בלי פוליטיקאים, בלי תקשורת: פולארד מתכונן לחזור לאלמוניות

בעוד שלושה ימים יסתיימו 30 שנות מאסרו של המרגל האמריקני-ישראלי. בסביבתו שומרים על שתיקה מחשש ששחרורו יסוכל ובעיקר בשל הרצון של פולארד להיעלם מעיני הציבור. גם הפוליטיקאים הישראלים נקראו שלא להגיע. היעד הבא: ניו יורק, שם מונה לו קצין המבחן

ג'ונתן פולארד | צילום: ג'ונתן פולארד, האתר הרשמי

בעוד שלושה ימים צפוי ג'ונתן פולארד לסיים את אחד הפרקים הארוכים והקשים בחייו. ביום שישי הוא צפוי לצאת מבין כותלי כלא באטנר בצפון קרוליינה בפעם הראשונה אחרי 30 שנה, ולהתחיל את חייו החדשים כאזרח מן השורה. אחרי שנים של מאבק מתוקשר לשחרורו, בסביבתו שומרים בימים האחרונים על שתיקה ומסרבים לחשוף כל פרט הקשור בשחרור מחשש שהדבר יוביל לפגיעה בפולארד.

בחודש יולי האחרון הודיע משרד המשפטים האמריקני על החלטת ועדת השחרורים האמריקנית שלא להתנגד לשחרורו של האזרח האמריקני שריגל עבור ישראל במהלך עבודתו במשרד ההגנה של ארצות הברית. על פי ההחלטה, פולארד יהיה מחויב להישאר בארצות הברית למשך חמש שנים לאחר שחרורו, אולם נעשה מאמץ הן מצד ישראל והן מצד פוליטיקאים בוושינגטון כדי לאפשר לו לעלות לישראל מיד לאחר שחרורו.

שני חברי קונגרס פנו בימים האחרונים לשרת המשפטים האמריקנית, לורטה לינץ', כדי לשזו תפשר לפולארד לעלות לישראל, תוך שלילת אזרחותו האמריקנית והבטחה שלא יחזור לאדמת ארצות הברית. עם זאת, לפי שעה לא נראה שעתידה להתקבל החלטה שכזו ועל פולארד יהיה בסופו של יום להגיע לניו יורק, שם נמצא קצין המבחן שמונה לו.

מחוץ לכותלי הכלא צפויים לחכות לו בני משפחתו ומשם הוא צפוי לנסוע למקום שאינו ידוע. בסביבתו הקרובה של המרגל הישראלי שומרים על חשאיות המקום שאליו בכוונתם להביאו לאחר השחרור, הן משום שיחול עליו איסור לדבר עם התקשורת והן משום שפולארד עצמו מקווה שעתה הוא יוכל לחזור לחיק האנונימיות.

בינתיים, פולארד ומשפחתו מבקשים להתנתק גם מהמערכת הפוליטית הישראלית. למרות שנושא שחרורו הפך לקונצנזוס לאורך כל הקשת הפוליטית בירושלים, מקורביו ביקשו שלא יגיעו פוליטיקאים ישראלים לקבל את פניו עם שחרורו בשל רצונו שלא לזכות לחשיפה תקשורתית והן מתוך תחושה כי ללא התערבות המערכת הפוליטית בירושלים, פולארד היה יכול להיות משוחרר הרבה קודם לכן.