המועמדים לרשויות המקומיות - שחררו אותנו מהפקק | דעה

הבחירות המוניציפליות בפתח, ואיתן גם אינספור הבטחות בחירות, אך תחום אחד המשפיע על חיי כולנו לא נלקח ברצינות הראויה: תחום התחבורה העירונית. פקקי התנועה מחמירים, הצפיפות גוברת, והמדינה ממשיכה לתעדף בניית כבישים על פני יצירת תשתית איכותית של תחבורה ציבורית והטמעת פתרונות טכנולוגיים על התשתית הקיימת. הגיע הזמן להעלות את הנושא על סדר היום - בעוד 5 שנים זה כבר יהיה מאוחר מדי

פקקים בנתיבי איילון
פקקים בנתיבי איילון | צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90

מדינה שלמה עומדת בפקק שלא נגמר, ואין אור בקצה המנהרה. מחד, בניית הערים נמשכת, מה שיביא להגברת הצפיפות, אך מאידך - מעטים מדי הפתרונות התחבורתיים להתמודדות עם המצב החדש. בזמן שכולנו חווים את הפקקים, המדינה לא מעודדת מספיק את התושבים לוותר על המכונית ולהשתמש בתחבורה ציבורית, וכן אינה מעודדת הטמעת פתרונות טכנולוגיים המסייעים להפחתת העומסים על התשתית הקיימת. האמצעים קיימים ונמצאים ממש בהישג יד, ובמצב הנתון ראוי שהרשויות המקומיות ירימו את הכפפה.

אפשר כבר לראות שלטי בחירות מתנוססים על מרפסות, כולנו כבר מוזמני לחוגי הבית ומתחלקים למחנות בין המועמדים השונים בעירנו. אם המועמדים מחפשים נושא אסטרטגי שמדבר גם ללב הבוחרים, אז הרי להם. תחום התחבורה בישראל נמצא כבר שנים הרחק מאחור. היעדר תוכניות נרחבות, מחסור חמור בתחבורה ציבורית וחוסר מוכנות לאמץ פתרונות תחבורה חכמים הביאו אותנו למצב לבלתי נסבל שבו נסיעה של חמש דקות מתארכת לשעה וחצי.

קחו למשל את אזור קריית אונו, שנמצא בתנופת בנייה אדירה. מחקרים נרחבים הראו שבעוד עשור לא ניתן יהיה להשתמש ברכבים פרטיים בתוך העיר. אנחנו לא מדברים רק על ערים צפופות כמו תל אביב וירושלים, אנחנו נדרשים כבר עכשיו לפתרונות יצירתיים ברחבי הארץ.

קמפיין הבחירות של אורנה ברביבאי בתל אביב
קמפיין הבחירות של אורנה ברביבאי בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ההתמודדות עם עומסי התנועה בתוך הערים מצריכה יצירתיות ותעוזה, ומחייבת לשלב טכנולוגיות חדשות על התשתית הקיימת, שיאפשרו לצמצם את עומסי התנועה ולהתנייד בתוך העיר בזמנים קצרים. על מנת להכין את הקרקע עבור ראשי הערים בקדנציה הבאה, על המדינה לשחרר חסמים ולהקל על הבירוקרטיות שיאפשרו לקדם תוכניות ארוכות טווח בתוך הערים, ולהטמיע טכנולוגיות חכמות שיצמצמו את הפקקים. על המועמדים לראשות העיר להציג תכנית סדורה לטיפול בתחבורה בתוך העיר, שמצבה רק יילך ויחמיר עם השנים.

יש להסתכל על התמונה הרחבה ולאמץ כל פתרון יצירתי שמפחית עומסים, ולו במעט. באמצעות הטמעת מענה חכם וטכנולוגי לניהול התנועה והרמזורים נוכל להביא לאופטומיזציה של התנועה בתוך הערים, ואף במטרופולינים בכללותם, והכל על בסיס התשתית הקיימת. הטמעה רחבה של מערכות אלו תאפשר להוריד את גודשי התנועה ולהבטיח צמצום בעומסים בלמעלה מ- 20% בממוצע, כפי שנמצא בפיילוטים שנערכו ובהתקנות טכנולוגיות רחבות מחוץ לישראל.

פקקים בתל אביב
פקקים בתל אביב (ארכיון) | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הטמעת פתרונות חכמים במטרופולין כולו תביא בנוסף לשינוי משמעותי בעומסי התנועה גם להפחתת זיהום האויר, בתוך הערים ובמרחב כולו. בתוך ישראל מפתחים לא מעט מהפתרונות הללו, ומדובר באבסורד יוצא דופן כשהם לא מיושמים בה כמעט בכלל.

מועמדים שלא יקדמו את תחום התחבורה בתוך העיר ולא יציגו תוכניות ברורות בנושא יגזרו על התושבים עומסי תנועה קשים, ופגיעה אנושה באיכות החיים. הצורך לבנות תוכנית שתוציא את העיר מהפקק היא לא רשות, אלא צורך קריטי שיבטיח את תפקודה של העיר.

זיו נוימן
זיו נוימן | צילום: ינאי אלפסי

בשנים האחרונות הפכו ראשי הערים לדמויות מפתח בנוף הישראלי, כשהצליחו לממש את מדיניות הפנים שלהם גם ברמה הארצית. יש כאן הזדמנות להתחיל את השינוי המיוחל מתוך הערים. הצורך בהטמעת טכנולוגיות יקל על התושבים וישפר באופן משמעותי את איכות חייהם. כמי שמכירים הכי טוב את הרגלי התנועה של התושבים, רק ראשי הערים והרשויות יוכלו להתאים פתרונות תחבורתיים חכמים שקיימים היום בשוק, על מנת להשלים מהפכה של ממש בתחום באופן שיבטיח תוצאות אמיתיות בשטח.

זיו נוימן הוא מנכ"ל אקסלרייט תנועה חכמה, מקבוצת YSB

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com