ההסכם בין הליכוד ליהדות התורה: יושוו כל התקציבים לחינוך החרדי

פרסום ראשון: זמן קצר לפני שצפוי נתניהו להודיע לנשיא "עלה בידי", נחשף ההסכם לפיו החל משנת 2023 יושוו כל התקציבים למוסדות החינוך של המגזר החרדי. מוסדות הפטור יתוקצבו לפי 55% מיחידת המימון של תלמיד בבית ספר רשמי, גני הילדים יתוקצבו באופן מלא

יצחק גולדקנופף יו"ר דגל התורה ומשה גפני
משה גפני, יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרסום ראשון: נספח "השוואת תקצוב מוסדות החינוך", שהייתה אחת מהדרישות של מפלגת יהדות התורה בהסכם בין הליכוד נחשף הערב (רביעי) ועל פיו "החל משנת 2023 יושוו כל התקציבים למוסדות החינוך של המגזר החרדי (לרבות מעונות, גני ילדים, בתי ספר, סמינרים, תרבותיים ייחודיים, רשתות החינוך העצמאי ומעיין החינוך, צהרונים, בית הספר של החופש, תכניות העשרה, הזנה, הסעות וכו')"

עוד על פי הההסכם, "שכר המורים הגננות והסייעות בחינוך החרדי יושווה לשכר בחינוך הכללי בכל רכיבי השכר, לרבות באמצעות תכניות אופק חדש ועוז לתמורה שיותאמו למגזר החרדי, ובכל עדכוני השכר (לרבות הסכמים קיבוציים). כמו כן, תושווה הזכאות לתכניות שונות כגון תכניות העשרה ושילוב. ככל שיש צורך בכך תקודם חקיקה שתאושר עד להעברת תקציב 2023. כלל התיקונים ייכנסו לבסיס התקציב ויעודכנו מדי שנה בהתאם לתקצוב כלל התכניות, התקציבים, והפעולות של משרד החינוך".

תלמוד תורה בבית''ר עילית
תלמוד תורה בבית''ר עילית | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בנוסף, לפי ההסכם המפורט, גני הילדים יתוקצבו באופן מלא, מוסדות הפטור יתוקצבו לפי 55% מיחידת המימון של תלמיד בבית ספר רשמי, ומוסדות "המוכר שאינו רשמי" יתוקצבו לפי 75%. החרדים למעשה טענו כי התקצוב נשחק לאורך השנים בעקבות הסכמים ורפורמות שונות בחינוך הממלכתי שהעלו את התקצוב לבתי הספר הממלכתיים בעוד שיעור התקצוב של המוסדות החרדים נשחק, וכעת ההסכם יתקן זאת.

למעשה החרדים קיבלו עד עכשיו 55% מהתקצוב של החינוך הממלכתי במוסדות הפטור שלא לומדים לימודי ליבה, ו-75% במוסדות החינוך "המוכר שאינו רשמי" שברובם כן לומדים ליבה - מתקציב הבסיס. כעת יקבלו את אותם שיעורי תקצוב אבל לא מתקציב הבסיס אלא מהתקציב שכולל את שלל הרפורמות וההסכמים שנכנסו לאורך השנים לחינוך הממלכתי. בנוסף, יקבלו תקצוב לשכירות מבני חינוך, הסעות, מלגות למורים, ותכניות העשרה, בעוד שהם לא מפוקחים כמו מוסדות החינוך הממלכתי, וכמובן ללא כל דרישה להוספת לימודי ליבה.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ההסכם נחשף זמן קצר לפני שצפוי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו להודיע לנשיא יצחק הרצוג "עלה בידי" להרכיב ממשלה, והמפלגות החרדיות הקשו עורף במשא ומתן וסירבו לחתום על הסכמים פרטניים עם נתניהו, עד שלא יסגרו מספר נושאים, כאשר בראשן יהדות התורה שהתעקשה שלא להמתין לאחרי השבעת הממשלה, אלא קביעה מפורטת בנושאים אשר קריטיים לה, בהם החינוך החרדי.