אחרי הפסילה: ההחלטה על זהות מחליפיו של דרעי מעכבת את קיום הפסיקה

בעקבות פסיקת בג"ץ והוראת היועמ"שית, בכוונתו של רה"מ נתניהו לפטר את יו"ר ש"ס מתפקידיו כשר הפנים והבריאות, וכשהוא יסכים על זהות מחליפיו צפוי המהלך לצאת לפועל - לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא

זמן צפייה: 01:14

אחרי פסיקת בג"ץ, ובעקבות הוראת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בכוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את אריה דרעי, וגם הבוקר (שישי) נמשכים הניסיונות למצוא לו מחליף בתפקידו כשר הפנים ושר הבריאות.

מה שמעכב את קיום החלטת בג"ץ כרגע זו ההחלטה על זהות מחליפיו של דרעי בשני המשרדים אותם יפנה. כידוע, רה"מ נתניהו לא יכול לכהן כשר בשל העובדה שהוגש נגדו כתב אישום ומתנהל נגדו משפט. כשדרעי יסכים על זהות מחליפיו המהלך צפוי לצאת לפועל, וההערכה היא כי זה יקרה בקרוב, ייתכן שאפילו היום אך לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא.

כזכור, אתמול שלחה היועמ"שית בהרב-מיארה מכתב לרה"מ נתניהו, בו היא קוראת לו לפטר את דרעי ולמנות שרים אחרים במקומו, בהתאם לפסיקת בג"ץ. "על פי פסק הדין שניתן היום בהליך שבנדון, חה"כ דרעי אינו יכול להמשיך לכהן כשר בממשלת ישראל", כתבה בהרב-מיארה במכתב, "אשר על כן, ועל פי סמכותך הקבועה בסעיף 22(ב) לחוק יסוד: הממשלה, עליך לפעול בהתאם לפסק הדין ולהעביר אותו מתפקידיו בממשלה. נוכח המגבלות שבדין החלות בעניינך, יש למנות גורם אחר לכהן בתפקידי שרה בריאות ושר הפנים".

אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ
אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי העניין המרכזי בפסילת בג"ץ את דרעי מכהונה כשר הוא העילה בגינה הוא נפסל. העילה המרכזית לפסילתו היא עילת הסבירות - בהתאם להערכות שהיו גם בסביבתו. עם זאת, חמישה שופטים הוסיפו עילה נוספת לפסילה והיא ההשתק המשפטי.

השופטים ברק-ארז, שטיין, מינץ, גרוסקופף וכבוב פסלו את דרעי בטענה שקיימת מניעות משפטית, או השתק משפטי, מלהעלות את הטיעונים שהעלה דרעי בבג"ץ מפני שהם סותרים את הטיעונים שכבר נתן לבית המשפט השלום - בעיקר הצהרתו כי יפרוש מהחיים הפוליטיים. הטענות הסותרות מהוות הונאה של בית המשפט מפני שההחלטה של בית משפט השלום התבססה על דבריו.

אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ
אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השופטים התייחסו גם ל"רפורמת המשילות" של שר המשפטים יריב לוין, ועל אף שבג"ץ לא נוטה להתערב בתיקון חוק יסוד - חלק מהשופטים טענו כי מדובר בהליך פסול בחוק פרסונלי. לטענתם, הליך החקיקה של לוין מיועד לצרכים פוליטיים מסוימים.