אוקראינה בבעיה: הבחירות בסלובקיה והציר האנטי-ליברלי במזרח אירופה

הבחירות האחרונות בסלובקיה ונצחונו של מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית פיצו עלולים להביא לציר אנטי-ליברלי במזרח אירופה עם רצף טריטוריאלי מהונגריה ועד פולין. בחירת המנהיג הפרו-רוסי מסמלת שינוי כיוון באזור ומהווה בעיה עבור אוקראינה - שהסיוע האירופי הקבוע אליה נמצא בסיכון

Whatsapp Image 2023 10 02 At 1
המועמד לראשות ממשלת סלובקיה, רוברט פיצו | צילום: רויטרס

ביום שבת האחרון נערכו בחירות בסלובקיה – מדינה קטנה במזרח אירופה, בעלת חמישה מיליון תושבים. בזמנים נורמלים, סביר להניח שאף אחד מאיתנו לא היה עוסק בבחירות במדינה קטנה ודי חסרת חשיבות, אך בעקבות המציאות במזרח אירופה בשנה וחצי האחרונות מאז פלישתה של רוסיה לאוקראינה – הבחירות בסלובקיה יכולות להוות את ראשית השינוי עבור התמיכה האירופית באוקראינה, או לכל הפחות אצבע בעין עבור זלנסקי.

את הבחירות ניצח רוברט פיצו, ראש המפלגה הסוציאל דמוקרטית הסלובקית. פיצו כיהן בעבר פעמיים כראש ממשלת סלובקיה: כהונתו הראשונה הייתה בין השנים 2010-2006. ב-2012 שב לכס ראש הממשלה אך התפטר מתפקידו ב-2018. עכשיו יינתן לו הניסיון להרכיב את ממשלתו השלישית.

למרות שמה של מפלגתו והגדרתה כמפלגת מרכז-שמאל, נראה כי ערכי המפלגה אינם מתאימים להגדרתה. מפלגתו של פיצו, הסוציאל דמוקרטים, מתנגדים לזכויות להט"ב ומשרטטים קו שמרני יותר המתנגד למדיניות הליברלית של האיחוד האירופי.

Whatsapp Image 2023 10 02 At 1
המועמד לראשות ממשלת סלובקיה, רוברט פיצו | צילום: רויטרס

אם פיצו אכן יצליח להרכיב ממשלה, מדובר בשינוי של ממש בחלקו המזרחי של האיחוד האירופי. סלובקיה נמצאת על התפר בין הונגריה לפולין – שתי מדינות שאת צורת השלטון שלהן למדנו להכיר היטב בחודשים האחרונים. מפלגת "החוק והצדק" הפולנית בראשות ירוסלב קצ'ינסקי ומפלגת "פידס" ההונגרית, בראשה עומד ויקטור אורבן, מובילות קו שמרני ואנטי ליברלי.

הצטרפותו של פיצו לקו הזה עלולה ליצור רצף טריטוריאלי במזרח אירופה של מדינות בעלות דמוקרטיה לא ליברלית. חשוב לזכור כי הליך קבלת ההחלטות באיחוד האירופי מחייב הסכמה של כלל החברות בו. ציר של מדינות אנטי ליברליות המתנגדות למהלכים רבים של האיחוד האירופי, בעיקר בכל הקשור לזכויות אדם, יכול להוות בעיה משמעותית לתפקודו של האיחוד.

Whatsapp Image 2023 10 02 At 1
נשיא אוקראינה זלנסקי ושר החוץ של האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

פרט חשוב נוסף הוא חברותן של כל אחת מהמדינות הללו לברית נאט"ו, ברית ההגנה של מדינות המערב, בה חברות הדמוקרטיות המערביות. חשיבות מיקומן של סלובקיה, הונגריה ופולין בברית נאט"ו היא קריטית. המדינות הללו היוו בעבר חלק מ"ברית ורשה" – הציר הנגדי לברית נאט"ו בהובלת ברית המועצות. כיום, הן מהוות סוג של אזור חיץ בין מרכז ומערב אירופה לבין רוסיה. לכן, יהיה מעניין לראות כיצד הציר הזה ישפיע על האיחוד האירופי וברית נאט"ו.

Whatsapp Image 2023 10 02 At 1
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן | צילום: רויטרס

מי שיושב ומחכך את ידיו בהנאה הוא כמובן נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. רוברט פיצו, שמסתמן כראש הממשלה הבא של סלובקיה, הוא פרו רוסי מובהק. לאחרונה קרא להפסיק את משלוחי הנשק לאוקראינה ודרש לכפות על אוקראינה כניסה לשולחן המשא ומתן עם רוסיה. תוסיפו לזה את ויקטור אורבן הפרו רוסי ואת המדיניות הפולנית החדשה לא להעביר חיטה אוקראינית דרך שטחה אל אירופה - משבר שהוביל לכך שפולין הודיעה על הפסקת העברת נשק לאוקראינה.

אם מפלגת "חוק וצדק" תצליח לנצח בבחירות בפולין בחודש הבא ורוברט פיצו יצליח להרכיב את ממשלתו, נוצר רצף טריטוריאלי במערב אוקראינה שיכול לשמש את פוטין בלחץ על אוקראינה והעולם. אוקראינה היא אחת מיצואניות התבואה החשובות בעולם.

Whatsapp Image 2023 10 02 At 1
עצרת לקראת הבחירות בפולין | צילום: רויטרס

כזכור, בקיץ פג תוקפו של הסכם התבואה בינה לבין רוסיה וכעת אין מעבר בטוח של תבואה מאוקראינה דרך הים השחור, ומשם לכל העולם. אם יקום ציר פרו רוסי בגבולה המערבי של אוקראינה, היא גם לא תוכל להעביר תבואה דרך היבשה. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ישמח לנצל את המלקחיים בהן כלואה אוקראינה כדי לדחוף אותה ואת שאר העולם אל עבר משא ומתן שישרת אותו.