ה-IHH בעקבות דוח המבקר: "חיילי הקומנדו באו לתקוף ולטבוח"

נציגת הארגון שהוציא את המשט, עליו חובר דוח מבקר המדינה החריף, טוענת שישראל לא ניהלה את המשבר. ראש הממשלה, מצדו, לא ממש מתרגש מהדוח. המתיחות בין ברק ליעלון גוברת. והמל"ל? ימשיך לחכות מחוץ לחדר הדיונים. פרשנות לדוח המבקר על אירועי המרמרה

המשט הטורקי לעזה ומיכה לינדנשטראוס
המשט הטורקי לעזה ומיכה לינדנשטראוס | צילום: דובר צה"ל, כנס הרצליה

(5:22 דקות)

דוח מבקר המדינה על אירועי המשט הטורקי שהתפרסם היום (רביעי), מעורר כצפוי הדים רבים, במערכת הפוליטית וגם בטורקיה עצמה. "ראינו בבירור שחיילי הקומנדו באו לתקוף ולטבוח", אומרת היום גולדן סונמז, מבכירות ה-IHH. "ראינו חלקים מפרטי הדוח, וכפי שהנהגת ה-IHH טוענת, ההנהגה הישראלית לא ניהלה וגם לא הייתה מסוגלת לנהל את המשבר הזה".

"נתניהו ובעלי הסמכות האחרים לא התחשבו בדעת הקהל הישראלית", מוסיפה הבכירה בארגון שהיה אחראי על ארגון המשט, במסגרתו נהרגו על ידי כוחות צה"ל תשעה פעילים טורקיים. "חשוב לנו שהאמת תוצג בפני הישראלים".

בסביבתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שספג ביקורת קשה מאוד בדוח, לא מתרגשים ומסתכלים קדימה. יש אנשים בסביבתו שמודים שהייתה "חלטורה", אבל היא תוקנה והיום המצב הרבה יותר טוב. עובדה, הם אומרים, שהיו משטים אחרים והם עברו בשלום.

עם זאת, גם היום זה עדיין מופע סולו של נתניהו וברק בעיקר בעניין האיראני. מקורבי ראש הממשלה מודים שאי אפשר יהיה ליישם את חוק המטה לביטחון לאומי (מל"ל) כלשונו, בין היתר בגלל בעיות אגו של הצדדים. הבעיה, מבחינת המקורבים, הייתה קונספציה שגויה ולא בעיה בקבלת ההחלטות.

"שר הביטחון טרפד כל דיון"

הדוח מציף ומחדד את המחלוקת החריפה בין שר הביטחון, אהוד ברק, לשר לנושאים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון. צפוף להם בממשלה, כל אחד היה רוצה לראות את השני הולך.

"חלק מהמשרדים האלה נוצרו בשביל ליצור דבק קואליציוני", אומר ברק, בהתייחסו למשרד לנושאים אסטרטגיים. "בסוף, המערכת פועלת ככה שהמוסד וצה"ל והאחרים כפופים לראש הממשלה והרמטכ"ל כפוף לשר הביטחון. אי אפשר לעשות מזה שלוש או ארבע כתובות ואין באמת תוכן קונקרטי במהות, זה לא שיש צורך בשר נוסף לעניינים אסטרטגיים", קובע שר הביטחון.

"חשבתי שנכון לקיים דיון בהשתתפות כל השרים", מציין יעלון. "זה עניין של שכל ישר ושיקול דעת. בדיעבד אני יכול להגיד ששר הביטחון טרפד כל דיון (מבצעי), הוא טען שזו אחריותו והוא מופקד על זה".

המאבי מרמרה עוגנת בטורקיה
המאבי מרמרה עוגנת בטורקיה | צילום: רויטרס

שלושה דיונים וחצי כל שבוע

"השרים העלו במהלך הישיבה שאלות על ההשתלטות ושר הביטחון חסם את השאלות הנוגעות לפן הצבאי בטענה שזה איננו דיון מבצעי, ראש הממשלה גיבה את שר הביטחון בעניין הזה", הוסיף הרמטכ"ל לשעבר. "לאחר המשט, במסיבת העיתונאים, שמעתי להפתעתי שהמבצע אושר על ידי ראש הממשלה, שר הביטחון ופורום השביעייה - זה הקפיץ אותי".

מקורבי יעלון אומרים שהעניין היה ברור מאוד: ברגע שברק הבין שהמבצע נכשל, פתאום היו עוד שותפים לאחריות. כשזה היה נראה כמו הצלחה הוא פעל לבד וחסם כל אפשרות מיעלון והאחרים להביע את דעתם ולהשפיע.

בעניין יישום חוק המל"ל, למעשה נתניהו נכנע לברק וראשי השירותים ולא רצתה להתעמת איתם. הוא היה  נושא הדגל במאבק להקמת המל"ל וחיקוק החוק. זה נשמע כמו נושא משעמם, אבל זה עולה אחרי כל כישלון. נתניהו בא למבקר ואומר "אם זה החוק, אני אדרוש תיקוני חקיקה", דבר שגם לא נעשה. "אני לא מתכוון לשתף את היועץ בכל המידע". גם היועץ הנוכחי, יעקב עמידרור, לא נכנס לוועדת ראשי השירותים ולא מרכז את הדיונים הביטחוניים.

עם זאת, חייבים להחמיא לראש הממשלה על כמות הדיונים הביטחוניים שהוא עורך - שלושה דיונים וחצי כל שבוע, על פי דוח המבקר. אין שבוע שנתניהו לא מנהל דיון על איראן. מי מרכז את הדיונים? תמיד המזכיר הצבאי. אין את התמונה הרחבה כי ראש המל"ל עדיין מחוץ לעניין.