"אנחנו על סף קריסה": תיעוד מיוחד - כך נראה המשבר ההומניטרי ברצועה

בעוד חמאס שולט ברצועה ומאפשר זליגה של ירי טילים לעבר ישראל, חיים בעזה יותר משני מיליון בני אדם בלי זרם חשמל ומים קבוע, בלי טיפול בריאותי הולם, במחסור גובר והולך בתרופות, רופאים וטיפולים מצילי חיים. "המצב קטסטרופלי", אומר רופא במקום

שטפונות ברצועת עזה, ילדים ברחובות
שטפונות ברצועת עזה, ילדים ברחובות | צילום: רויטרס

משבר הומניטרי בעזה: שנתיים וחצי אחרי מבצע צוק איתן בעזה, ישנן ברצועה הפסקות חשמל ארוכות, מאגרי מים שהולכים ומתרוקנים ומים חמים שהפכו למותרות.

בתיעוד בלעדי לחדשות 10 תיעדו רופאים ישראלים את המשבר ההומניטרי הגובר ואת חוסר היכולת לטפל כראוי בפצועים ובחולים, מצב שאותו הם מתארים "קטסטרופלי". "יש חוסר בתרופות, בטיפולים, ברופאים ובמקומות רפואיים לאבחון", מספר ד"ר ראדד חאג'-יחיא, רופא ילדים ברצועה.

לכתבות נוספות בחדשות 10:

פרקליט נתניהו שמרון היה מודע להקלטות מוזס - וייחקר

משרד החוץ פתח בעיצומים ומאיים: נשבית את הנציגויות בחו"ל

הזוג שגידל בעבר שני ילדי אומנה מחפש אותם: "הפרידה הייתה טראומתית"

בעזה ישנם שישה בתי חולים - שניים גדולים וארבעה קטנים נוספים. בכולם יש מחסור חמור בכח אדם, בציוד רפואי ובתרופות. בשנים האחרונות פעם בחודש יוצאים רופאים ישראלים לרצועת עזה. הם מעבירים הכשרות לרופאים המקומיים, מטפלים במאות חולים שלא יכולים לצאת מעזה ומעבירים ציוד רפואי ותרופות.

תינוקות בפגייה בעזה
תינוקות בפגייה בעזה | צילום: חדשות 10

"הרופאים הפלסטינים מתמודדים עם קשיים רבים, מעברים סגורים ומנותקים מכל העולם. מערכת הבריאות על סף קריסה", ד"ר סלאח חאג'-יחא, מנהל המרפאה הניידת בארגון "רופאים לזכויות אדם".

בעזה מחלקה אונקולוגית אחת שהועברה לאחרונה מביה"ח שיפא לביה"ח רנטיסי. המעבר הזה שיפר מעט את התנאים, אך חולי הסרטן שם עדייו לא יכולים לקבל טיפולי הקרנה. "המצב של החולים האונקולוגיים ברצועה על סף קריסה. מצב קטסרטופלי", אומר ד"ר עבד אגבריה, אונקולוג בבי"ח רמב"ם.

יום לפני שעזב את הבית הלבן נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה העביר לרשות הפלסטינית 200 מיליון דולרים. הסכום הזה עזר מעט לתושבי עזה לקבל את הזכות לרפואה, אבל סגירת המעברים והמצב הכלכלי הקשה של עזה, פשוטו כמשמעו, הורגים את התושבים.

פרשנות של צבי יחזקאלי: חמאס נכשל בניהולה האזרחי של הרצועה

ראש אמ"ן הזהיר לאחרונה כי המצב ההומניטרי בעזה עלול להפוך לעילה למלחמה. חמאס תמיד ניצל את המשברים הללו כדי לצאת למלחמה מפני שלאחריה עזה מקבלת סיוע רב.

ברשות ובישראל אומרים כי מדובר קודם כל בניהול כושל של הרצועה, מאחר ועזה מקבלת סחורות דרך מעבר רפיח. גורם ברשות אומר כי במנהרות אין משבר הומניטרי - יש חשמל ויש מים.  הבעיה היא אי הפנעית הכוח מניהול צבאי לניהול אזרחי.

הפתרון חייב לעבור דרך שתי צלעות במשולש: פיוס פלסטיני בין חמאס לפת"ח, אליו אבו מאזן לא מסכים, והפסקת ירי שתפתח אופק, דבר שלא קורה מאחר וחמאס לא החליט להשמיט את המגן האנושי שנקרא שני מיליון תושבי הרצועה.
הפסקת אש ברצועה תוביל לעזרה של ישראל בפתרון המשבר.