שילוב נשים ביחידות קרביות לא מקדם את השוויון • דעה

ההחלטה לאפשר מיוני נשים ליחידת 669 מביאה לכך שהמתגייסות יהיו הראשונות לשלם את המחיר. שיקולי הניצחון, המקצועיות והמבצעיות של צה"ל ירדו בסדר העדיפויות לטובת מערך השוויון המדומה

זמן צפייה: 02:30

"האם את חושבת שארגוני הנשים השתלטו על צה"ל עד כדי איבוד ההיגיון?". "האם אינך סומכת על צה"ל"? את השאלה הזו שואלים אותי רבות. בהתחלה עוד עניתי שזה בטח לא כך, ושאני סומכת על המפקדים שלנו שידעו מה טוב לצה"ל. אך לצערי, ההחלטה האחרונה לתת לצעירות להתמיין ליחידות לוחמה כמו 669, מוכיחה שטעיתי. הולכת ומתבהרת העובדה ששיקולי הניצחון, המקצועיות והמבצעיות של צה"ל, הם בסדר עדיפויות נמוך יותר מערך השוויון המדומה.

באופן כללי, בהכנסת חיילות ליחידות קרביות, יש כמה בעיות: חוסר התאמת גופן למשימה, דבר היוצר פציעות יתר ונזקים רבים לטווח הארוך, הורדת רף הלחימה כדי להתאימו לגוף הנשי וערבוב בין המינים, דבר המוריד מלכידות הקבוצה והמשימה, וכן מונע מדתיים להתקדם ביחידות אלה. ומעל הכול, הכנסת אג'נדה שהליכת נשים לקרבי היא סמל השוויון המיוחל. כלומר, היכולת שלך כאישה להרים פגז של טנק היא משאת השוויון, כיוון שהנה את מתפקדת כמו גבר.

יחידת 669 (ארכיון)
יחידת 669 (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל

בתחילת הדרך אמרו לנו שנשים וגברים נבחנים אותו הדבר, גם בבוחן מסלול. אחר כך, חיילים מהשטח צילמו לנו את הספסל שעוזר לנשים לקפוץ מעל קיר הטיפוס. לא סביר שזה מתוך תפיסה שכאשר תהיה מלחמה, חלילה, ויצטרכו לקפוץ גבוה יבקשו מהאויב להביא לנו ספסל לנשים. ומה המצב כיום? אין קיר טיפוס בבוחן מסלול של לוחמות ויש קיר טיפוס בבוחן מסלול של לוחמים.

אפשר להסתכל על דוגמא פשוטה להבנה מעולם הספורט. מדוע לא מערבבים נשים בקבוצת כדורסל של גברים? כי שם נשארה המטרה הברורה – לנצח. בספורט יודעים שערבוב קבוצות של גברים ושל נשים יוריד את הרף ואת לכידות הקבוצה ובסופו של דבר יפגע בניצחון.

סטודנט מאוניברסיטת אריאל הגיש בקשת חופש מידע לצה"ל, על אודות נתונים שונים על פציעת נשים, ופרטים על השירות הקרבי של נשים וגברים. במשך יותר משנה, הסטודנט לא קיבל מענה.

נעמה זרביב
נעמה זרביב

כיום אין בידי צה"ל נתונים מסודרים על פציעות, ולמרות זאת הרמטכ"ל מחליט לאפשר מיוני נשים ליחידה 669 ובניגוד להמלצת הוועדה המקצועית, והראשונות לשלם את המחיר הן המתגייסות. ארגוני הנשים השתלטו על צה"ל ואפילו הפיקוד הבכיר לא רוצה לצאת כנגדן. זה עצוב ובעיקר מדאיג.

נעמה זרביב היא יו"ר שוברות שוויון

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com