תושבי עמונה דחו את המתווה שהציעה המדינה

ראשי המאבק דחו את המתווה שהציעה המדינה בתמורה להסדרת הישוב. הערכה: המאחז יפונה בזמן קצר - לכל היותר עד שבוע הבא

ארכיון (קובי גדעון, לע"מ)

לקראת פינוי: תושבי עמונה החליטו הלילה (חמישי) לדחות את המתווה החדש שהוצע להם, לאחר שאתמול בבוקר הועבר אליהם נוסח שגובש לכדי חוזה מחייב לתושבים. ההערכה: המאחז יפונה בתוך ימים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

תושבי המאחז דנו מאז אתמול בבוקר בהצעה שגובשה בממשלה, ובתום הצבעה שהסתיימה מעט אחר חצות החליטו ראשי המאבק ברוב גדול שלא להתחייב לפינוי מרצון בתמורה להסדרה הדרגתית של היישוב. המשמעות של ההחלטה היא שהמדינה תקפיא את בקשת הדחייה בחודש, הבקשה אליה היו אמורים להצטרף התושבים במידה והיו מסכימים לפינוי מרצון.

המתווה שהוגש לראשי המאבק נגד הפינוי כלל את פתרון נכסי הנפקדים; 5 חלקות שגודלן 57 דונם, אלא שהמדינה יכולה הייתה להתחייב לגבי חלקה אחת בלבד, בה השתכנו רק 11 משפחות. בנוגע ליתר החלקות, הציעה הממשלה לתושבים להיכנס להליך מזורז של הסדרה ואישור מתוך כוונה להעתיק את יתר התושבים למקום בתוך כחודש.

דחו את המתווה. עמונה
דחו את המתווה. עמונה

התושבים החליטו לדחות את המתווה, כשהחשש המרכזי הוא מפני עתירות של ארגוני שמאל לבג"ץ שיכשילו את הכשרת החלקות המדוברות. כעת, הדרג המדיני צפוי להחליט, יחד עם מערכת הביטחון על תחילת הפינוי המאחז בתוך זמן קצר, לכל היותר עד שבוע הבא.

עם קבלת ההחלטה, נמסר ממטה המאבק כי "בשנה האחרונה ניהלנו את מערכת חיינו במטרה אחת ויחידה, הרצון להישאר בבית. רצון להישאר בהר עמונה.  לצערנו, בישורת האחרונה של המערכה על ביתנו נותרנו מחוץ לחוק ההסדרה. נותרנו מול אמת מרה של גרוש צפוי, הרס הבית והישוב וטראומה לילדינו ולנו".

הערכה: הפינוי - בתוך ימים
הערכה: הפינוי - בתוך ימים

"אנחנו למודי ניסיון העבר מגירושים קודמים ואיננו סומכים על אמירות שאין מגובות בהתחייבות, בייחוד לאור העובדה שגם המתווה הנוכחי הוצג לנו בתחילה באופן אחד, אך בפועל המסמך עליו התבקשנו לחתום היה רחוק מכך מאוד", הוסיפו במטה.

לדבריהם, ההחלטה על הדחייה התקבלה כי "המתווה שהוצע אינו מספק כל ודאות או התחייבות כי אכן נצא מביתנו לבית חלופי". עם זאת, למרות הדחייה הדגישו במטה כי "אם תהיה התחייבות מפורשת של המדינה לבניית הבתים החלופיים כאן בעמונה ולדחיית הפינוי עד לאחר הבניה - נוכל לקבל זאת".

לפני יומיים הציגו אנשי הבית היהודי את מתווה הפינוי בפני התושבים, במרכזו עומדות חמש חלקות בשטח שגודלו נאמד ב-57 דונם. בחלקות, הממוקמות על אותו ההר בו קיים היום היישוב, אמורות להיקלט המשפחות במסגרת פינוי מיידי, בכפוף להסכמת התושבים לפינוי שקט ומרצון.

הדרג המדיני יוועץ עם מערכת הביטחון על מועד הפינוי

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הודיע בישיבת הסיעה על הסכמות עם ראש הממשלה נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע ליישום המתווה. על פי ההסכמות יוכשרו ארבע חלקות בשטח המאחז עמונה, אך המהלך טעון אישור של בג"ץ בשל הצורך לדחות את הפינוי.

הפתרון שאליו הגיעו שרי הבית היהודי כולל מספר פתרונות משפטיים שיאפשרו את הכשרת החלקות המדוברות למשך שנתיים, וזאת פי 2.5 מהתכנית המקורית (שמונה חודשים בלבד) שאישר בעבר היועץ המשפטי לממשלה. מדובר בפריצת דרך משמעותית שכוללת את השארת התושבים על ההר לתקופה ארוכה שבמהלכה יתברר מעמדן המשפטי של החלקות ושל חלקות נוספות.

על פי המתווה שנדחה, נדרשו התושבים להסכים להתפנות מהבתים מרצונם. בסעיף עליו היו התושבים צפויים לחתום נכתב: "אנו תושבי עמונה מודיעים בזאת, וכך אף נודיע לבית המשפט, כי המתווה המתואר לעיל מקובל עלינו, וכי אנו נפנה את מתחם היישוב בדרכי שלום וללא כל עימות, ונימנע מהתנגדות לביצוע של פסק הדין, במועד שייקבע ע"י הדרג המדיני".