אחרי הדרמה בכנסת: לחץ על נתניהו לקדם את החקיקה באופן חד-צדדי

אחרי הניסיון הכושל של נתניהו לדחות את הבחירות לוועדה למינוי שופטים בחודש, לאחר שארבעה חברי קואליציה מרדו והצביעו בעד נציגת האופוזיציה, ח"כ אלהרר, וכשברקע הודעת גנץ ולפיד על הקפאת השיחות בבית הנשיא - רה"מ סופג לחצים לקדם את המהפכה המשפטית חד-צדדית וייאלץ להכריע בנושא בקרוב

זמן צפייה: 01:35

בסוף יום רווי תהפוכות, נבחרה אתמול (רביעי) נציגת האופוזיציה ח"כ קארין אלהרר לוועדה לבחירת שופטים. בינתיים, בעוד שראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיעו כי השיחות בבית הנשיא הוקפאו בעקבות הדרמה בכנסת שבמסגרתה, לטענתם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה לרמות אותם ולגרום לכך שלא תיבחר נציגת אופוזיציה - ייתכן שהתמונה מעט שונה ומדובר בתמרון פוליטי של נתניהו, שהעיד יותר על חולשתו.

עם זאת, נראה שמדובר במצב הפיך: השיחות עדיין עשויות להתחדש, שכן נציגת האופוזיציה ח"כ קארין אלהרר נבחרה לבסוף. נתניהו עצמו, כך נראה, חשש מתרחיש גרוע יותר: הוא לא רצה להביא לפיצוץ השיחות, והיה לו ברור שאם אלהרר לא תיבחר - זה מה שיקרה. במובן הזה, ראש הממשלה השיג את התוצאה שאותה ביקש, אך לא באופן שבו היה מעוניין להשיג אותה. נזכיר כי לפי ספירת הקולות, יש לפחות ארבעה מורדים בקואליציה שקיבלו הוראה להצביע נגד אלהרר ונגד ח"כ טלי גוטליב, שסירבה להסיר את מועמדותה, ופעלו אחרת. בינתיים, נתניהו סופג עוד ועוד לחצים מתוך הקואליציה - שבה נשמעים קולות שלפיהם יש לקדם את החקיקה באופן חד-צדדי - דבר שראש הממשלה יצטרך להכריע בו בשבועות הקרובים.

וועדה לבחירת שופטים
צילום: נועם מושקוביץ , דוברות הכנסת

58 הצביעו בעד ח"כ אלהרר מול 56 שהתנגדו. לעומתה, בח"כ גוטליב תמכו 15 מול 59 שהתנגדו. לאחר פרסום התוצאות, אמרו גנץ ולפיד בהצהרה: "אין טעם בשיחות ללא הוועדה לבחירת שופטים. נתניהו פעל נגד המדינה". נתניהו הגיב: "היום הוכח שגנץ ולפיד חיפשו כל תירוץ כדי לפוצץ את ההידברות".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-vote-zone-clips-part-1406231905' autoplay='0' credit='' desc='ההצהרה של גנץ ולפיד ' poster='' kid='1_knx53fkg' duration='354']

משמעויות ההצבעה: בעוד 30 יום תתקיים הצבעה נוספת על המינוי השני לוועדה. לפחות ארבעה חברי קואליציה הצביעו נגד החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצבעה החשאית. העיכוב בפרסום התוצאות - שארך מעל לשעתיים - נגרם בשל התוצאה הצמודה. חברי ועדת הקלפי ספרו את הטפסים שלוש פעמים כדי לוודא את התוצאות.

גנץ בירך את אלהרר על בחירתה והוסיף: "אני מוטרד משום שנתניהו קרס, נכנע לקיצוניים, נכנע לשורפי האסמים שרוצים לפרק את החברה הישראלית. ההתנהלות שלו מעלה סימן שאלה גדול על שיקול הדעת שלו בנושאים הרי גורל, מעלה שאלה לגבי היכולת שלו לשלוט בקואליציה ולעמוד בסיכומים. במצב העניינים הנוכחי, ללא ועדה מתפקדת כפי שמתחייב – אין טעם בקיום שיחות בבית הנשיא".

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
הקלפי בה הצביעו היום חברי הכנסת | צילום: נועם מושקוביץ , דוברות הכנסת
Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
גנץ, לפיד ואלהרר לאחר הבחירות בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אני מדגיש – אנחנו לא נכנסנו לשיחות בשביל נתניהו, אלא למרות נתניהו. כפי שאמרנו מההתחלה - הוועדה לבחירת שופטים היא אבן הראשה, עד שלא נסדיר את הסוגיה הזו - לא יהיו הסכמות על שום נושא, ואכן לא היו הסכמות בשום נושא. שמעתי את הספין שהסכמנו לצמצום עילת הסבירות באופן שיסייע להחזרת דרעי. נושא דרעי לא עלה בחדר, ועל עילת הסבירות כמו על כל הנושאים - לא היו כל הסכמות".

גנץ המשיך ותקף את ראש הממשלה: "נתניהו ידע היום שהתוצאה של מעשיו עלולה להיות פגיעה קשה בכלכלה, בחברה ובביטחון. במקום לפעול כדי שננצח בטהראן, נתניהו בחר להיכנע ליריב לוין. מצד שני, אני מברך על כך שיש גם בצד השני חברי כנסת אחראיים שרוצים בהידברות והסכמות כמו רוב העם – גם זה מסר חשוב. לכן, אנחנו נמשיך להיאבק למען הדמוקרטיה. אנחנו עושים זאת ברחובות, ועשינו זאת בבית הנשיא".