דרעי הודיע לנתניהו: החלטתי לכהן כשר האוצר בממשלה הבאה

רגע לפני שנשיא המדינה יטיל את המנדט להרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד, יו"ר ש"ס הודיע לו כי החליט לקחת את תיק האוצר - מה שיקשה על נתניהו מול הדרישה סמוטריץ' לקבל את האוצר או את הביטחון. גורמים בציונות הדתית: "סמוטריץ' הוא שר הבטחון הבא"

זמן צפייה: 02:11

רגע לפני שנשיא המדינה יצחק הרצוג יטיל את המנדט להרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי הודיע הבוקר (ראשון) לנתניהו כי הוא החליט לכהן כשר האוצר בממשלה הבאה.

ההחלטה של דרעי מקשה על נתניהו מול הדרישה של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לקבל את האוצר או את הביטחון, שכן בליכוד מעוניינים לשמור על תיק הביטחון במפלגתם, והמתווה הרצוי בליכוד היה שסמוטריץ' יקבל את האוצר, כאשר דרעי יקבל תיק פנים מורחב עם סמכויות נוספות, ובנוסף ישמש כממלא מקום ראש הממשלה ויקבל גם את תיק הדתות לטובת שר נוסף מש"ס.

יש לציין כי גם בציונות הדתית דורשים את תיק הדתות, וסמוטריץ' כבר הבהיר שאם לא יקבל את האוצר הוא יתעקש עוד יותר על משרד הדתות, בגלל היכולת לשלוט בתחומים רבים שחשובים לו.

גורמים בציונות הדתית מסרו הבוקר: "בצלאל סמוטריץ' הוא שר הבטחון הבא של מדינת ישראל. הציונות הדתית תדרוש את תיקי הביטחון, החינוך והדתות, וכן הסכמים קואליציוניים מפורטים כולל סיכומים תקציביים כדי להבטיח את החזרת הביטחון האישי, תיקון מערכת המשפט, הסדרת ההתיישבות וחיזוק הזהות היהודית של המדינה".

בצלאל סמוטריץ'
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בליל הבחירות | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

היום יחודשו שיחות המשא ומתן, שנמשכו עד יום שישי בצהריים, וכרגע מפלגת יהדות התורה היא הקרובה ביותר להגיע לסיכום, לפיו יו"ר הרשימה יצחק גולדקנוף יקבל את משרד הבינוי והשיכון וח"כ משה גפני יקבל שוב את ראשות ועדת הכספים, בנוסף לסיכומים על הגדלת תקציב האברכים.

כרגע הרצון להשביע ממשלה כבר השבוע נראה די שאפתני, אך אם הפלונטר העיקרי ייפתר ייתכן שהפקק ישתחרר במהרה, ואז גם תהיה דילמה האם למנות יו"ר כנסת זמני. אם יבינו שהשבעת הממשלה תהיה מאוד קרובה להשבעת הכנסת ביום שלישי הקרוב לא יהיה טעם למנות מישהו ליום או יומיים, אך אם יבינו שזה ייקח עוד קצת זמן לא ירצו בליכוד להשאיר את השליטה בכנסת בידי מיקי לוי מיש עתיד.

יו''ר הכנסת מיקי לוי
יו''ר הכנסת מיקי לוי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בזמן שנתניהו שובר את הראש כיצד להרכיב את פאזל התפקידים המסובך בממשלתו החדשה, המינויים המסתמנים של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לתפקיד השר לביטחון הפנים והאפשרות שסמוטריץ' יקבל בסופו של דבר את תיק הביטחון כבר מעוררים סערה.

אלוף במיל' עמוס גלעד, לשעבר ראש אגף המחקר באמ"ן וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, התארח אתמול באירוע "שבתרבות" בבאר שבע, ואמר כי אם סמוטריץ' ימונה לשר ביטחון הוא צופה "הידרדרות בשטח, שאיבת כל צה"ל לזה וחיכוכים, העדפת האוכלוסייה היהודית, או מתן תחושת חופש לפורעים - הוא בא מהחוגים האלה".

גלעד הוסיף ואמר על סמוטריץ' כי הוא "לא יוכל להתנער מהם, כי מהר מאוד הם יתחשבנו איתו. אז אומרים לי 'יש מנהיגים שהתמתנו', אבל הוא יאמר לזכותו שהוא אדם אידיאולוג. הוא מאמין במה שהוא אומר ובתחושת השליחות שלו, ואם הוא יממש את זה אני צופה פה אסון כבד. זה כבר באופק".

ח''כ איתמר בן גביר נואם בעצרת לזכר הרב מאיר כהנא
ח''כ איתמר בן גביר נואם בעצרת לזכר הרב מאיר כהנא | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

גם שלמה אהרונישקי, שהיה מפכ"ל המשטרה בזמן האינתיפאדה השנייה, התארח בשבתרבות, והתייחס לאפשרות שיו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ימונה לשר לביטחון פנים: "תרחיש שאני יכול לראות הוא שהוא לא מקבל את החוק והתהליכים, ובמקום לנסות להוביל מהלכים הוא מוביל פיצוצים".

עוד הוסיף אהרונישקי: "כשהוא יראה מהר מאוד שהיכולת שלו היא מאוד קטנה לשנות את הדברים באופן מהותי, הוא יתחיל להציק. להציק זה להתבטא, לפעמים דיבורים הופכים למעשים, לעלות להר הבית, להסתובב במגזר הערבי, במגזר הבדואי, ובמקום לכבות שריפות- להצית".