לא רק הלומי קרב: כך תכינו את ילדכם לימי הזיכרון והעצמאות

המעבר מסירנות למוזיקה רועשת מקובל לרוב בני האדם, אך עבור ילדים עם רגישות יתר לשינויים – ימים אלה מהווים אתגר רגשי לא פשוט. ד"ר גיל מאור עם עצות להורים לילדים עם צרכים מיוחדים וילדים פוסט-טראומתיים כיצד להתמודד נכון

אזרחים עומדים דום בזמן צפירה לזכר הנספים בשואה, ירושלים
אזרחים עומדים דום בזמן צפירה ביום השואה | צילום: רויטרס

בחודשים ניסן ואייר מציינת מדינת ישראל מדי שנה את ימי הזיכרון לשואה ולגבורה ולחללי מערכות ישראל, ואחריהם מציינים המוני ישראלים במסיבות ובמנגלים את יום העצמאות.

אירועים אלה שוברי השגרה אחרי חג הפסח גורמים לכל אחד באופן שונה לדריכות גבוהה יותר בעיבוד ותפיסת המציאות. טקסי ימי הזיכרון מלווים בצפירות וחגיגות ערב יום העצמאות לוו במשך שנים בנוסף להתקהלויות המוניות ברחובות עם מוזיקה בעצמה שווה לצפירה, גם ברעשים חזקים כתוצאה משיגור זיקוקי דינור.

המעבר מסירנות למוזיקה רועשת באירועי שמחה, טבעי מהיר ומקובל לרוב בני האדם, אך עבור ילדים עם רגישות יתר לשינויים, ימים אלו מהווים אתגר רגשי מורכב בהתמודדותם עם המציאות המשתנה ממילא בארצנו הקטנטונת והיפה.

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה מכבדים את זכר הנספים בצפירה בת דקה אחת בבוקר וביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נשמעות ברחבי הארץ שתי צפירות - אחת בערב ואחת בבוקר. השפעת שלוש הצפירות בשבוע אחד חזקה יותר על ילדים בעלי רגישות מיוחדת, ובכלל זה ילדים הסובלים מהפרעות קשב או בוויסות החושי, ילדים על הרצף האוטיסטי, או ילדים הסובלים מחרדות משמעותיות, בעיקר בשל מגורים בקרבת אזורי לחימה או בטווח רקטות וטילים בדרום ובצפון.

ילדים רבים עם צרכים מיוחדים מראים סימני מצוקה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בעיקר לאחר הצפירה השנייה הנשמעת באמצע היום ולעיתים מערערת את ביטחון הילדים שמופתעים ונבהלים ממנה, ולילדים בעלי הפרעת חרדה פוסט-טראומתית יש סיכוי לפגיעה ביכולת הרגשית לעיבוד המציאות באמצעות מנגנון הפחד.

המתח המצטבר אצל ילדים החוששים מסמלי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל עשוי להחמיר בערב יום העצמאות בשל הדוחק הרב ברחובות ורעשי זיקוקי דינור פתאומיים בערים ובישובים שעדיין מאפשרים זאת. היערכות מוקדמת של ההורים יכולה לסייע לילדים רגישים על ידי הכנה נכונה לקראת הימים הללו.

כדאי לבצע שיחה של ההורים עם הילדים לפני הצפירה בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, התכנסות משפחתית בסלון כדי לעבור את החוויה יחד, והכנה גם לטקסים המיוחדים בבתי הספר הכוללים גם את צפירת יום הזיכרון הארוכה יותר. הכנה מוקדמת עשויה לאפשר לילדים פיתוח כישורי התמודדות טובים יותר גם עם הפתעות בלתי צפויות בעתיד.

רצוי לעודד שיח עם הילדים על רגשותיהם לקראת אירועים מיוחדים וידועים בלוח השנה, ובמיוחד אם בשנים קודמות היו סימני מצוקה וקשיים עם הישמע הצפירה. חשוב להתייחס לכך מראש ולברר כיצד ניתן למנוע מקרה חירום אמיתי בבית בזמן שצופרי הזיכרון פועלים בחוץ.

לאחר כל יום זיכרון וגם אחרי אירוע משפחתי ביום העצמאות מומלץ להורים לסכם את ההתמודדות הילדים עם החוויות שעברו, לשאול איך הרגישו והאם נהנו ולהפיק לקחים לשנה הבאה, כשנעמוד על המרפסת או נזכור בסלון.

ד''ר גיל מאור
ד''ר גיל מאור | צילום: האקדמית גליל מערבי

ימי הזיכרון ויום העצמאות מאתגרים ומצריכים הכנה ראויה מראש של ילדים מכל הסוגים - אך חשוב להדגיש שלא רק להם. גם מבוגרים זקוקים לעיתים לאוזן קשבת של קרוב משפחה או חבר כדי להתכונן כראוי לחוויות מורכבות. מבוגרים רבים סובלים מרגישות יתר ומחרדות פוסט-טראומתיות וימים מיוחדים עלולים להציף מחדש זיכרונות מודחקים וטראומות שלא רוצים לזכור אפילו ביום הזיכרון. שוחחו עם קרוביכם וילדיכם ותנו להם זמן ותמיכה רגשית בימים מורכבים ועצובים כדי שתוכלו לשמוח ביום העצמאות לתפארת מדינת ישראל.

ד"ר גיל מאור הוא מרצה בחוג לחינוך וראש אשכול לקויי למידה במכללה האקדמית גליל מערבי 

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com