צריך לומר את האמת העצובה: המלחמה הסתיימה - עוברים למבצע

רה"מ נתניהו חוזר ואומר כי "לא עוצרים - עד שמנצחים", הרמטכ"ל הלוי בישר: "בוודאות נהיה בלחימה בעזה כל השנה", אך מדבריו של שר הביטחון גלנט, מתגלה האמת: המעבר הקרוב לסיום התמרון העצים בעזה ומעבר לביצוע "פעולות מיוחדות" בלבד - מאותת את סיומה של המלחמה. בינתיים, לא הושגה אף לא מטרה אחת ממטרות המלחמה. ככה - אין סיכוי שנחזור הביתה

חרבות ברזל פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול להמשיך להגיד שלוש פעמים ביום ש"לא עוצרים - עד שמנצחים", אבל משמעות הדברים של שר הביטחון יואב גלנט ל"וול סטריט ג'ורנל" אתמול (ראשון) ברורים כשמש: מדינת ישראל עוברת בקרוב "משלב התמרון העצים ברצועת עזה - לביצוע 'פעולות מיוחדות'" בלבד.

האמת העצובה היא שמהלך כזה, על אף שאמר הרמטכ"ל הרצי הלוי אמש כי "שנת 2024 תהיה מאתגרת" וכי "בוודאות נהיה בלחימה בעזה כל השנה" - מאותת את סיומה של המלחמה, וזה קורה הרבה לפני שעמדנו במטרות שהצבנו לעצמנו: לא החזרנו את החטופים הביתה - 136 חטופים עוד בשבי חמאס; לא מוטטנו את חמאס - רקטות משוגרות מדי יום לשטח ישראל, וברצועה עדיין נותרו אלפים רבים של מחבלי חמאס וארגונים נוספים.

כוחות צה"ל בקיבוץ בארי
כוחות צה"ל בקיבוץ בארי | צילום: רויטרס

בינתיים ברצועה, המקום שממנו יצאו המחבלים לטבח הכי אכזרי שהיה כאן, כבר חוזרים לשגרה. עוד ועוד סיוע הומניטרי נכנס לשטח הרצועה ללא הפסקה, השוק בג'בליה עובד כרגיל כאילו לא הייתה כאן מלחמה מעולם, ועזתים - כולל מחבלים - מתחילים לנוע בחזרה לבתיהם בצפון הרצועה, ימים לאחר שהכריז דובר צה"ל כי המסגרות הצבאיות של חמאס בצפון עזה - פורקו.

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

המחבלים שנותרו בחיים, אלו שחדרו לישראל ועשו כרצונם בתושבי העוטף, אלו שרצחו, שרפו, חטפו ואנסו, כבר חוזרים הביתה לחייהם הרגילים. בישראל? כ-80 אלף מתושבי הצפון עדיין לא יכולים לחזור לבתיהם מחשש לחייהם. תושבי עוטף עזה, אלו שבתיהם נחרבו כליל ומשפחותיהם פורקו, עדיין תקועים במלונות לעוד זמן רב. שר הביטחון גלנט אמר זאת בעצמו: "התקיפה של חמאס ב-7 באוקטובר מייצגת כשל גדול בהרתעה הישראלית".

ככה - לא עומדים במטרות המלחמה שהצבנו לעצמנו. ככה - לא מנצחים מלחמה קיומית. ככה - אין סיכוי שנחזור הביתה. היום, יותר מתמיד: זה או אנחנו - או הם.