אחוז ההצבעה שיכריע את הבחירות | דעה

במגזר הערבי חוששים מאחוז הצבעה נמוך שהלך והתדרדר ממערכת בחירות אחת לשנייה. גם בגוש המכונה "גוש השינוי" התעלמו מהחברה הערבית. האדישות ברחוב הערבי צריך להדאיג את כל השחקנים הפוליטיים

זמן צפייה: 09:38

שיעור ההצבעה במגזר הערבי לבחירות הקרובות, עומד, על פי התחזיות, על 39%, והוא שיעור ההצבעה הנמוך ביותר אי פעם. שיעור ההצבעה במגזר הערבי, צנח בבחירות לכנסת ה-23 (מרץ 2020) מ-65% לפחות מ-50%, ובבחירות לכנסת ה-24 (מרץ 2021) הגיע לשפל חסר תקדים של 44.6%. אם התחזיות יתממשו, משמעותו של שיעור ההצבעה הנמוך בבחירות הקרובות תהיה, בין היתר, ייצוג נמוך שבשיאו עמד על 15 חברי כנסת ערבים, וצפוי לרדת ל-8 חברי כנסת.

התרחיש הקיים היום לאור ההשערה שאחוז ההצבעה במגזר הערבי יהיה נמוך מ-40%, ולאחר הפיצול של המשותפת לשתי מפלגות, חד"ש-תע"ל ובל"ד, הוא ששתי המפלגות לא יעברו את אחוז החסימה. זאת, יחד עם היכולת של בל"ד לנגוס בחלק גדול מנתח הקולות של חד"ש-תע"ל, המשמעות היא שהייצוג לחברי הכנסת הערבים יעמוד על 5-4 מנדטים.

סמי אבו שחאדה, ראש בל''ד
סמי אבו שחאדה, יו''ר בל''ד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כניסתה של רע"ם למפלגת השינוי, והמגעים שהיו לה בעבר עם מפלגת הליכוד, גרמו לשינוי במפה הפוליטית בישראל. אם בעבר המפלגות הערביות לא היו חלק מהמשחק הפוליטי של הקמת ממשלה,  הכניסה של רע"ם שינתה את המצב.

ניתוח הסקרים שמראה שהתנודות הן בתוך הגושים ולא בין הגושים. לכן נתון זה מחזק את הטענה שאחוז הצבעה נמוך במגזר הערבי יהוה גורם אשר יכריע את הבחירות.

כדי להחזיר את שיעור ההצבעה בחברה הערבית ל-65% כפי שהיה בערב הבחירות לכנסת ה-23, יש להציג תוכניות לטיפול בבעיות הכלכליות והחברתיות, באלימות הגואה, בעוני ובהיעדר התשתיות. צעדים כגון הכוונת צעירים ללימודים טכנולוגיים ושילובם בשוק התעסוקה בכלל ובענף ההייטק בפרט, העלאת שיעור התעסוקה בקרב נשים שעומד כיום על כ-40% בלבד, והקמת אזורי תעשייה והעתקת מפעלים לקרבת ישובים ערבים, יהוו מנוע צמיחה הן לחברה הערבית והן למשק כולו.

האדישות ואי ההצבעה הן ההיפך מהדרך הנכונה למתן פתרונות לבעיות הרבות בחברה הערבית כי הרי לא ניתן לשנות ולהשפיע מבלי להשתתף בבחירות. כניסתה של רע"ם לממשלה, והיכולת שלה לחולל שינוי ולהשפיע גם בתקופת פעילותה הקצרה, מהווה הוכחה לחשיבות קולותיהם של האזרחים בחברה הערבית וליכולתן של המפלגות הערביות להיות חלק ממוקדי ההשפעה. לא זו אף זו, גם מפלגות המרכז-שמאל אמורות להבין את הערך הפוליטי של קולות האזרחים הערבים, אך הן לא עשו דבר כמעט על מנת למשוך אליהן בוחרים אלה.

אחמד איאד
אחמד איאד | צילום: צילום פרטי

האדישות לקראת הבחירות בקרב מגזר שמהווה יותר מ-20% מאוכלוסיית המדינה, צריכה להדאיג את מקבלי ההחלטות כולם, ולהביא להכרה כי רק שילוב האזרחים הערבים בכלכלה, באקדמיה, וביתר תחומי החיים, יביא לצמצום הפערים ולפתרון הבעיות החברתיות והכלכליות בחברה הערבית.

אחמד איאד הוא משפטן, רואה חשבון ומרצה במחלקה לכלכלה במכללה האקדמית ספיר

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com