ייעצר קידום חוק פראוור: "לפעמים צריך להכיר במציאות"

השר לשעבר בני בגין, שהיה אמון על קידום החוק להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, הודיע כי בעקבות המחאה על תוכנו, הדיון בחוק ייפסק בהסכמת ראש הממשלה. "מנצלים את הבדואים להשגת רווח פוליטי", הוא תקף. נתניהו: "נמשיך לפעול כדי למצוא פתרון לסוגיה החשובה הזאת למען כלל תושבי הנגב". פראוור: "להבנתי, החוק לא נגנז"

הפגנה נגד "חוק פראוור" להסדרת התיישבות הבדואים בנגב
הפגנה נגד "חוק פראוור" להסדרת התיישבות הבדואים בנגב | צילום: רויטרס

תוכנית הסדרת ההתיישבות הבדואית מוקפאת: הממונה מטעם הממשלה על קידום הצעת "חוק פראוור" להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, הודיע אחר הצהרים (חמישי) במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בקריה בתל אביב, כי הדיון בהצעת החוק בכנסת ייפסק. בגין הודיע כי ראש הממשלה קיבל את המלצתו להסיר את החוק. "נמשיך לפעול כדי למצוא פתרון לסוגיה החשובה הזאת למען כלל תושבי הנגב", אמר ראש הממשלה זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים.

מתווה פראוור הוא מהלך ממשלתי שנועד להביא להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב. התוכנית גובשה בתום תהליך ארוך ונועדה להסדיר את המחלוקת הקיימת בין המדינה לבין הבדואים על בעלות הקרקעות. לאור כוונת הממשלה להאיץ את הליך החקיקה, התקיימו בשבועות האחרונים הפגנות הן של אזרחים בדואים והן של פעילים חברתיים.

במסיבת העיתונאים היום, האשים בגין גורמים פוליטיים בניסיון להשתלט על הצעת החוק. לדבריו, "ימין ושמאל, ערבים ויהודים, חברו יחדיו - תוך ניצול מצוקתם של בדואים רבים - כדי לחמם את האווירה עד לרתיחה לשם רווח פוליטי. ספסרי המצוקה יכולים להשיג הישגים מסוימים ולהבטיח אפילו את מקומם בכנסת הבאה וכך לא יוכלו לנצח את המציאות בנגב".

בדבריו הסביר בגין שהוא ואנשיו קיימו הליך שימוע נרחב בנושא. "שמענו יותר מאלף בדואים, מהלך שימוע נדיר", אמר בגין. לדבריו, "אני בעצמי נפגשתי עם 600 מהם. את ההערות היסודיות הטמעתי בהצעת החוק. לא רק שמענו, גם הקשבנו להם בתשומת לב. ולא רק הקשבנו, אלא גם הטמענו. יצאנו לשטח. הלכנו אליהם. כמה מחבריי חשבו שזו היענות מוגזמת. עשינו כמיטב יכולתנו, אך לפעמים צריך להכיר במציאות".

הפגנה נגד
הפגנה נגד "חוק פראוור" להסדרת התיישבות הבדואים בנגב | צילום: רויטרס

בגין הוסיף שאם התוכנית לא תהפוך לחוק, יתעצמו בעיות הנגב משנה לשנה: "עלול להתפתח קושי חמור שהחל בחודש האחרון. התוכנית מאזנת בין שני מרכיבים חשובים: מצד אחד תמורה הוגנת לבעלי הקרקעות בכסף ומצד שני סעיפי אכיפה תקיפים כלפי מי שינסו לשבש את ההסדרה".

ח"כ אחמד טיבי (רע"ם-תע"ל) בירך על הודעתו של בגין. "יש לקבור את מתווה פראוור המסוכן ולהתחיל בדו-שיח מעמיק עם בעלי הקרקעות וההנהגה המקומית בנגב, תוך הכרה בכפרים הלא מוכרים. השכל הישר ניצח , אבל רק אחרי שההתנגדות בכנסת וברחוב של מפגינים ערבים ויהודים עזרה לו לנצח", אמר טיבי. ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה כי "אחרי שהבעירה את הנגב, ממשלת ישראל נזכרת להתחרט. אני נושמת לרווחה יחד עם תושבי הנגב, הבדואים והיהודים כאחד, לנוכח הדברים של בני בגין על הקפאת תוכנית פראוור. את המילים הכי חשובות בהודעה שלו - ׳לפעמים צריך להכיר במציאות׳ - אני מקווה שממשלת נתניהו תאמץ גם בתחומים אחרים".

מנגד, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין (הליכוד) אמר כי הוא חושש ש"תוחמץ הזדמנות הסטורית להסדיר את יחסיה של מדינת ישראל עם האוכלוסיה הבדואית. מתווה פרוואר הוא מתווה מאוזן שזכה לרוב בכנסת חרף התנגדויות מכאן ומכאן, ונסיגה ממנו עלולה לקבור הסדר לדורות שהוא מחויב המציאות. לא מדובר במלחמה עם הבדווים אלא בהסדר שמתחשב באורח חייהם. עלינו לגלות אחריות לאומית ולקדם את המתווה".