מה אפשר לעשות כשמסי ורונאלדו נפגשים ביום השואה?

הקלאסיקו בין ברצלונה לריאל מדריד יערך בערב יום השואה (א' 23.4) ולא ישודר בישראל. נשאלת השאלה האם בכל זאת יש מקום לשדר אותו? טור דעה

כמעט בכל שנה מתנגשים אירועי הזיכרון של יום השואה ויום הזיכרון לחללי צה"ל עם השלבים המכריעים של ליגת האלופות, ואוהדי הכדורגל שמחכים כל השנה למשחקים האלו, צריכים להתמודד עם סיטואציה בעייתית מאוד. אוהד הספורט, שחושב שיש לו היום יותר אפשרויות, כמו לשלם כסף לחודש ל-Hot/Yes/סלקום TV כדי לראות ספורט מתי שהוא רוצה, נתקל בחוק היבש, שאומר שבימי אבל וזיכרון אסור לשדר משחקים בהשתתפות קבוצות ישראליות והערוצים פשוט "מוחשכים", או משדרים תכנים ייעודיים לימי הזיכרון.

תקנות המועצה לכבלים ולווין בנוגע לשידורי ספורט בימי זיכרון
תקנות המועצה לכבלים ולווין בנוגע לשידורי ספורט בימי זיכרון

עם השנים, חובבי הספורט מצאו פתרונות יצירתיים למסכים ש"הוחשכו" על ידי צפייה ישירה באינטרנט (פתרון קל וזול) או על ידי התקנת צלחת לוויין מיוחדת (קצת יותר מורכב ויקר). הדבר הנוסף שהם היו צריכים להתמודד איתו, אם בכלל התחשק להם, הוא רגשות אשמה והשאלה "האם זה לגיטימי לראות כדורגל בערב יום השואה?", "האם הצפייה במשחק פוגעת בכבודם של אלו שכבר אינם ומזלזלת ביום הזיכרון?".

גרנט נגד בניון

המקרה הזכור מכולם היה בערב יום השואה ב-2008, אז חצי גמר ליגת האלופות הפגיש בין צ'לסי, שאותה אימן אברם גרנט, בן לניצול שואה שהחליט אחר התלבטות ארוכה לאמן במשחק עם סרט שחור על זרועו, לליברפול שבה שיחק יוסי בניון. המשחק שודר בערוץ SAT1 הגרמני, כך שמי שבכל זאת רצה לראות את ה"נציגים הישראלים" בערב יום השואה, עשה זאת לקולו של השדר הגרמני. למרות כל זאת לפי אתר דה מארקר  הרייטינג הממוצע היה גבוה יותר מפי שניים לעומת הרייטינג בערוצים הכלליים ששידרו משדרים לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה (28.6% צפו במשחק  ו-11.8% בערוצים הכלליים).

אברם גרנט חוגג את העלייה לגמר, בניון משקיף
אברם גרנט חוגג את העלייה לגמר, בניון משקיף

ב-2012, הייתה התנגשות כפולה: שני משחקי חצי גמר ליגת האלופות בין ברצלונה לצ'לסי התקיימו בערב יום השואה ובערב יום הזיכרון לחללי צה"ל. אני צפיתי במשחק באינטרנט בערוץ אל ג'זירה, לקולו של שדר דובר ערבית. את ההדחה של ברצלונה, שרציתי שתנצח באותו משחק, ראיתי אז כ"עונש מלמעלה". דבר זהה קרה ב-2015, ברבע גמר ליגת האלופות בין ברצלונה לפ.ס.ז' וגם בשנה שעברה, כאשר חצי גמר ליגת האלופות בין ריאל מדריד למנצ'סטר סיטי חל בערב יום הזיכרון ולא שודר.

דרכים יצירתיות

גם השנה נוצר מצב שבו אחד מאירועי הספורט הנצפים בעולם, המשחק שכל אוהד כדורגל ממוצע בישראל מחכה לו, נופל על ערב יום השואה. המפגש בין שתי הקבוצות הפופולריות בישראל: ה"קלאסיקו" – ריאל מדריד מארחת את ברצלונה, רונאלדו מארח את מסי לקרב שעשוי להכריע את האליפות בספרד.

המשחק כאמור לא ישודר בטלוויזיה, אך סביר להניח שרבים ימצאו דרך יצירתית לצפות בו, מעבר לאלפים שכמו מדי שנה נוסעים פיזית למדריד או לברצלונה (כ-2,000 ישראלים גדשו את יציעי 'קמפ נואו' במשחק האחרון שנערך בין הקבוצות), או לעדכונים על התוצאות באתרים השונים.

אז נשאלת השאלה - האם בכל זאת יש מקום לשדר את המשחק בערב יום השואה?

בעיניי, במקום "להעלים עין" מאלו שבמילא יצפו במשחק בדרך כזאת או אחרת, כדאי להתייחס למשחק וליום הזה בקונטקסט מתאים, כמו אולי לשדר תכנים על הרודן פרנקו שמסר לנאצים פרטים על כ-6,000 יהודים שחיו בספרד בתקופת השואה וסייע לעלייתה של ריאל והשתמש במועדון להפצת התעמולה שלו, או על ארגון ה"אולטראס סור" האנטישמי של ריאל ועל ה"בוישס נויס" האנטישמיים של ברצלונה, ועל היבטים אנטישמיים שמתקיימים גם היום בספורט.

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1208' autoplay='0' credit='גילוי אנטישמיות של האולטראס סור ממדריד ושל חלק מאוהדי ברצלונה' desc='' kid='1_u98k2ymo' duration='69']

ה''אולטראס סור'' של אוהדי ריאל מדריד בגמר האלופות ב-2014
ה''אולטראס סור'' של אוהדי ריאל מדריד בגמר האלופות ב-2014

אוהדי ריאל: ''היטלר היה צריך לסיים את העבודה'' לאחר ההפסד בגמר היורוליג למכבי ת''א
אוהדי ריאל: ''היטלר היה צריך לסיים את העבודה'' לאחר ההפסד בגמר היורוליג למכבי ת''א

ה''בוישס נויס'' של ברצלונה בקלאסיקו במדריד ב-2010
ה''בוישס נויס'' של ברצלונה בקלאסיקו במדריד ב-2010

הפתרון האידיאלי לדעתי הוא שילוב של חינוך וספורט. אפשר להרים ראש לנוכח המציאות, ולשדר את המשחק באינטרנט, בשילוב של תכנים ייעודיים ליום השואה בהקשר הספורטיבי, בצורה שתתאים למציאות העכשווית ותכבד את היום הרגיש.