מנהלת רשות החברות הממשלתיות מתפטרת: "לא אצפה בהרס שלהן"

מיכל רוזנבוים, הודיעה הערב (שבת) על התפטרותה. במכתב ששיגרה לראש הממשלה בנימין נתניהו, היא כתבה: "בשל פעולות פסולות של השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, מר דוד אמסלם, לא מתאפשר לי להפעיל את סמכויותיי ולממש את תפקידי"

זמן צפייה: 02:12

מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, הודיעה הערב (שבת) על התפטרותה. במכתב ששיגרה לראש הממשלה בנימין נתניהו, היא כתבה: "הריני להודיעך כי בשל פעולות פסולות של השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, מר דוד אמסלם, לא מתאפשר לי להפעיל את סמכויותיי ולממש את תפקידי כמנהלת רשות החברות הממשלתיות - ולפיכך אני מודיעה על סיום כהונתי".

היא הוסיפה: "חזרתי לשירות הציבורי תוך ויתור על קריירה פרטית משגשגת, מתוך נכונות לרתום את הידע והניסיון שצברתי בתחום העסקי והכלכלי לטובת הציבור ולהובלת מהלכים שישיאו ערך לחברות הממשלתיות. מצאתי רשות שתפקדה מזה כשנתיים ללא מנהל קבוע, ללא תוכניות עבודה סדורות וללא שדרה ניהולית ומקצועית שלמה. מאז מינויי לתפקיד פעלתי נמרצות ביחד עם עובדי הרשות להכנסת רוח חדשה, והצבתי סטנדרטים של מקצוענות ומצוינות לצד ערכים של יושרה וענייניות. בשנה הראשונה לכהונתי תחת אחריות שר האוצר, נהניתי משיתוף פעולה וגיבוי בהובלת מהלכים שהביאו להתמקצעות וחיזוק הרשות ולטיוב משמעותי של עבודת החברות הממשלתיות, על-פי אמות מידה עסקיות וכלכליות. אני גאה לומר שבשנת כהונתי הראשונה, הרשות בהובלתי הגיעה להישגים יוצאי דופן ובראשם הכרזת דיבידנדים בסכום חסר תקדים של שני מיליארד שקלים, כשהצפי לסיום שנת 2023 הוא הכרזות נוספות בהיקף של כמיליארד שקלים נוספים. מדובר בסכומי עתק שיוכלו לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל".

"לצערי, תנופת העשייה נחסמה עם העברת האחריות על החברות הממשלתיות לשר לשיתוף פעולה אזורי, דוד אמסלם. על-פי תפיסת עולמו המוצהרת של השר אמסלם, החברות הממשלתיות אינן משאב ציבורי אלא 'מאגר ג'ובים' שאמור לשמש אותו לצבירת כוח ומעמד פוליטי. בהתאם, השר אמסלם הפעיל עליי ועל הרשות לחצים אדירים לתמוך במינוי פעילים פוליטיים ומקורבים לתפקידי מפתח בחברות הממשלתיות, ולאפשר הדחות במסגרת 'חיסול חשבונות' פוליטי ועל מנת לפנות 'ג'ובים' לשם מינוי מקורבים. דוגמאות בולטות לכך (מתוך רבות אחרות) הן ה'מכרז תפור' למינוי יועץ משפטי בנתיבי ישראל; הדחות פוליטיות של יו"ר דירקטוריון דואר ישראל ומנכ"ל רכבת ישראל; לחצים אדירים להכנסת מקורבו של השר אמסלם, מר אליהו אהרוני, לנבחרת הדירקטורים ועוד".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

רונזנבוים הוסיפה: "אל מול התנהלות פסולה ביותר זו של השר הממונה, פעלתי כשומרת סף, ללא מורא, להגן על האינטרס הציבורי וטוהר המידות. אני גאה מאוד בהצלחתי למנוע מינויים פוליטיים מושחתים והדחות פוליטיות, ובמאבקי הבלתי מתפשר לניתוק המעורבות הפוליטית הפסולה בחברות הממשלתיות. לעמידתי האיתנה היה מחיר אישי כבד ביותר. השר אמסלם פתח נגדי במתקפה קשה שכללה ניסיונות לפגוע בסמכויותיי ובעצמאות הרשות: השר הכריז עליי 'חרם' ודרש כי 'לא אפנה אליו יותר'. השר ניסה להביא להדחתי בטענות סרק, ללא הצלחה; השר סיכל את יכולת הרשות לבצע את תפקידיה על ידי הקפאת מכרזים לתפקידי מפתח; השר הציף את לשכתי בפניות סרק שתכליתן להכשיל את העבודה השוטפת ברשות; השר פעל לערער את מעמדי ברשות ומחוצה לה, לרבות התבטאויות מיזוגניות כלפי בסיורים בחברות ממשלתיות ומתן גיבוי לעובד שבחר להתיישר עם דרישות השר ולתמוך בדרישותיו למינויים והדחות פוליטיים מושחתים".

לדבריה, "אמסלם השתלח והטיח בי השמצות אישיות פרועות, בלשון בוטה, גסה ומכוערת ('מופקרת', 'אלימה', 'היא לא כישלון, היא ריקבון עמוק', "היא הרי מעכרית' ו'מונעת מיצר נקמה מורעל וארסי'). גישה זו כלפי עובדי הציבור פוגעת בשירות הציבורי, מביישת את השר ומעבר לכך - מכתימה את הממשלה כולה. למרות התרעותיי וקריאותי להתערבות שלך כראש הממשלה - נמנעת להתערב. כראש הממשלה חובתך הייתה להורות לשר אמסלם לחדול ממעשיו הפסולים. למרות זאת, בחרת להתעלם, לשתוק ולאפשר הלכה למעשה את התנהלות השר. חמור מזה, בעקבות מכתביי אליך - מנכ"ל משרד ראש הממשלה הציע למנות אותי ל'ג'וב' אטרקטיבי אחר. כמובן שלא יכולתי להסכים להצעה פסולה שכזו ודחיתי אותה לאלתר ועל הסף. כשכך פועל ראש הממשלה, אין להתפלא שלא קם אף גורם אחר שירסן את השר ויפעל להגנת השירות הציבורי".

"לשיא הגיעו הדברים בעקבות אירועי 7 באוקטובר", המשיכה רוזנבוים. "בימים שבהם הציבור הישראלי נדרש יותר מאי פעם לשירות ציבורי חזק המסוגל לספק מענה למאות האלפים שנעקרו מבתיהם ולמשפחות הרבות של נפגעי המלחמה, נותר השר אמסלם בשלו, ממש כאילו אנו עדיין ב-6 באוקטובר. הפניות הרבות מטעם לשכתו התרכזו בעיקר בקידום של מינויים היקרים לליבו. פעולות שעשתה הרשות, כמו למשל הקמת חמ"ל סיוע למפונים, או התאמת החברות לימי חירום, היו לו לזרא, והוא אף מצא דרכים להשתלח ולבקר אותן. על רקע זה, הגעתי להכרה שללא גיבוי מראש הממשלה וללא העמדת הכלים הנדרשים, מאמציי להגן על הרשות, על החברות הממשלתיות ועל האינטרס הציבורי – לא יכולים עוד להספיק. אין בכוחי למנוע מבחינה מעשית את התהליכים הפסולים אותם מוביל השר אמסלם, ואין לי כל כוונה לצפות מ'מושב בשורה הראשונה' בהרס החברות הממשלתיות".