כך נראית הפקרות: הממשלה משאירה את בריאות הציבור מאחור

בפחות מחודשיים החליטה ממשלת נתניהו החדשה, בניגוד לכל המלצה מקצועית, להיגרר אחר אינטרסים פוליטיים וכלכליים הבאים על חשבון בריאות הציבור, ולא האריכה את צו המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות. לא מדובר במהלך נקודתי - אלא במדיניות של ממש | דעה

סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית | צילום: חדשות 13

בפחות מחודשיים החליטה ממשלת נתניהו החדשה, בניגוד לכל המלצה מקצועית, להיגרר אחר אינטרסים פוליטיים וכלכליים הבאים על חשבון בריאות הציבור. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט שלא להאריך את צו המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות. המשמעות: הסיגריות הללו הפכו להיות זולות יותר, וזמינות יותר.

על פי נתוני משרד הבריאות, באמצעות סקר שנערך על ידי אוניברסיטת בר אילן, אחד מכל עשרה תלמידים בכיתה י' משתמש בסיגריה אלקטרונית - מגמה שהולכת וגדלה עם השנים. בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב, הסיגריה האלקטרונית ממכרת לא פחות (חלק מהמומחים טוענים אף שיותר) מאשר סיגריה רגילה, וטומנת בחובה סכנות בריאותיות קשות.

לפי האגודה למלחמה בסרטן, בין תופעות הלוואי של השימוש בה ניתן למנות מיגרנות, דיכאון, חרדה, אין אונות, שבץ מוחי, סרטן חלל הפה, סרטן הריאה ועוד. רק היום נודע על נער בן 16 שאושפז במצב קשה בטיפול נמרץ בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

צילום הריאות של בן ה-16
צילום הריאות של בן ה-16 שאושפז בעקבות עישון סיגריה אלקטרונית | צילום: דוברות מרכז שניידר

בואכה פקיעת צו המיסוי, שיגרו ראשי המועצות הלאומיות לבריאות של מדינת ישראל, כל אותם איגודים המכילים את הרופאים והרופאות הבכירים של מדינתנו, מכתב בו נרשם: "נדהמנו מהכוונה להפחית את המס על הסיגריות האלקטרוניות, בניגוד לעמדה המקצועית שלנו, של משרד הבריאות ושל הגופים המקבילים במדינות המפותחות... הסיגריות האלקטרוניות הן שער הכניסה של בני הנוער לעולם העישון, ומהוות גורם וודאי להתמכרות לניקוטין שתימשך לכל אורך החיים... לא לשווא חברות הטבק והניקוטין מכוונות את מאמצי השיווק של הסיגריות האלקטרוניות לבני הנוער. הם המפתח לרווחים העתידיים שלהן".

ראשי המועצות קראו לסמוטריץ' שלא להפחית את המס וחתמו את מכתבם במשפט: "בצעד זה ביכולתך להציל חיים. פשוט להציל חיים. לא פחות!". על המכתב חתומים ראשי וראשות האיגודים המטפלים בתחומי הרפואה שכולנו חוששים להגיע אליהם אם חלילה נחלה. שר האוצר לא טרח לענות להם, או להשיב לפניות עיתונאים מדוע החליט שלא להאריך את הצו האמור.

Whatsapp Image 2023 02 06 At 1
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ולא מדובר במהלך נקודתי, אלא במדיניות של ממש. מה שקורה עם הסיגריות האלקטרונית, התחיל בסוכר, עם מימוש הבטחת הבחירות, לא פחות, להוריד את המס על השתייה הממותקת. בניגוד למדינות רבות בעולם, המנגנון שהיה אמור להבטיח את הורדת הצריכה של המשקאות הממותקים, בוטל.

על פי נתוני בנק ישראל, המנגנון הזה הוכיח את עצמו ככזה שהצליח להפחית את הצריכה של המשקאות הללו בישראל - מה שאולי היה תורם לשיפור מעמדה של ישראל בסטטיסטיקות בריאותיות-השוואתיות בינלאומית כמו למשל בזו של ה-OECD, שם ישראל במקום הראשון בעולם בקטיעת גפיים של חולי סוכרת בבני חמש עשרה ומעלה. כלומר, לא נעשה מספיק בתחום המניעתי של המחלה.

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: פלאש 90

ואם זה לא הספיק, אז הממשלה המשיכה הלאה והחליטה גם על ביטול המס על כלים חד פעמיים, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה. ישראל נחשבת לשיאנית עולמית בתחום הצריכה של כלים חד פעמיים, כאשר צריכת הכלים החד פעמיים בה מוערכת ע"י המשרד להגנת הסביבה, בכ-5.7 ק״ג לנפש בשנה, פי חמישה מהאיחוד האירופי. לצריכה מוגברת של כלים חד פעמיים השלכות סביבתיות קשות הקשורות בזיהום אוויר ומקורות מים, וכפועל יוצא גם לפגיעה ישירה בבריאות.

אילו היה שר בריאות קבוע במשרד הבריאות, אולי היה מי שיוכל לזעוק את הזעקה של גורמי המקצוע מתוך משרדו שלו. נכון להיום, המשרד מנוהל (אם אפשר לקרוא לזה כך) על ידי מנכ"ל המשרד, שמונה על ידי השר הקודם אריה דרעי, שפוטר על ידי ראש הממשלה בעקבות פסיקת בג"ץ. למה המנכ"ל, שבמציאות הנוכחית הוא הדמות הבכירה ביותר במערכת הבריאות, לא נלחם באופן פומבי בהחלטות הללו? בשתיקתו הוא מותיר אותן בידי הפוליטיקאים ושרי הממשלה, שכאמור, בוחרים לעשות הכל – נגד בריאותינו.

מאיר מרציאנו הוא כתב הבריאות של חדשות 13