בכירה באיחוד האירופי: "סימון מוצרי ההתנחלויות עלול להגביר את האנטישמיות"

בלעדי • מי שעתידה להיות אחראית על המלחמה באנטישמיות באיחוד האירופי ביקרה בכינוס רבנים באתונה את ההחלטה לסמן את התוצרת מהגולן ומעבר לקו הירוק. "מעמידים פנים שעושים דבר טכני ולמעשה זה פוליטי מאוד", טענה. עם זאת, היא יצאה נגד הביקורת בישראל: "לא צריך תמיד להשתמש בקלף השואה". בארה"ב הבהירו: לא רואים בהחלטה הטלת חרם

יינות מהגולן, שעל פקקיהם הוטבע דגל ישראל במחאה על סימון מוצרים מהתנחלויות
יינות מהגולן, שעל פקקיהם הוטבע דגל ישראל במחאה על סימון מוצרים מהתנחלויות | צילום: דן ברדב

שגריר האיחוד האירופי בישראל הגן על החלטת הנציבות האירופית להחיל מדיניות סימון מוצרים המיוצרים ברמת הגולן ומעבר לקו הירוק ככאלה שאינם מתוצרת ישראלית, אולם בכנס רבנים אירופיים שהתקיים אתמול (רביעי) באתונה, בכירה בנציבות ביקרה בחריפות את המהלך וטענה כי הוא עלול להגביר את האנטישמיות ביבשת.

בניגוד לטענת האירופית הרשמית כי מדובר בסך הכל במהלך טכני, קתרינה פון שנורביין, שעתידה להתמנות לנציגת הנציבות האירופית למלחמה באנטישמיות, אמרה אתמול בוועידת רבני אירופה: "אנחנו מעמידים פנים שאנחנו עושים דבר טכני ולמעשה זה דבר פוליטי מאוד. מדי שנה בשנה קשה יותר ויותר למצוא במוסדות הפרלמנט האירופי אנשים שתומכים בישראל וזו התוצאה של פעילות לוביסטית מתמשכת".

היא המשיכה וטענה כי לדעתה לא רק שההחלטה אתמול בבריסל היא טעות, אלא כזו שעלולה להוביל להשלכות מסוכנות על יהדות אירופה. "להחלטות כמו ההחלטה שהתקבלה היום עלולה להיות השפעה ישירה על אנטישמיות. ההחלטה עלולה להגביר את האנטישמיות", טענה פון שנורביין. "לדעתי האישית, זה לא עניינה של אירופה, כל העניין הזה".

יין מההתנחלות שילה, שיסומן באירופה כ
יין מההתנחלות שילה, שיסומן באירופה כ"מוצר מההתנחלויות" | צילום: רויטרס
נתניהו בפגישה עם שרת החוץ האירופית מוגריני
נתניהו בפגישה עם שרת החוץ האירופית מוגריני | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בתום הכינוס פרסמה ועידת רבני אירופה הודעת גינוי להחלטה של האיחוד. "אנטי-ישראליות היא האנטישמיות החדשה", טען הרב פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה. "אתם רוצים למתג את המוצרים שלההתנחלויות? אז תמתגו גם, נגיד, את המוצרים שמגיעים מסוריה - זה מגיע מדאע"ש, זה מאסד. למה לסמן את ישראל? אני חושב שהדבר הזה אומר דרשני".

עם זאת, פון שנורביין לא חסכה בביקורת שלה גם כלפי הטענות הישראליות המשוות בין ההחלטה האירופית לבין מלחמת העולם השנייה והפעולות של המשטר בגרמניה הנאצית נגד יהודים. "אולי יהיה חכם יותר, וכאן עליי להשמיע מעט ביקורת, לא להשתמש תמיד ומיד בקלף השואה מפני שהדבר ישמוט מיד את הקרקע מתחת לכל הטיעונים שלכם, בשעה שברשותכם טיעונים רבים", היא אמרה.

בינתיים, בארצות הברית מסרבים להתרגש מההחלטה האירופית. בכירים בוושינגטון אמרו כי ארצות הברית מתנגדת לחרם על ישראל, אך ההחלטה האירופית "לא צריכה להתקבל כהפתעה" לאור המשך הבנייה הישראלית בהתנחלויות. "אנחנו לא חושבים שסימון המקור של המוצרים היא שוות ערך לחרם", אמר דובר משרד החוץ האמריקני, מארק טונר.

הוא הוסיף: "אנחנו מבינים את שהמטרה היא לספק לצרכנים באיחוד האירופי מידע נכון על מוצאם של המוצרים, כפי שנדרש בחוק האירופי. האיחוד האירופי הבהיר שהצעדים אינם מהווים חרם וכי האיחוד האירופי הבהיר שהוא מתנגד לחרם על ישראל. קווים מנחים של האיחוד האירופי עבור מוצרים הנמכרים במדינות החברות נתונים להחלטה של האיחוד".