טייס מילואים לרמטכ"ל: "לא אתנדב במדינה שאינה יהודית-דמוקרטית"

סגן אלוף במילואים ש', טייס מסוקי קרב ומפקד תא תקיפה המתנדב למילואים פרסם מכתב שנועד לשר הבטחון, לרמטכ"ל ולמפקד חיל האוויר תומר בר כי הוא מפסיק את התנדבותו בצה"ל בשל המהפכה המשפטית: "אין לי אמון בטוהר בכוונות של המנהיגים, לכשיקראו לי ביום פקודה - זו אינה מחאה סמלית, אלא המשך התרומה שלי"

טייסים ומסוק
טייסי חיל האוויר, ארכיון | צילום: רויטרס

טייס חיל האוויר במילואים בדרגת סגן-אלוף שלח הבוקר (ראשון) מכתב לכבוד שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר, ובו כתב כי הוא מבטל את התנדבותו לשירות מילואים "לאור ההפיכה במערכת המשפט".

סא"ל במיל' ש', שמשמש היום מפקד תא תקיפה וסגן מפקד מכלול מרכזי באוגדת עזה, כתב במכתבו כי בסוף 2015 קיבל פטור ממילואים והמשיך לשרת בהתנדבות: "הגעתי תמיד מתוך תחושה עמוקה של שליחות, ועם הידיעה הפנימית שאם אדרש - אשלם את המחיר הגבוה ביותר על מנת להגן על המדינה שלנו".

מסוק חיל האוויר מעל שמי עזה
מסוק חיל האוויר מעל שמי עזה | צילום: רויטרס

בהמשך המכתב הוסיף סא"ל ש': "ימים אלה הינם ימים של אובדן דרך, לא ברמה של חילוקי דעות בין ימין לשמאל או דתיים לחילוניים, אלא נטישה של הערכים עליהם קמה מדינת ישראל, וריצה בלתי נשלטת המובלת על ידי מנהיגים שיכורי כוח, שתוביל אותנו אל עתיד שחור".

עוד הוסיף סא"ל ש' במכתבו: "איני רואה כל דרך להמשיך להתנדב במדינה שאינה יהודית דמוקרטית, ואין לי אמון בטוהר כוונותיהם של מנהיגיה, לכשיקראו לי ביום פקודה. אי לכך בחלטתי, בכאב רב, להפסיק את התנדבותי למילואים, בדיוק 33 שנה מגיוסי".\

מסוק אפאצ'י של חיל האוויר מפציץ יעדים בעזה | צילום: רויטרס

"זו אינה מחאה סמלית", ממשיך סא"ל ש', "אלא ההמשך הטבעי של דרך התרומה וההתנדבות שאני צועד בה מעל שלושה עשורים". כמו כן, כתב הטייס במילואים, "מה שנדרש עכשיו הוא לעורר את אותם המנהיגים הבודדים שבעבר היו עם סולם ערכים דומה, שאוחזים כיום בהגה השלטון והיום דוממים מלעצור את הסחרור שנכנסנו אליו".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "משרתי המילואים הם חלק חיוני ביכולתו וכשירותו של צה"ל לעמוד בייעודו ובמשימותיו השונות. הרמטכ"ל התייחס למחלוקת הקיימת בחברה הישראלים בשבוע שעבר בנאומו בטקס סיום קורס קציני יבשה קרביים, והדגיש את החשיבות שבהשארת המחלוקת מחוץ לצה"ל. הרמטכ"ל הנחה את המפקדים לשוחח עם משרתי הסדיר והמילואים, להסביר את ייחודיותו של צה"ל ואת חשיבות לכידות השורות מול הגורלית שבמשימות - הגנת המדינה".

דני יתום
דני יתום | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בתגובה לדבריו של ראש המוסד לשעבר דני יתום בריאיון ל"המטה המרכזי", התראיין הבוקר השר עמיחי שיקלי ליניר קוזין וספי עובדיה ברדיו גלצ ואמר: "דני יתום ודן חלוץ שקוראים לסרבנות הם סמרטוטי רצפה. ואני לא זז מהאמירה הזאת מילימטר".

יתום התייחס אמש למהפכה המשפטית ואמר כי "המדינה משנה את פניה, אין ספק. היא הופכת מדמוקרטיה לדיקטטורה". לדבריו, טייסים במילואים ואנשי הכוחות המיוחדים "חתומים על מעין הסכם עם המדינה הדמוקרטית. הם עושים מילואים לפעמים ימים רבים יותר מאשר נדרש על-פי החוק; לפעמים הם בכלל מתנדבים".