דרעי: "הממשלה נבחרה כדי לדאוג להפרדה מוחלטת בין הרשויות"

שבוע אחרי שפוטר מהממשלה בעקבות פסיקת בג"ץ שפסלה את מינויו כשר, יו"ר ש"ס נשא דברים בפתח ישיבת הסיעה, ואמר כי "אחת המטרות הגדולות של הממשלה זה להחזיר את המשילות"

זמן צפייה: 05:37

יו"ר ש"ס אריה דרעי נשא דברים היום (שני) בפתח ישיבת הסיעה, ואמר כי "הממשלה הזו נבחרה כדי לממש את רצון הבוחר וכדי לדאוג להפרדה מוחלטת בין הרשויות". דרעי הוסיף כי "כל אחד יהיה חזק בתחומו - ואף אחד לא על חשבון השני".

"מרוב מעורבות משפטית", אמר דרעי, "חלק מהציבור החרדי שרוצים ללכת ללמוד תארים מתקדמים לא הולכים בגלל המעורבות המשפטית שמונעת לימודים בהפרדה. הלוואי ויבוא צד שני, שמעתי היום את גנץ שאומר - בואו נגיע להסכמה בהידברות - ואני אומר אדרבא, יש פה בית מחוקקים, יש פה ועדת חוקה שיושבת ימים ולילות, שבו. כל דבר אפשר לדבר".

עוד אמר יו"ר ש"ס: "אפשר לשמוע, אפשר להתווכח, אבל להגיד שאין שום תיקון, ושאין שום צורך לתקן, ולהגיד 'קץ הדמוקרטיה' על כל מילה ועל כל משפט, עם כל הכבוד - הממשלה הזו נבחרה ואחת המטרות הגדולות שלה זה להחזיר את המשילות, לעשות הפרדה בין הרשויות, שכל אחד יסע במסלול שלו ולא יהיו התנגשויות. כשנוסעים במסלולים מקבילים ולא יודעים לעצור ברמזורים - אלה ההתנגשויות שקורות היום".

אריה דרעי מחוץ לביתו בירושלים
אריה דרעי מחוץ לביתו בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מסמך פנימי של הקואליציה חשף היום את הפתרון של ממשלת נתניהו להחזיר את דרעי לכהונה כשר, זאת לאחר שבג"ץ פסל אותו בשל "חוסר סבירות קיצונית". כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, הקואליציה מתכוונת להעביר תיקון לחוק יסוד: הממשלה, לפיו בית המשפט, לרבות בג"ץ, "לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לענין תנאי הכשירות שקבע המכונן".

נתניהו, דרעי ולוין
נתניהו, דרעי ולוין | צילום: רויטרס

עוד הוסיפו במכתב: "בעניין זה, "הלכת דרעי-פנחסי" גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט. ניסיונות אחרים לתיקון הלכה זו בדרכים אחרות (לרבות התייחסות המכונן להפסקת כהונת שר מחמת עבירה) לא צלחו. על כן נדרש המכונן להבהיר כי בענין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא ייבחן את אופן הפעלת שיקול הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר - במעשה או במחדל".

לכן, הצעת החוק של הקואליציה תהיה למעשה, כאמור, הצעת תיקון לחוק יסוד הממשלה, אותו חוק שאיפשר לדרעי מלכתחילה להתמנות לשר לאחר שתוקן הסעיף בנוגע לעונש מאסר על תנאי ל-עונש מאסר בפועל. תיקון החוק מבקש להבהיר "כי בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לענין תנאי הכשירות שקבע המכונן".