הפיגוע סמוך למוסקבה - אירוע טרור או פעולה מבית?

הפיגוע שהתרחש ביום שישי באולם "קרוקוס סיטי הול" גבה את חייהם של כ-150 בני אדם, ובדאעש כבר הצהירו כי הם מקבלים אחריות. עם זאת, ההיסטוריה מוכיחה כי בצל המלחמה מול אוקראינה - יכול להיות שדווקא רוסיה היא האחראית לאירוע הטרגי

האולם במוסקבה עולה בלהבות
האולם במוסקבה עולה בלהבות | צילום: רויטרס

אחד מפיגועי הטרור הקטלנים של השנים האחרונות התרחש ביום שישי באולם "קרוקוס סיטי הול" הסמוך למוסקבה. נכון לכתיבת שורות אלה, הרשויות ברוסיה מדווחת על כ-150 הרוגים ומאות פצועים. האירוע החל כאשר מספר חמושים נכנסו לאולם, שכל 6,000 מושביו היו תפוסים - ופתחו באש. במקביל כילו את המקום פיצוצים ועשן שריפה, שאף גרמו לקריסת גג התיאטרון. במוסקבה הודיעו כי עצרו 11 מעורבים באירוע וכי נמשכים החיפושים אחרי לפחות ארבעה חשודים שהצליחו לברוח מהזירה.

ברוסיה הכריזו כי פיגוע הטרור בוצע על ידי דאעש, שגם קיבל את האחריות עליו. על פניו, רוסיה הינה יעד "אטרקטיבי" עבור ארגון הטרור, כשההיסטוריה בין שני הצדדים מלאה בעימותים מסביב לעולם. מנקודת מבטו של דאעש, הסכסוך בין המערב לרוסיה אינו רלוונטי - הרי הוא נלחם נגד שניהם.

הזירה הידועה מכולן היא כמובן סוריה. בשיא מלחמת האזרחים במדינה, וכשדאעש נמצא בשיא כוחו, החליט נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להיחלץ למען ידידו הסורי הרודן בשאר אל אסד. בשנת 2015 רוסיה החלה במבצע צבאי רחב היקף נגד מטרות של דאעש ברחבי סוריה. חיל האוויר הרוסי הכה שוק על ירך את ארגון הטרור, כשבמקביל נשלחו כוחות מיוחדים רוסים אל תוך שטח סוריה, על מנת לעזור לצבא הסורי ולייצר יתרון בשדה הקרב. הנוכחות הרוסית בסוריה היוותה יתרון קריטי לבשאר אל אסד והובילה בסופו של דבר לריסוקו של דאעש ולהתייצבות שלטונו של אסד בסוריה.

האולם במוסקבה עולה בלהבות
האולם במוסקבה עולה בלהבות | צילום: רויטרס

המאבק בין רוסיה לארגון המדינה האיסלאמית לא התנהל רק בסוריה, אלא גם התרחב לאפריקה. הנוכחות הרוסית ביבשת אמנם קטנה ופחות רשמית מאשר בסוריה, ומתבצעת בעיקר על ידי מיליציות צבאיות פרטיות, כש"כוח ואגנר" הוא חוד החנית. רוסיה מעוניינת לחזק את השפעתה במדינות העולם השלישי, ואפריקה מהווה קרקע פורייה לכך. היבשת השחורה, המלאה באוצרות טבע וחוסר יציבות שלטוני מאפשרים לרוסיה כניסה חלקה לאזור ולהרחבת ההשפעה העולמית שלה. גורם נוסף המנסה למנף את הדומיננטיות שלו ברחבי העולם השלישי הם כמובן ארגוני הטרור האסלאמיסטים בכלל ודאעש בפרט. התנגשות האינטרסים הזאת הופכת את אפריקה לזירת קרב בין רוסיה לארגון הטרור הרצחני.

זירה נוספת בה גדלה המתיחות בין רוסיה לדאעש היא בצ'צ'ניה ודגסטאן, הרפובליקות המוסלמיות בדרומה של רוסיה. המאבק האלים של הצ'צ'נים לעצמאות, במהלך שנות ה-90, זכור כרווי טרור ואלימות. במהלך אותה התקופה ניהלה רוסיה שתי מלחמות נגד הבדלנים הצ'צ'נים, והמלחמה נגמרה בהצלחה יחסית של רוסיה. ולדימיר פוטין מינה שליט כ"בובת קש", רמזאן קדירוב, ששולט ביד רמה בצ'צ'ניה ומקבל יד חופשית מהשלטון הרוסי. בתמורה, הוא מביע את נאמנותו לקרמלין. קדירוב מיהר להוציא הודעת גינוי לפיגוע הרצחני במוסקבה, מתוך הבנה שעליו לנקות כל קשר, גם אם קונספירטיבי, בין צ'צ'ניה לבין הפיגוע.

איזור הפיגוע סמוך למוסקבה, רוסיה
איזור הפיגוע סמוך למוסקבה, רוסיה | צילום: רויטרס

אך למרות שלל הזירות בהן רוסיה נאבקת בדאעש והאסלאם הקיצוני, נדרש לשים לב לשימוש שיעשה הקרמלין בפיגוע הזה. כאמור, בשנות ה-90 סבלה רוסיה מגל טרור, ששיאו היה פיצוצם של בתי מגורים במוסקבה. ראש הממשלה החדש באותה התקופה, פוטין, הכריז על מלחמת חורמה כנגד הבדלנים הצ'צ'נים והבטיח לרדוף כל טרוריסט – בין אם "בשדה התעופה או בשירותים". שנים לאחר המלחמה, החלו עיתונאים עצמאים לחקור את הקשר בין הפיצוץ במוסקבה לבין פתיחתה של מלחמת צ'צ'ניה השנייה. החוקרים טענו כי הבדלנים הצ'צ'נים כלל לא היו אחראים לפיגוע הטרור, אלא השלטונות ברוסיה עצמם. החוקרים טענו כי ה-FSB, שירות הביון הרוסי ויורשו של ה-KGB, הניח מטענים במחסנים של אותם בניינים וגרם לפיצוצם – כדי לייצר את הסיבה ליציאה למלחמה. עוד טוענים כי הסיבה המרכזית למלחמה היא אי היכרותו של הציבור הרוסי עם ראש הממשלה החדש ומי שעמד עד לא מזמן בראש ה-FSB, ולדימיר פוטין.

כאשר מנתחים את המציאות הגיאופוליטית כיום, אסור לשלול את האפשרות שמדובר באירוע מתוכנן של מוסקבה. כזכור, רק בשבוע שעבר ניצח פוטין פעם נוספת ב"בחירות" לנשיאות, ברוב הכי גדול מאז הקמתה של הפדרציה הרוסית. בצעד זה ניסה פוטין להעביר מסר למערב: למרות המלחמה הארוכה באוקראינה, למרות הסנקציות הכלכליות, העם איתי יותר מתמיד. בנוסף לכך עלינו לזכור כי המתיחות בין המערב לרוסיה עלתה שלב, כשנשיא צרפת מקרון מפלרטט עם הרעיון של כוחות צרפתיים באוקראינה.

תמונת המחבלים שביצעו את הפיגוע ברוסיה, שפרסם דאעש
תמונת המחבלים שביצעו את הפיגוע ברוסיה, שפרסם דאעש

כבר לאחר הפיגוע דווח ברשת התקשורת האמריקנית NBC  כי ארה"ב הזהירה מפני פיגוע טרור שעלול להתרחש ברוסיה בתקופה הקרובה. בכירים ברוסיה מנגד, מאשימים כי אם לאמריקנים היה מידע בנושא - הם לא העבירו אותו לקרמלין, ובכך זורקים עוד שמן למדורה בין המערב לבין רוסיה. חשוב להבין את הנרטיב הרוסי כלפי המלחמה באוקראינה. לפי הקרמלין, המערב מנהל מלחמה נגד רוסיה באמצעות אוקראינה. לכן, כאשר המלחמה בין רוסיה לאוקראינה נמצאת במבוי סתום, בעוד המתיחות בין המערב לרוסיה מתגברת – לא מן הנמנע שהקרמלין אחראי לאירוע במוסקבה כדי לייצר אמתלה לפעולה עוצמתית יותר באוקראינה.

לפי שעה, גורמים בכירים רוסים טוענים כי חלק מהטרוריסטים הצליחו להימלט ולחצות את הגבול לאוקראינה. מנגד, מי שמיהר להכריז כי מדובר ב"פרובוקציה רוסית" הוא ראש המודיעין האוקראיני. על פניו, האירוע מצטייר כפעולת טרור אכזרית של דאעש כשאולם נקונצרטים הוא יעד הטרור, בדומה לפיגוע ה"בטקלאן" בפריז ב-2015. לארגון המדינה האיסלאמית ישנם המניעים והיכולת לבצע פיגועי טרור בשטח רוסיה, המשקיעה את כל המאמצים במלחמה באוקראינה. אך למרות זאת, חשוב לשים לב לקשר שינסו לבצע בקרמלין בין האירוע לבין המלחמה, והאפשרות לעליית מדרגה מול אוקראינה.

יוסי מצרי הוא קשב בדסק החוץ של חדשות 13