גורם בכיר: נתניהו לצד יעלון ונגד לפיד

הקיצוץ במערכת הביטחון לקראת תקציב 2014, עדיין לא הוכרע. נתניהו נוטה לתמוך בעמדת הרמטכ"ל ושר הביטחון ולפיד מתנגד לקיצוץ בחינוך מול הביטחון. בצה"ל טוענים כי קיים חשש שהקיצוצים יפגעו בהצטיידות, ברכש ובמוכנות מערך המילואים למלחמה הבאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ | צילום: תקשורת ראש הממשלה

(4:15 דקות)

שיחות ראשונות של בנימין נתניהו, שר האוצר, יאיר לפיד ושר הביטחון, משה יעלון, וראשי מערכת הביטחון באשר לקיצוצים בתקציב הביטחון של שנת 2014, הסתיימה ללא הכרעה. במהלך הדיון פרץ עימות חריף בין לפיד ליעלון.

"הכסף צריך לבוא על חשבון מעונות יום והדסה", אמר לפיד והוסיף כי "46 מיליון מתוך התקציב ילכו עבור פנסיית גישור לעומדים לפרוש מהמערכת הביטחונית". נתניהו תומך בעמדת יעלון וגנץ, והרמטכ"ל התבטא מוקדם יותר היום באומרו, "לא אתן את ידי לחבוט בזכויותיהם הבסיסיות של אנשי הקבע".

באוצר טוענים כי מערכת הביטחון מציגה בדיונים תרחישים אפוקליסיים שהצבא לא יכול להתמודד איתם בתקציב המוצע. לפיד אומר שביטול הקיצוץ פירושו פגיעה במעמד הביניים. "הוא לא אומר לשרים איך לנהל את משרדיהם. שכל אחד יחליט במשרדו איך לעשות זאת", אמרו בסביבתו של שר האוצר.

מערכת הביטחון אומרת שהנתונים הכלכליים התשפרו. באוצר אומרים כי זה אמנם נכון, אבל בסביבת לפיד טוענים כי המטרה היתה לא להעניק את הכסף למערכת הביטחון אלא להעביר את הסכומים הנוספים לרווחה ולחינוך ולבריאות, וגם להקל בנטל המס.

כחלק מהתכנון בקיצוץ תקציב הביטחון עומדים על הפרק סגירה ואיחוד של טייסות ישנות בחיל האוויר, סגירת חטיבות שריון ישנות, הקטנת מספר הספינות בחיל הים ופיטורים רוחביים של כ-4500 משרתי קבע. אך לא כולם מסכימים למהלך. כחלק מהקיצוצים, פוטרו אנשי קבע רבים מצה"ל.

"אתה מקדיש את החיים 20 שנים למען המדינה ואתה יוצא בתחושה שאתה נבגד", ציין א', איש קבע שפוטר וביקש להישאר בעילום שם. "אפשר להמיר את הפיטורים בקיצוצים אחרים, במערך החלפים, להפסיק עם שיטות הליסינג של המכוניות שמהוות בזבוז של כספי צה"ל", אמר אל"מ (במיל.) ניסים אסייג, מעמותת אללמ למפוטרי קבע.

בעבר, שר הביטחון יעלון אמנם הסכים לקיצוץ של שלושה מיליארד שקלים, אבל בצה"ל התברר שהסכומים רחוקים מהמציאות. בפועל עקב עליית מחירים התברר שמדובר בשמונה מיליארד שקלים. התקציב, לשנת 2014, עומד על 51 מיליארד שקלים, מתוכם לצה"ל 22 מיליארד ובהשוואה לתקציב החינוך שזוכה 55 מיליארד שקלים.

החשש במערכת הביטחון הוא שהקיצוצים יפגעו בהצטיידות, ברכש ובמוכנות מערך המילואים למלחמה הבאה. ניצנים ראשונים לקיצוץ שהחל יגיעו מחר בבוקר, כשהחיילים יעזבו את היישובים צמודי הגדר וישאירו אותם בלי הגנה. במערכת הביטחון יש בהחלט מאיפה לקצץ, כמו במשלחות הרכש בחו"ל, קיצוץ במערך הרכב, קיצוץ במפקדות, אולם עד כה לא נמצאה הנוסחה.