המדינות שנשארו מאחור רוצות להוביל את הכלכלה העולמית | דעה

המשפט "בעל המאה הוא בעל הדעה" ממשיך לשחק תפקיד משמעותי ביחסי הכוחות הגיאופוליטיים מאז ימי הקולוניאליזם ועד לימינו אנו, ולמרות שמדינות ה-BRICS מצליחות להכתיב את סדר היום הכלכלי - רוסיה וסין מנסות ליצור שיתוף פעולה עם איראן

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג לפני טקס פתיחת אולימפיאדת החורף בבייג'ינג
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג | צילום: רויטרס

בדיוק כמו בחיים האישיים, הפתגם המפורסם "בעל המאה הוא בעל הדעה" חל גם על מדינות ומשחק תפקיד משמעותי מאוד במערכת הגיאופוליטית העולמית. החל מהקולוניאליזם ועד העולם המודרני של המאה ה-21, הכלכלות המובילות והחשובות בעולם היו של מדינות המערב.

המהפכה התעשייתית המוקדמת, הקפיטליזם, וגם כיבוש ודיכוי עמים אחרים והשתלטות על משאבי הטבע שלהם, הפכו את הכלכלות של מדינות המערב לדומיננטיות ביותר. הקטר הוא כמובן ארצות הברית, שבניגוד למדינות כמו בריטניה וצרפת לה אין עבר קולוניאליסטי, אך את מלחמת העולם השנייה היא סיימה כאימפריה צבאית-כלכלית-טכנולוגית.

תהליך הגלובליזציה שהחל בעיקר לאחר מלחמת העולם השנייה שינה את המציאות הכלכלית כפי שהכרנו אותה עד אז. מהגרי עבודה, מעבר סחורות וטכנולוגיות, פתיחת מפעלים במדינות מתפתחות - כל אלו הביאו לשינוי תפיסתי במדינות רבות. התיאבון שקיבלו אותן מדינות השתלב עם הכעס והזעם על תקופות של דיכוי, כיבוש ואפילו סתם שנאה למערב - והולידו את הרצון לשנות את המשחק.

Whatsapp Image 2023 08 07 At 1
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בשנת 2001, הכלכלן של הבנק ובית ההשקעות "גולדמן סאקס" יצר מונח חדש: BRICS. מדובר במדינות שלדעתו יש להן את הפוטנציאל הכלכלי לגדול ולשנות סדרי עולם. המונח, אגב, מורכב מראשי התיבות של אותן מדינות: ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה שהצטרפה לאחר כמה שנים. עם האוכל בא התיאבון והמונח החדש יצר פורום כלכלי משותף של אותן מדינות. ותאמינו לי, הן עדיין רעבות.

אותן מדינות שנשארו מאחור, רוצות היום להוביל את הכלכלה העולמית. דוגמה לצעד שאפתני של הפורום הוא החלפת הדולר כמטבע הסחר העולמי על ידי אלטרנטיבה מבית היוצר שלהן. הפורום הכלכלי של BRICS צובר תאוצה, ולכבוד הוועידה השנה, יותר מ-40 מדינות הגישו בקשה להצטרף, ביניהן הרשות הפלסטינית ואיראן.

שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, הכריז בשבוע שעבר שארצו הגישה בקשה רשמית להיות חברה בפורום הכלכלי. איראן, מדינה בעלת משאבי טבע אדירים ופוטנציאל כלכלי אדיר, יכולה להוות תוספת אדירה לפורום. הרצון לשנות סדרי עולם, שנאה למערב ולערכיו, ושיתוף כלכלי שיניח את התשתית לשיתופים פעולה מדיניים - מהווים בעיה חמורה מאוד לישראל בפרט ולמערב בכלל.

נשיא איראן אברהים ראיסי במסיבת עיתונאים
נשיא איראן אברהים ראיסי | צילום: רויטרס

מדינות כמו רוסיה וסין, שמובילות את הפורום, הן סכנה ממשית לאורך החיים המערבי-ליברלי-דמוקרטי. לרוסיה וסין יריבה אחת מרכזית, ארצות הברית. שיתוף פעולה ביניהן בחזיתות רבות, עם פוטנציאל שיתוף איראני, יהווה אתגר משמעותי לערכים הליברליים שאותם מנסה המערב להוביל.

למרות זאת, חשוב לזכור כי נכון לנקודת הזמן הנוכחית, הכלכלה המערבית בהובלת פורום ה-G7 עדיין מובילה את הכלכלה העולמית. ארה"ב, מדינות אירופה ויפן נדרשות להפעיל את כוחן, ובעיקר את השפעתן, על מנת למנוע את עליית ה BRICS. חשוב גם לזכור כי ישנן מדינות שדמוקרטיה וערכים ליברלים אינם חשובים להן כלל, והן רוצות לפתח את כלכלתן, כמו למשל מדינות רבות באפריקה, בדרום אמריקה ובעולם הערבי. פורום ה-BRICS מאפשר להן בדיוק את זה. לכן, בדומה לברית נאט"ו שחזרה לחיים לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, פורום ה-G7 נדרש לעשות חושבים מחדש - על מנת להגביר את השפעתו בעולם ובעיקר לשמור ולהנחיל ערכים דמוקרטיים וליברלים.

יוסי מצרי הוא קשב בדסק החוץ של חדשות 13