השר שיקלי לשגריר האמריקני: "תתעסק בעניינים שלך"

שר התפוצות התייחס בריאיון ל"כאן רשת ב'" לדבריו של שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, וטען כי התבטאותו לגבי המהפכה המשפטית "בעייתית מאוד". שיקלי הוסיף: "תכבד את הדמוקרטיה שלנו". ראש האופוזיציה לפיד: "האמריקנים מבועתים ממה שקורה פה"

השר עמיחי שיקלי
השר עמיחי שיקלי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שר התפוצות עמיחי שיקלי התראיין הבוקר ברדיו "כאן רשת ב'" לתוכנית של אסף ליברמן וקלמן ליבסקינד, שם התייחס לדבריו מאתמול של השגריר האמריקני בישראל טום ניידס, שאמר כי "ממשל ביידן ייעץ לנתניהו ללחוץ על הבלמים" בכל הקשור למהפכה המשפטית. בנוסף לשיקלי, חברי כנסת ושרים נוספים, ביניהם בועז ביסמוט, אורית סטרוק, דן אילוז, יאיר לפיד ועידן רול התייחסו גם הם לנושא, כל אחד מעמדתו הוא.

"אני אומר לשגריר האמריקני תפעיל בעצמך את הברקס, ו-'Mind your own business'. אתה לא סוברני לעיסוק ברפורמות משפטיות. נשמח לדון איתך בענייני יחסי חוץ וביטחון, אבל תכבד את הדמוקרטיה שלנו, עם כל האהבה והכבוד. ההתבטאות הזו של ניידס מאוד בעייתית", אמר שיקלי.

אורית סטרוק
השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור, שרת ההתיישבות והשרה למשימות לאומיות אורית סטרוק, התייחסה הבוקר גם היא לדבריו של השגריר ניידס, ובריאיון שהעניקה לגל"צ אמרה: "ההצהרה של השגריר היא בעיקר מוזרה, נראה שמישהו בארץ, שניסה לצרף אותו למחאת השמאל, הסביר לו לא נכון את המצב".

לדבריה, "החקיקה שלנו בסה"כ תביא את ישראל למקום שבו ארה''ב נמצאת מזה מאות שנים: שהעם בוחר את השופטים. עצוב שאנשי השמאל ויאיר לפיד בראשם מנסים להסית את העולם נגד ישראל. הם מסיתים ולא מסבירים מה באמת משמעות הרפורמה, ומי באמת עשה מהפכה שיפוטית. זה אירוע עצוב והזוי''.

ח''כ בועז ביסמוט
ח''כ בועז ביסמוט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בועז ביסמוט, שהתראיין הבוקר ברדיו "103FM" לתכנית של ענת דוידוב וניסים משעל, מתח ביקורת על הערתו של השגריר. ביסמוט טען כי ישראל לא צריכה להתרגש מדבריו, שכן לטענתו, ארה"ב והשגריר "ניזונים מאינפורמציה שמעבירים אליה, ולתקשורת יש חלק גדול בכך. השגריר האמריקני הוא הראשון שצריך לדעת שהנשיא והפוליטיקאים בארה"ב בוחרים שופטים לבית המשפט העליון. לא ימונו אנשים חסרי אחריות או נציגים של הממשלה. ארה"ב היא ידידה גדולה של ישראל, אבל יש לישראל את האינטרסים שלה".

Whatsapp Image 2023 02 15 At 1
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס גם הוא לדבריו של השגריר ניידס. בריאיון ל"כאן רשת ב'", לפיד טען כי "ישראל מאבדת את ארצות הברית", והוסיף כי משיחות שניהל בימים האחרונים עם גורמים אמריקניים, הם הציפו בפניו חששות בנושא. "הם מבועתים ממה שקורה", אמר לפיד.

בניגוד לחברי הממשלה והקואליציה, לפיד אינו סבור ש"ארה"ב מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל", והדגיש כי מי שמבקשת מארה"ב סיוע ביטחוני ומימון למערכת כיפת ברזל - לא יכול להפנות לה עורף במקרה כמו זה. "החברות שלנו מבוססת על ערכים דמוקרטיים משותפים ואם לא תיאחזו בהם - החברות תיגמר", הדגיש.

כאמור, אמש אמר ניידס בריאיון לפודקאסט ברשת "CNN", כי "ממשל ביידן ייעץ לנתניהו ללחוץ על הבלמים" בכל הקשור למהפכה המשפטית. השגריר ניידס הוסיף כי התפיסה הדמוקרטית המשותפת של שתי המדינות היא זו שמאחדת את שתיהן. "לכן אנחנו אנחנו מגנים על ישראל באו"ם", הוסיף.

לדברי ניידס, "מאות אלפי בני אדם מפגינים כל שבוע נגד המהפכה המשפטית. לאזרחי ישראל ממש אכפת מהמקום הזה". בהמשך, השגריר הדגיש כי "לא נכתיב לישראל איך להתייחס לבית המשפט העליון. עם זאת, מה שמחבר בין ישראל לארצות הברית - זו הדמוקרטיה. אנו אומרים לנתניהו להאט ולהגיע להסכמות".