גורמים מדיניים: "ההודאה של ארה"ב על הנשק הכימי - ניצחון גדול לעמדת ישראל"

בירושלים קיבלו בסיפוק רב את דבריו של שר ההגנה הייגל, שאחרי הכחשות גורפות אמר כי גם המודיעין האמריקני מעריך שאסד השתמש בנשק כימי. "זה ניצחון שהוא יותר מהסברתי", אמרו הבכירים. בוושינגטון סבורים כי הודאה מוחלטת תגרור אותם לתוך מלחמת האזרחים בסוריה

מסיבת העיתונאים של אובמה ונתניהו בירושלים
מסיבת העיתונאים של אובמה ונתניהו בירושלים | צילום: קובי גדעון, לע"מ

בסביבתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סימנו היום (חמישי) "וי" גדול אחרי שארצות הברית הודיעה כי אכן ידוע לה על שימוש בנשק כימי שנעשה בסוריה. כזכור, ההודאה האמריקנית הגיעה לאחר ששני שרים בכירים, צ'אק הייגל וג'ון קרי, טענו כי מעולם לא קיבלו מישראל מידע בנוגע לשימוש בנשק הקטלני.

"הניצחון הזה הוא ניצחון גדול, ולא רק מבחינה הסברתית", ציינו גורמים מדיניים בכירים בשיחה עם חדשות 10. המשמעות של הדברים היא גדולה עבור נתניהו, שכן ההתייחסות וההתנהלות של ארצות הברית כלפי הנעשה בסוריה היא שיקוף של דרכי הפעולה העתידיות שלה בנוגע לאיראן.

(2:27 דקות)

שינוי העמדות של ארצות הברית משדר מסר בין וושינגטון לירושלים שלפיו כשישראל משמיעה הערכה מודיעינית כלשהי, לארצות הברית אין את האפשרות לפרשו בצורה אחרת. כעת יחכו בישראל לראות כיצד ממשל אובמה יפעל אחרי שהודה בעצמו כי אסד השתמש בנשק כימי.

ברמה המודיעינית בין המדינות התקיים תיאום מלא, ושיתוף הפעולה הזה הוא שכפה על הדרג המדיני האמריקני להשמיע את ההצהרות ששוחררו היום. מבחינתה של ההנהגה בישראל מדובר ב"ניצחון" בדרך לקרב הגדול יותר - שאלת התקיפה באיראן.

אלא שוושינגטון לא תמהר להכניס את עצמה לתוך מלחמת האזרחים המדממת בסוריה. הממשל אמנם משדר תמיכה במורדים, אבל מאחורי הקלעים מבינים גם שם שיש בהם גורמים כמו אל-קאעדה שאיש לא היה רוצה לראותם משתלטים על סוריה, ולכן ארצות הברית הייתה מעדיפה להימנע מסיטואציה בה היא נאלצת להתערב באופן ישיר, כמו תקיפה, בנעשה במדינה.

"היה שימוש - במידה מועטה"

בדברים שנשא מוקדם יותר אמר שר ההגנה הייגל כי ההערכות של המודיעין האמריקני מדברות על "שימוש במידה מועטה" בגז עצבים מסוג סארין נגד אזרחים. הייגל הוסיף כי ההערכה נמסרה במכתב שהועבר מהבית הלבן לחברי בית הנבחרים, ובו צוין כי "ארצות הברית מעריכה במידה מסוימת של ביטחון, כי המשטר השתמש בנשק כימי בהיקף מצוממצם".

שר ההגנה הייגל לפני ההמראה לישראל
שר ההגנה הייגל לפני ההמראה לישראל | צילום: רויטרס

עם זאת, בבית הלבן לא מיהרו ליישר קו והבהירו כי הראיות שהושגו עד כה לאו דווקא מספיקות כדי להוכיח את השימוש בנשק הקטלני מעבר לכל ספק. "ההערכות של קהילת המודיעין לבדן לא מספיקות", אמרו שם. "יש לנו צורך בעובדות אמינות ומבוססות יותר". עם זאת, בוושינגטון הדגישו כי ארצות הברית "ערוכה לכל תרחיש".

יש לציין כי לאחרונה נשמעו קולות דומים גם מצרפת ומבריטניה, שטענו כי יש בידיהן הוכחות לשימוש בנשק כימי מצד משטרו של אסד. היום התייחס לנושא גם שר החוץ ג'ון קרי שאמר כי המשטר ביצע בסך הכל שתי תקיפות בנשק מסוג זה.