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) אמר: "אחיי החרדים, אתם באמת חושבים שאתמול היה היום הנכון להניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק הזו? בלי תורה אין מדינת ישראל. לי זה ברור. אבל באותה מידה ברור לי שהחוק הזה יעשה נזק עצום לעולם התורה, נזק עצום לחברה החרדית ונזק עצום למדינת ישראל. הכוח כעת בידיים שלכם. אנא מכם, השתמשו בו באחריות".

הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ גדי איזנקוט, אמר כי ההצעה היא "מכה אנושה לצה"ל כצבא עם ממלכתי. חייבים לפעול להחלפת הממשלה הרעה בתולדות ישראל. הגשת 'חוק יסוד: לימוד תורה', או בשמו האמיתי 'עוקף חוק גיוס', בהמשך להחלטה מבישה שקיבלה הממשלה בחודש שעבר להימנע מגיוס כולל של תלמידי ישיבה - מהווה מכה אנושה לצה"ל כצבא עם ממלכתי. הגורמים הציוניים והממלכתיים בכנסת ומחוצה לה חייבים לפעול יחד להחלפת הממשלה הרעה בתולדות ישראל".

ראש סיעת יהדות התורה, השר גולדקנופף
ראש סיעת יהדות התורה, השר גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי ההסכם הקואליציוני עם מפלגת יהדות התורה קובע כי הממשלה תקדם חוק יסוד שיסדיר את מעמדם של בחורי הישיבות עוד קודם להעברת התקציב. "בשל העיכובים בקידום החוק", נמסר, "הגיש ח"כ משה רוט יחד עם חברי הכנסת יעקב אשר, אליהו ברוכי, משה גפני, יעקב טסלר, יצחק פינדרוס וישראל אייכלר, הצעת חוק פרטית שתקבע את מעמדו של ערך לימוד התורה ומעמדם הייחודי של לומדי התורה".

בהצעת החוק נכתב: "מדינת ישראל כמדינה יהודית, רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה". יוזמי החוק מציעים "לעגן כראוי בחוק יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד התורה, ואת רצונה לעודד לימוד תורה". עוד קובעת ההצעה כי "אלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה, לתקופה משמעותית, ייחשבו כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי ותהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם".

אחד הסעיפים המרכזיים בהצעת החוק מתייחס לפסיקת בג"ץ שביקשה להסדיר את נושא גיוס בני הישיבות. לפי יוזמי ההצעה, "'חוק יסוד: לימוד התורה' יבהיר לבית המשפט העליון כי הכנסת תומכת בהכרה במרכזיותו של ערך לימוד תורה". עוד אמר ח"כ רוט: "בהסכם הקואליציוני סוכם כי הצעת חוק זו תהיה הצעה ממשלתית, אך הדבר לא נעשה בלוח הזמנים שסוכם. לכן החלטנו להגיש את החוק כהצעה פרטית מטעם כל הסיעה - כדי שנוכל לקדם את החוק מיד בתחילת כנס החורף".