לא עוד פרות - המבורגר שגדל בצלחת מעבדה

מדענים מבשלים דרכים חדשות להשביע את הרעב ההולך וגדל לבשר ברחבי העולם. האם בקרוב נטעם מהמבורגר שכולו נתחים שגודלו במעבדה?

מארק פוסט מציג בשר שגודל במעבדה
מארק פוסט מציג בשר שגודל במעבדה | צילום: רויטרס

סוף לשחיטת בעלי חיים?

האם המבורגרים או נקניקיות שגדלו בצלחות מעבדה יכולים להיות התשובה להאכלת העולם, שמירה על הסביבה והצלת חייהם של מיליוני חיות? מדענים רבים חושבים שכן. למרות זאת, יקח זמן עד שהניסיון הזה יתפוס וגם אז, זה לא יהיה זול.

 

לדברי מארק פוסט, ביולוג כלי דם מאוניברסיטה בהולנד, הייצור של ההמבורגר הראשון (שיגדל בתנאי מעבדה) יעלה בסביבות 250,000 אירו והוא מקווה שמעדן כזה אכן ימכר בקרוב.

 

בראיון שנתן לרויטרס אמר פוסט כי נתח הבשר הראשון יהיה ההוכחה לאופציה החדשה, רק כדי להראות שזה אכן אפשרי וכי הוא מאמין שיוכל לעשות זאת בשנה הקרובה. "זה אמנם נשמע כמו חיקוי, אבל מדובר במוצר שהוא אכן בשר רק שבמקרה הזה הוא לא נלקח מבעל חיים חי - להבדיל מחיקויי הבשר כמו חלבוניים צמחיים כדוגמאת הסויה.

תאי גזע או איך זה עובד?

פוסט עושה שימוש בתאי גזע שנלקחו מבעלי חיים בבתי מטבחיים ו"מאכיל" אותם בסוכר, חומצות אמינו, שומנים, מינרלים וחומרים מזינים אחרים שהם צריכים כדי לגדול בצורה הנכונה. עד כה הוא הצליח לגדל פסים לבנבנים ודקיקים של שרירים באורך 2.5 ס"מ וברוחב של פחות מס"מ אחד.

 

איגוד של 3,000 (בערך) רצועות כאלה, שגדלו בתנאי מעבדה, ויש לכם את ההמבורגר ה"מתורבת" הראשון. הוא מוסיף "הנתח הראשון יגדל במעבדה אקדמאית, על ידי מומחים אקדמאיים שהוכשרו לכך. מדובר על עבודת יד וזמן עבודה רב ולכן כל כך יקר לייצר את זה".  בנוסף, ובהעדר שימוש בדם, לנתחים אין כמעט צבע כרגע והם נראים קצת כמו בשר צדפות.

 

כמו כל השרירים, כל אותם פסי בשר שיוצרו במעבדה צריכים להתאמן כדי לגדול ולהתחזק במקום להתנוון. כדי לעשות זאת, פוסט מנצל את הנטייה הטבעית של השרירים ומותח אותם בתוך הצלחת כדי לעזור להם לפתח חוזק.

 

צורך הולך וגדל

תומכי הרעיון של בשר מעשה ידי אדם, כמו סטאלן וולין ביולוג מאוניברסיטת לינקופינג בשוודיה, אומר כי במפעלים עושים שימוש בהורמוני גדילה ואנטיביוטיקה כדי להגביר את התשואות והרווחים. ולא רק זה, ייצור הבשר כיום הוא גם לא יעיל. על כל 15 גרם של בשר אכיל, צריכים להאכיל את החיות בסביבות 100 גרם של חלבון צמחי, משוואה בלתי נתפסת. "כל זה גורם לנו לחפש דרכים חדשות לייצר בשר, אם אנחנו רוצים לענות על הצורך ההולך וגדל לבשר ברחבי העולם".

 

מארק פוסט מציג בשר שגודל במעבדה
מארק פוסט מציג בשר שגודל במעבדה | צילום: רויטרס

חייבים למצוא אלטרנטיבה

"כמובן שניתן לפתור את הבעיה על ידי הורדת הצריכה של בשר או הפיכה לצמחונים", מוסיף וולין, אבל כמו שזה נראה המגמה לא הולכת לכיוון הזה ולכן הפתרון המעבדי הוא אופטימלי - אנשים עדיין יוכלו לאכול בשר, אבל בלי לגרום כל כך הרבה נזק.

 

על פי ארגון הבריאות העולמי, ייצור הבשר השנתי צפוי לגדול מ-218 מיליון טונות בשנת 1997-1999 ל-376 מיליון טונות עד 2030 והדרישה, בהתאם לגידול האוכלוסיה, אפילו תגדל מעבר לזה.

 

"ייצור מקומי של מוצרי בשר הוא פשוט בלתי אפשרי" אומר פוסט. "לא מנקודה אקולוגית ולא מבחינת מקום. כרגע, אנחנו משתמשים ביותר מ-50% של האדמות החקלאיות שלנו עבור גידול בעלי חיים. זאת מתמטיקה פשוטה - אנחנו חייבים למצוא אלטרנטיבה".

 

על פי דו"ח מ-2006 שפרסם מנהל המזון של האו"ם, חקלאות מתועשת תורמת באופן מאסיבי לשינוי האקלים, זיהום האויר, שימוש באנרגיה, כריתת יערות וירידת המגוון הביולוגי על כדור הארץ. הדו"ח, שכותרתו - צלו הגדול של משק החי, גורס כי תעשיית הבשר תורמת כ-18% לפליטת גזי החממה בעולם, והיחס הזה צפוי לגדול ככל שמדינות מתפתחות כמו סין והודו יעלו את כמות צריכת הבשר שלהן.

 

חנה טואמיסטו, שחקרה את ההשפעות הסביבתיות של סוגי בשר שונים, כולל בשר בקר, כבש, חזיר, ובשר מתורבת שגדל במעבדה, מצאה כי גידול הבשר האהוב עלינו במעבדה, יפחית את השימוש באנרגיה ב-35-60%, יקטין את פליטת גזי החממה ב-80-90% ויצמצם את השימוש בקרקע ב-98% לעומת ייצור בשר קונבציונלי.

 

"אנחנו לא אומרים שאנחנו יכולים, או בהכרח רוצים, להחליף כרגע את הדרך הקונבנציונלית לייצור בשר עם זו של המעבדה" אמרה טואמיסטו. "אבל בשר "מתורבת" יכול להיות חלק בפתרון להאכלת האוכלוסיה הגדלה של העולם באותו זמן ששומרים על האנרגיה והמים".

ומה לגבי הטעם?

בעוד מומחים בתחום מסכימים כי בעוד מספר שנים יהיה אפשר לייצר בשר בצורה מעובדת - כמו נקניקיות או נגיסי עוף, לייצר חלקי בשר כמו צלעות או סטייקים יכול להיות הרבה יותר מורכב ועשוי להמשך שנים רבות.

 

פוסט, שממומן על ידי תורם פרטי אנונימי שרוצה לראות את המדען ההולנדי מצליח, מקווה להציג לעולם את ההמבורגר הראשון מעשה ידי אדם כבר באוגוסט או ספטמבר 2012. אבל כרגע הוא מודה שמה שהוא פיתח רחוק מלהיות ארוחה מעוררת תיאבון. הוא עדיין לא טעם את היצירה הפרטית שלו, אבל הביקורת של אחרים שטעמו לא היו טובות במיוחד.

 

כתב טלוויזיה רוסית שהגיע למעבדה שלו כדי לטעום מפסי השרירים שיצר, לא התרשם מהטעם. "זה לא טעים מאוד עדיין" אמר בהודעה שפרסם. "זה לא דבר טריוויאלי וצריך עוד לעבוד על זה, אבל בכמויות הנכונות ובסוגי השומן הנכונים ואולי מעט דם כדי לתת לזה צבע, פוסט בטוח שהוא יוכל לייצר בשר שגדל בצלחת מעבדה ויהיה טעים לפחות כמו הדבר האמיתי. בנוסף, הוא גם מקווה כי האופציה לשנות את מרכיבי המוצר תגרום למדענים לייצר בשר בריא יותר עם פחות שומן רווי ויותר שומן בלתי רווי או מזין יותר.

 

"הרעיון הוא, שמכיוון שאנחנו מייצרים את זה במעבדה, אנחנו יכולים לשחק עם כל המשתנים הללו, ובסופו של דבר להפוך את הבשר לבריא יותר". בעוד שבבשר של פרה או חזיר יש מעט מאוד משתנים שניתן לשחק איתם.

 

אל תפספסו:

סניף חדש לקונדיטוריית פיס אוף קייק

הקרפצ'ו הגדול בעולם

חיים כהן פותח מסעדה

אוהבים מתוק? אתם כנראה אנשים ידידותיים