עליית מדרגה: צפון קוריאה מנצלת את המומנטום לחיזוק מעמדה | דעה

קים ג'ונג און חוזר לכותרות וממשיך לדחוף את מדינתו, ואת כל העולם, לקצה. אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית, בה נדרשת יוזמה והובלה של ארה"ב לשמירת היתרון האסטרטגי של המערב בפן הטכנולוגי והכלכלי - וכתוצאה מכך שמירה וקידום הדמוקרטיה ברחבי העולם • פרשנות

קים ג'ונג-און, שליט צפון קוריאה
קים ג'ונג-און, שליט צפון קוריאה | צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים, אחרי הרבה זמן שלא שמענו ממנו, קים ג'ונג און חוזר לכותרות. השליט הבלתי מעורער של צפון קוריאה ממשיך לדחוף את מדינתו, ואת כל העולם, לקצה, כאשר צפון קוריאה ממנפת את המומנטום בזירה הגיאופוליטית לטובתה, בעיקר ביחסיה עם רוסיה וסין.

בעקבות המלחמה באוקראינה, רוסיה נכנסה למשבר שמנהיגיה, ובעיקר הנשיא ולדימיר פוטין, לא תיארו לעצמם. היעדים הצבאיים, המדיניים והאסטרטגיים נראים רחוקים שנות אור מהמציאות. מכיבוש קייב תוך שלושה ימים - לסנקציות כלכליות, טכנולוגיות וצבאיות חמורות ביותר. כשהסנקציות המערביות פוגעות לא רק בכלכלה, אלא גם בחידוש המלאי הצבאי. רוסיה מחפשת "מקור מזומן" - נשק זמין ונזיל. מנגד, צפון קוריאה סובלת באופן כמעט תמידי ממחסור במזון ותבואה. רוסיה בעלת המשאבים הטבעיים האדירים יכולה להציע בדיוק את זה, ובכך מסתמנת עסקת "תבואה תמורת נשק": רוסיה תספק לצפון קוריאה משאבים, תבואה ומזון - וצפון קוריאה תספק לרוסיה נשק.

היחסים בין המדינות עלו שלב בחודש שעבר, כאשר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ערך ביקור בצפון קוריאה. קים הציג בפני שר ההגנה הרוסי את ארסנל הטילים המפואר של צפון קוריאה, ובירך על "היחסים המסורתיים והאסטרטגיים" בין המדינות. המצוקה אליה נקלעה רוסיה מכריחה אותה לפנות לצפון קוריאה, מדינה מבודדות ומוחרמת, כדי לחדש את מלאי הנשק הרוסי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצד המנהיג העליון של צפון קוריאה קים ג'ונג-און
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצד המנהיג העליון של צפון קוריאה קים ג'ונג-און | צילום: רויטרס

"היחסים המסורתיים והאסטרטגיים" בין המדינות החלו באמצע המאה שעברה, כאשר סבו של קים ג'ונג און, קים איל סונג, עלה לשלטון בחסות סטאלין וברית המועצות. ברית המועצות אמנם נפלה לפני כ-30 שנים, אך שושלת קים עדיין בשלטון - ואיתה הנשק. אבל היחסים לא נגמרים רק בנשק. "היחסים המסורתיים והאסטרטגיים" עוסקים גם בפן המדיני ובפן הצבאי. את העדכון על כך קיבלנו השבוע בהפתעה כפולה, כאשר פוטין הזמין את קים לביקור ברוסיה והשתתפות בפורום כלכלי רוסי בעיר הנמל ולדיווסטוק.

קים, מצידו, יגיע ברכבת האישית שלו (מישהו אמר רכבת קלה?). בנוסף לפגישה בין המנהיגים, רוסיה יזמה תרגיל צבאי משותף בין הצי הרוסי לצי הצפון קוריאני. על-פי המודיעין הדרום קוריאני, אל התרגיל הזה הוזמנה גם סין - מה שמעלה דגל אדום וחשש לשיתוף פעולה בין שלוש מדינות המאיימות על המערב. ציר צפון קוריאני-סיני-רוסי יהווה איום משמעותי על המערב בראשות ארצות הברית, וחשוב לציין כי רק בשישי האחרון חשפה צפון קוריאה את שדרוג הצי שלה והציגה צוללת גרעינית.

קים ג'ונג און בטקס שיגור של צוללת תקיפה גרעינית טקטית חדשה בצפון קוריאה
קים ג'ונג און בטקס שיגור של צוללת תקיפה גרעינית טקטית חדשה בצפון קוריאה | צילום: רויטרס

ארצות הברית לא עומדת מהצד, ואותתה על יכולותיה בניסוי מערכת טילים בין-יבשתית בעלת יכולת נשיאה של נשק גרעיני. בנוסף לכך, היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן ניצל תדריך לעיתונאים על מנת להתייחס ליחסים הצפון קוריאנים-רוסיים, ואמר כי "העברת נשק צפון קוריאני לרוסיה תענה ביד קשה". למרות היותה של צפון קוריאה מדינה מבודדת, זאת לא הפעם הראשונה בה היא מעבירה נשק או לכל הפחות מייצאת את הידע שלה בתחום. המקרה הזכור ביותר לנו, הישראלים, הוא עבודתם של מדענים צפון קוריאנים על הכור בסוריה, שהסתיים בתקיפה ישראלית והשמדת הכור הגרעיני.

קים ג'ונג-און, שליט צפון קוריאה
קים ג'ונג-און, שליט צפון קוריאה | צילום: רויטרס

מסתמן כי בתקופה האחרונה החלה עליית מדרגה בציר המתנגד למערב: סין, רוסיה, איראן וצפון קוריאה. היחסים בין ארבעה המדינות הללו, הן במקביל והן באופן ישיר אחת אל מול השנייה, עולה שלב. כאשר סין מחזקת את הדומיננטיות שלה ברחבי העולם, רוסיה נואשת לעזרה, וברצון להציב אלטרנטיבה למערב - מדינות כמו איראן וצפון קוריאה מנצלות את המומנטום על מנת לחזק את מעמדן ולהרחיב את השפעתן בקרב סין ורוסיה.

למרות שהדרך עוד ארוכה לגיבוש חזית מאוחדת כנגד המערב, לכולן מטרה משותפת: הצבת אלטרנטיבה לסדר העולמי הקיים בראשות המערב ובעיקר ארצות הברית. אנו נמצאים כיום בנקודת זמן קריטית, בה נדרשת יוזמה והובלה של ארה"ב לשמירת היתרון האסטרטגי של המערב בפן הטכנולוגי והכלכלי, וכתוצאה מכך שמירה וקידום הדמוקרטיה ברחבי העולם.

יוסי מצרי הוא קשב בדסק החוץ של חדשות 13