השר מעוצמה יהודית נגד המפכ"ל: "שיפסיק להתבכיין כבר"

שר המורשת עמיחי אליהו התראיין ב"חדשות היום" והתייחס להקמת המשמר הלאומי של השר בן גביר שהוביל לקיצוץ רוחבי בתקציב. השר תקף את רנ"צ שבתאי ואמר: "המשמר לא צריך להיות תחת המפכ"ל, הוא צריך להיות תחת הממשלה"

זמן צפייה: 03:36

שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) התראיין היום (ראשון) לתוכנית "חדשות היום" והתייחס לתקציב שאושר לטובת הקמת המשמר הלאומי של השר איתמר בן גביר - ולתגובת המפכ"ל קובי שבתאי שהתנגד למהלך. "זה לא מעניין אותי מה המפכ"ל אמר", אמר השר, "הממשלה הזאת מביאה איתה אירוע כל כך יפה אז תפסיקו להתבכיין ושהמפכ"ל יפסיק להתבכיין כבר".

"המפכ"ל שלנו נכשל באירועים שהיו בערים המעורבות", הוסיף השר, "הפרוטקשן שהיה פה עד היום זאת מציאות שאנחנו יכולים להסכים איתה ואנחנו צריכים להקים פה גוף שיטפל בעניינים האלו. המשמר לא צריך להיות תחת המפכ"ל, הוא צריך להיות תחת הממשלה".

"זה אחד הדברים היפים שהבטחנו לציבור", הוסיף השר אליהו, "להחזיר את הביטחון האישי - אם אין ביטחון אישי, אם אין חיים, אין בשביל מה לעשות את שאר הדברים האחרים. מה שמעניין אותי שמדינת ישראל והאזרחים יוכלו לחיות פה בשקט ויהיה פה יותר טוב".

עוד הוסיף השר אליהו: "יש וועדה שתוקם עם אנשי מקצוע ואנשי ביטחון שתבחן מה הן הגבולות והסמכויות שיהיה למשמר הלאומי שתפקידו מאוד מוגדר, זה אירוע שהיה אותו גם במדינות אחרות ואנחנו נוביל אותו לטובת אזרחי המדינה".

שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי זמן קצר לפני אישור התקציב בממשלה, המפכ"ל שבתאי שיגר מכתב לבן גביר, שבו כתב כי "לא ברור כלל מהי הסיבה שבגינה יש צורך בהקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל, אשר תחומי אחריותו וסמכותו חופפים לאלה של המשטרה ואף דברי ההסבר להצעה אינם כוללים נימוק ממשי כלשהו למהלך מיותר זה. לניתוק המערך המוצע מהמשטרה יהיו מחירים כבדים ביותר שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים. מאידך – למהלך זה לא הוצגו יתרונות כלשהם".

עוד כתב המפכ"ל: "הקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל, בפרט כזה שתחומי אחריותו ופעילותו חופפים לאלה של משטרת ישראל, היא החלטה בעלת השלכות דרמטיות על ביטחון הפנים של מדינת ישראל. אני סבור, כי טרם קבלת החלטה עקרונית בעניין זה יש לקיים דיונים סדורים ולשמוע את כלל הגורמים הנוגעים בדבר ואשר עוסקים בכך היום, בפרט המשטרה. להחלטה כזו השלכות דרמטיות גם על גופי ביטחון אחרים ולהבנתי, יש מקום לקבל גם את עמדתם הסדורה לעניין זה טרם קבלת ההחלטה, שיהיו לה השלכות הן על בניין הכוח והן על הפעלת הכוח של כלל הגופים".

המפכ''ל קובי שבתאי
המפכ''ל קובי שבתאי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

השר בן גביר הגיב למפכ"ל: "מדובר בספין של גורמים באוצר שכנראה מנסים להכשיר קיצוצים בתקציב. יש כסף למשמר וזה נכנס לתוך התקציב. לפי התקציב מיליארד ו-400 מיליון שקלים ו-1,800 תקנים הוקצו למשמר הלאומי (חלק מהתוספת של תשעה מליארד שסוכמה בליל התקציב)". עוד הוסיף השר: "מקווה שבדברים אחרים הפקידים באוצר לא מתנהגים גם באותה רשלנות בה הם מתנהגים כאן, כי קשה להבין איך הדברים סוכמו בידיעתם ועל דעתם ופתאום הם נזכרים לטעון שאין כסף ויש ניסיון לקיצוץ נוסף".

עוד נמסר מלשכתו: "יש בכירים במשטרה שלא רוצים משמר לאומי, בגלל מלחמות אגו. השר נתן שלושה חודשים למשטרה להציג תוכניות רציניות אך בפועל אין שום התקדמות. נזכיר כי השר והמפכ"ל הכריזו במסיבת עיתונאים משותפת על הקמת משמר לאומי תחת המשטרה, אלא שמאז הבירוקרטיה במשטרה מונעת את התקדמות המהלך להקמת המשמר הלאומי שהשר מנסה לקדם, ולכן החליט השר בן גביר כי הוא לא ייתן למלחמות פנימיות במשטרה לעכב את הקמת המשמר הלאומי. יש קונצנזוס שחייבים משמר לאומי כדי לדאוג לביטחון האישי, להילחם בתופעת אחזקת הנשק הלא חוקית, במלחמות הפשע, בטרור החקלאי - ולכן המשמר הלאומי יוקם. אם המשטרה תציג תוכנית רצינית נשקול בחיוב לעשות זאת דרך המשטרה. אם לא - המשמר יפעל תחת המשרד לביטחון לאומי".