ח"כ אלהרר נבחרה לוועדה; גנץ ולפיד: "אין שיחות ללא ועדה"

לאחר יותר משעתיים של עיכוב, ובניגוד להוראה של ראשי הקואליציה - נציגת האופוזיציה קארין אלהרר נבחרה לוועדה לבחירת שופטים ברוב של 58 קולות בעד מול 56 נגד. גנץ ולפיד בהצהרה: "אין טעם בקיום השיחות ללא ועדה, נתניהו פועל נגד ישראל"

זמן צפייה: 06:23

ספירת קולות חברי הכנסת בהצבעה על נציגי הוועדה ללבחירת שופטים לקחה זמן ארוך מהצפוי, אך בסופה הוכרז הערב (רביעי) כי נציגת האופוזיציה קארין אלהרר נבחרה לוועדה - 58 הצביעו בעד מינויה, ו-56 הצביעו נגד. בחברת הכנסת טלי גוטליב, לעומתה, תמכו 15 לעומת 59 שהתנגדו. גנץ ולפיד מסרו בהצהרה לאחר פרסום התוצאות: "אין טעם בשיחות ללא הוועדה לבחירת שופטים. נתניהו פעל נגד המדינה". נתניהו בתגובה: "היום הוכח שגנץ ולפיד חיפשו כל תירוץ כדי לפוצץ את ההידברות".

משמעויות ההצבעה: בעוד 30 יום תתקיים הצבעה נוספת על המינוי השני לוועדה. לפחות 4 חברי קואליציה הצביעו נגד החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצבעה החשאית. העיכוב בפרסום התוצאות - שארך מעל לשעתיים - נגרם בשל התוצאה הצמודה, חברי ועדת הקלפי ספרו את הטפסים 3 פעמים כדי לוודא את התוצאות.

וועדה לבחירת שופטים
צילום: נועם מושקוביץ , דוברות הכנסת

בהצהרה משותפת של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, אמר גנץ כי "מה שקרה כאן היום הוא 'בנימין נתניהו נגד מדינת ישראל'. עד שלא תהיה ועדה אין טעם בשיחות בבית הנשיא. ראש הממשלה החליט ללכת נגד המדינה. ניסה ונכשל. אני מברך את חברי הכנסת האחראים שהביאו לבחירה הנכונה".

גנץ בירך את אלהרר על בחירתה והוסיף: "אני מוטרד משום שנתניהו קרס, נכנע לקיצוניים, נכנע לשורפי האסמים שרוצים לפרק את החברה הישראלית. ההתנהלות שלו מעלה סימן שאלה גדול על שיקול הדעת שלו בנושאים הרי גורל, מעלה שאלה לגבי היכולת שלו לשלוט בקואליציה ולעמוד בסיכומים. במצב העניינים הנוכחי, ללא ועדה מתפקדת כפי שמתחייב – אין טעם בקיום שיחות בבית הנשיא"

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-vote-zone-clips-part-1406231905' autoplay='0' credit='' desc='ההצהרה של גנץ ולפיד ' poster='' kid='1_knx53fkg' duration='354']

"אני מדגיש – אנחנו לא נכנסנו לשיחות בשביל נתניהו, אלא למרות נתניהו. כפי שאמרנו מההתחלה - הוועדה לבחירת שופטים היא אבן הראשה, עד שלא נסדיר את הסוגיה הזו - לא יהיו הסכמות על שום נושא, ואכן לא היו הסכמות בשום נושא. שמעתי את הספין שהסכמנו לצמצום עילת הסבירות באופן שיסייע להחזרת דרעי. נושא דרעי לא עלה בחדר, ועל עילת הסבירות כמו על כל הנושאים - לא היו כל הסכמות".

גנץ המשיך ותקף את ראש הממשלה: "נתניהו ידע היום שהתוצאה של מעשיו עלולה להיות פגיעה קשה בכלכלה, בחברה ובביטחון. במקום לפעול כדי שננצח בטהראן, נתניהו בחר להיכנע ליריב לוין. מצד שני, אני מברך על כך שיש גם בצד השני חברי כנסת אחראיים שרוצים בהידברות והסכמות כמו רוב העם – גם זה מסר חשוב. לכן, אנחנו נמשיך להיאבק למען הדמוקרטיה. אנחנו עושים זאת ברחובות, ועשינו זאת בבית הנשיא".

בנוסף, התקיימו היום הבחירות לוועדות נוספות - הוועדה לבחירת דיינים והוועדה לבחירת קאדים. בחברת הכנסת פנינה תמנו תמכו 60 לעומת 54 שהתנגדו ועל כן היא נבחרה לכהן בוועדת הדיינים, והנציג הנוסף ייבחר בעוד כחודש. חברי הכנסת מנסור עבאס ואחמד טיבי התמודדו על מקומות בוועדה לבחירת קאדים - אך לא נבחרו, ועל כן הבחירות לשני נציגים לוועדה זו יתקיימו שוב בעוד כ-30 יום.

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
הקלפי בה הצביעו היום חברי הכנסת | צילום: נועם מושקוביץ , דוברות הכנסת

לאחר פרסום התוצאות, מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית פרסמו הצהרה שלשונה: "היום התבהר שנתניהו מנסה להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים ולמנות 'שופטים שפוטים', בין אם דרך לשכת עורכי הדין או בדרך החקיקה. אנחנו נילחם בו בכל זירה וננצח. ישנן קריאות ספונטניות להגיע הערב לקפלן".

עוד הוסיפו כי "משמעות ההחלטה של נתניהו מהיום היא שהוועדה לא תכונס במועדה כל עוד הוא לא שולט בה. למי שעוד היה ספק, אין מה לנהל מו"מ עם נתניהו כשחרב הדיקטטורה מונחת על הצוואר. על לפיד וגנץ לצאת מהשיחות ולהודיע שלא ינהלו כל מגעים עם נתניהו או נשיא המדינה עד שלא ייגנזו כל 189 חוקי הדיקטטורה המונחים כעת על שולחן הכנסת. נתניהו רואה בחזונותיו את ישראל כעירוב של טורקיה, הונגריה ופולין".